För hög MJ/smrp-kvot

_Runaway_

Trådstartare
Är kvoten mellan MJ och Smrp för hög om den ligger på 7.8? Ja jag vet att den ska ligga runt 6 men är det alldeles knasigt med den kvoten?

Sv: För hög MJ/smrp-kvot

Det är inte farligt alls, och speciellt inte om det kommer från grovfodret.
Däremot kan det ju vara onödigt, om inte annat för plånboken, att fodra upp med kraftfoder till den kvoten om hästen inte verkar behöva det.

Gräset på betet har ofta bra mycket högre kvoter än så, omkring 15 g smrp/MJ.

Om du menar kvoten mellan smrp och MJ är den hög, men inte farlig... (Kvoten mellan MJ och smrp bör vara ca 0,17 till en vanlig häst...)

Gäller det höet så är det absolut ingen fara. Kommer en hög Smrp/MJ kvot från grovfodret så gör det ingenting, eftersom de proteinerna är mer svårsmälta (= "snälla" proteiner. Tas upp långsammare i tarmen än de protein som finns i kraftfoder).

Senast ändrad av en moderator:

Ja, om man delar MJ/smrp så blir det så.
Om man däremot delar smrp/MJ så blir det 6... :D

Ahaa.. :o :D

Ja, delar man det Smrp/MJ ska det ligga vid eller över 6.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
440
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar