För hårt verkad - vad göra?

Piek

Trådstartare
Min häst blev skodd tidigare i veckan och hovslagaren verkade då ner henne rejält! Hon såg förjävlig ut i hovarna och det behövdes tas mycket men jag tror att det blev lite för mycket.
Två dagar efter skoningen var hon halt på ett ben, samma ben som hon tappat skon på två dagar innan skoning så hon hade gått barfota på det benet i några dagar (bara gått i hagen och mellan hagen och stallet när hon inte hade någon sko).
Iallafall hon har ganska rejäl puls i benet hon är halt på, inte i något av de andra benen och hon är varm längs kronranden på det halta benet.

Bör man ringa ut hovslagaren igen och kan h*n i så fall göra nått? Eller är det bara att avvakta och se?

självklart kommer hästen att tas till veterinär om hältan håller i sig!

Sv: För hårt verkad - vad göra?

Belastningsfång av hård verkning eller ett sömstick...Skulle ringa till hovis till att börja med omgående som fick komma och kontrollera hästen och sin skoningåsedan gå vidare utifrån vad som ev hittas.

Varför behövde hovslagaren ta så mycket? Hade det gått väldigt lång tid sedan förra verkningen?

Vår hovis missbedömde sambons hästs sula förra verkningen, och tog för mkt så att han blev halt.
Han kom ut och satte på skor med heltäckande sula, och sen var hältan borta direkt.

Det är nog inte helt fel att ringa till en veterinär och höra. Det hade jag gjort om jag var du. Om det nu skulle vara belastningsfång så ska man definitivt inte avvakta och se - vänta på vaddå? - att hoven går sönder ännu mer?

Men jag hoppas natruligtvis att det inte var det utan ngt annat, alla hästar får inte fång, inte ens på buke. Eftersom du inte svarat så hoppas jag att du vet mer nu.

Varför behövde hovslagaren ta så mycket? Hade det gått väldigt lång tid sedan förra verkningen?

Hon hade behövts skos om iallafall en vecka tidigare, den veckan hann göra mycket på hennes hovar.

Hovis hade inte tid att komma idag. Han skulle försöka komma i morrn men lät inte sugen alls på att komma en helg. suck. Varför byter man inte hovslagare när man tänkt det innan nått händer ?

Pulsen var iallafall borta idag, hon såg inte heller halt ut men var fortfarande varm längs kronranden.

Belastningsfång vad är det för nått? :crazy:

När jag ringde så rådde vet mej att göra ett omslag med jodopax och sen en toffel av vetflex och silvertejp . Funkade i 2 dagar, sen ringde jag hovis.
Hade det inte gått över på 4 dagar skulle jag ringa igen, vilket inte behövdes.
Men min blödde, och din verkar ju lite bättre redan?

Hallå, vänta nu.
Hästen hade tappat skon på det halta benet innan hovis var där?
Antagligen har hästen hunnit trampa på lite sten el. dyligt. Efter lite verkning(ibland bara raspning,beroende på hur mycket som hunnit slitits bort)så kom ev. en begynnande hovböld i dager? Den hade kommit förr eller senare i alla fall. Förstår inte att man ska hacka på hovslagaren för att han verkade hårt på dom andra hovarna.För dom var väl inte hästen halt på?:confused:

Hon hade behövts skos om iallafall en vecka tidigare, den veckan hann göra mycket på hennes hovar.

Varför skoddes den inte om tidigare då? Jag får alltid en ny tid om 6 veckor inbokad innan jag åker hem från hovis.

Hovis hade inte tid att komma idag. Han skulle försöka komma i morrn men lät inte sugen alls på att komma en helg. suck.

Jag kan absolut förstå att hovis inte ville komma ut en helg.

Varför skoddes den inte om tidigare då? Jag får alltid en ny tid om 6 veckor inbokad innan jag åker hem från hovis.

.
Åhh lyx, jag skulle också vilja boka upp ny tid direkt!

Min hovslagare vill inte boka upp nästa besök direkt. Och ibland är han riktigt svår att få tag på :crazy: . Jag har börjat sätta i system att ringa en eller två veckor innan det är dags för skoning för ens hinna få tag på honom. Ibland får jag ringa flera gånger per dag i en vecka innan han svarar.

Som i somras när ena hästen trampade av sig skon. Det tog en vecka innan han kom ut... (vilket slutade i veterinärbesök men det är lite väl OT)..
Ja jag är på väg att byta hovis ...

Hon skoddes inte om tidigare på att jag helt enkelt inte fick tag på hovis. Ringde över en vecka innan hon skulle behövas skos och han sa hela tiden att han inte hade bokningsboken med sig och skulle ringa upp, vilket han inte gjorde.

Jag hade redan innan den här skoningen tänkt byta hovslagare, men det är svårt eftersom hon är svårskodd. Men nu får det bli att prova någon annan istället vid nästa skoning. Det är synd för han är duktig.

Jo visst finns möjligheten att det skulle kunna vara en hovböld men dom brukar slå ut väldigt snabbt på henne så att hon inte är små halt innan utan det blir rejält på en gång. Men det får vi se, förhoppningsvis kommer hovis förbi så då kan han ju kolla det också :)

Okej ja då var det ju värre på din!
Igår verkade hon bättre ska ut till stallet nu och kolla till henne. Hoppas att hon fortsatt att bli bättre :)

Men kan du inte boka nytt besök när han är ute då? Är han duktig är det väl synd att släppa honom?

Min häst tappade en sko och hoven hann bli väldigt dålig, enda han sa att han inte ville sko och tog bort alla skorna och sa hon skulle gå utan tills dom har växt till sig. Okej tänkte jag, kollade med en annan hovis. Satte på nya skor?? Kan detta bero på förra hovisen var lat? Han var väldigt slarvig och kom aldrig i tid. Den nya tar sig tid och verkligen gör ett jobb. Inga hovar, ingen häst..

Han vill inte boka in nya tider på en gång av nån anledning :crazy: Min häst har dåliga hovar öht också så ibland behövs hovarna ses över efter 4-5 veckor och ibland håller de i nästan 7 veckor, så det är svårt att veta när det behövs nästa gång :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 730
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 795
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 104
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka