För het...??

T

TheOne

Nu är jag där igen... bytte stall för några månader sedan och såg fram emot att prova ny foderstat. I gamla stallet ingick foder och det var havre o betfor som gällde.. mitt lilla fullblod som redan har alldeles för mkt energi var väldans het. I nya stallet väljer jag kraftfoder själv.. så jag har gett honom fibergi bas och vetekli.. men han är hetare än nånsin! Vad ska jag ge honom som inte innehåller energi men som han ändå får allt annat han behöver av?!?
Veteklin vill jag fortsätta med, för den håller han så bra hull av, den bör väl inte innehålla nån direkt energi..
Fibergin innehåller ju havre och det var jag skeptiskt till när jag valde den, men trodde i övrigt på det...
Pelleterat foder typ kraft har jag varit "rädd" för pga att jag ofta hört "foderstrupsförstoppning" i samband med sånt foder... men det kanske är överdrivet?

Sv: För het...??

I enlighet med fibergis rekommendationer så har jag gett 1,5 kg fibergi om dagen... har minskat det nu till ca 1 kg...

funderar på att prova ett havrefritt muslifoder istället....

I enlighet med fibergis rekommendationer så har jag gett 1,5 kg fibergi om dagen... har minskat det nu till ca 1 kg...

funderar på att prova ett havrefritt muslifoder istället....

Men vad menar du med "fibergis rekommendationer"? Menar du det som står på säcken?

Jag är av den fasta övertygelsen att de där rekommendationerna kan man helt glömma. Det beror ju egentligen helt och hållet på vad du har för värde i ditt grovfoder. Om du inte har analyserat hö och inte har kollat vad du ev. behöver komplettera med så kan du inte gå efter deras tabeller på säckarna. Skulle jag gått efter de tabellerna så hade pållen exploderat för länge sedan. :)

Du har kanske ett hö/hösilage med höga värde och egentligen inte behöver något kraftfoder alls eller åtminstone bara lite. Om du då ger 1,5 kg kraftfoder så kanske det är "bensin till lågan" om du förstår vad jag menar?

Jag har själv ingen analys utan jag går helt på hur hästen ser ut och känns. Vår häst får för närvarande inget kraftfoder alls eftersom han har energi så det räcker mer än väl ändå. Han får bara lite morötter och mineraler förutom höet.

Jag hade minskat kraftfodret rejält och sedan justerat upp eller ner efter behov. Känns hästen fortfarande het så hade jag minskat ännu mer och om den börjar bli lite seg så hade jag ökat lite.

Hej!!
Låter som vårat varmblod när vi började med fibergi, det fungerade inte på honom, han blev jättepigg...Fibergi innehåller ju rätt mkt havre och han funkade inte på det...havre funkar inte heller bra..

Hur mkt hö ger du då? och finns det analys på det? Frågan är ju hur mkt kraftfoder du behöver ge beroende på kvalitten på höet.
Mitt tips är att du tar bort fibergin och istället ger ett "lugnare" fodermedel, korn är ju bättre till heta hästar..vänj in sakta, då et är mkt stärkelse i det.....tillsammans med kli och vitaminer ev . betfor som energi källa..det är mitt tips..

Dom där rekommendationerna på säckarna kan man bara glömma. Många gånger så handlar det ju om att tillverkarna vill att man inte ger sin stor häst mer än 6-8 kg hö men däremot 2-3 kg utav deras kraftfoder. Detta är för att de enbart vill att man ska köpa stora mängder av foder av deras eget märke och dessutom kan många hästar i stället må bättre av en större del hö för att må bra och tillgodose sitt tuggbehov och behov utav grovfoder. Hö av god kvalité med hyfsade värden och i stället en mindre mängd kraftfoder vid behov.

Hur mycket hö ger du i dagsläget och har du analys? Vad är det för sorts häst och hur mycket arbetas den?

Svar till alla :=)
Det är ett fullblod, på 7 år som rids 5-6 dagar i veckan, både skog, dressyr och hoppning, ska börja tävla så smått nu också.
Tror inte det finns analys på hösilaget, tycker inte heller det är lönt, för ska man få exakt värde så måste man ju analysera varenda bal, eller åtminstone var gång man byter äng.. + att stallägaren iår har haft svårt att få tag i hö och därför köper på olika ställen = många analyser.... Men, min häst får iallafall 12 kg hö om dagen, uppdelat på 4 tillfällen! Han är minst i stallet, men får mest mat både i hö och kraftfoder...
Jag har nu dragit ner på fibergin, och ska troligen gå över till ett mûslifoder helt utan havre...
Tycker bara lite synd om honom att ge honom så lite kraftfoder, när dom andra hästarna står där och mumsar... men han får ju så mkt hö istället ;)

Fortsätt ge mycket grovfoder precis som du gör. Om du ger hösilage kan du behöva ge ännu mer eftersom det är torrsubtstans per kilo foder som gäller. Men om hästen håller sig fin i hull så ge ungefär samma mängd som du gjort tidigare. Om jag vore du skulle jag även kanske komplettera med lite lucern, t.ex. byta ut något kg hö alt. komplettera med något kg för att få upp värdena lite eftersom du inte har någon suning alls om vad höet innehåller och hur mycket hästen får i sig, samt att ni byter hö ofta. Komplettera vid behov med lite korn samt ge mineraler, så att hästen tillgodogör sig behoven. Ev. ge vitaminer vid behov. Tror din häst kan klara sig utmärkt endast på grovfoder, korn och mineraler om höet hela tiden verkar okej och om du fortsätter ge den mängd du gör.

Vill du att hästen ska få lite mer "krubbskrammel" kan du ge lite morötter och äpplen.

Jag har gett lusern tidigare, i förra stallet... det gillade han inte, så åt rätt dåligt och det är ovanligt för honom! Men funderar på att, som sagt, byta till muslifoder utan havre, och ev komplettera med korn också, förutom veteklin..
han är fin i hull nu, men får ju absolut inte bli tunnare! Höet är nog fint, dom andra hästarna, halvblod, håller sig fina med det trotts att dom både är större och får mindre, och dom får även mindre kraftfoder än min får...
idag var han lugn och fin som bara den, kanske är vårkänslor och inte fodret som gör honom knäpp och het ibland! ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 149
Senast: godishanna
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 811
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
980
Senast: lewellyn
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka