För gammal för föl?

Energi

Trådstartare
Jag har funderingar på att köpa ett sto jag har känt och ridit länge. Planen är då att betäcka och när avkomman är i ridbar ålder pensionera stoet. MEN, stoet har aldrig fått föl tidigare, och är 20 år. Är det dumt att ens tänka tanken?
Vi ska höra av oss till vår veterinär imorgon för att fråga om råd, men hur tänker ni?
Stoet är inte försäkrat, kan man ändå försäkra fölet i magen?

Om vi bestämmer oss för att ta föl, hur går man vidare? Bör man kolla upp hästen, alltså besiktiga? Helt ny på det här, aldrig haft föl tidigare.
* Ska man välja semin eller fri betäckning?
* Hur mycket på ett ungefär kostar det att ta föl?
* När kollar man om det har tagit sig, gör man det hemma? Tar man ut en veterinär och kollar?

Jättetacksam för svar :bow:

Sv: För gammal för föl?

Köp hellre ett föl, det är ett säkrare kort än att börja med ett så gammalt sto, livmodern börjar att åldras efter ca 16 års ålder och har hon aldrig varit dräktig så är det väldigt chansartat och kan bli dyrt utan fölresultat...

Jag håller med seagirlM, det är betydligt säkrare att köpa sig ett "färdigt" föl än att försöka gör adet själv.

Det kan kosta allt från 5.000-50.000 att få fram ett föl (då har jag inte räknat in foder, verkning, vaccinernigar och allt arbete)
Allt beror på hingst.

Jag skulle inte välja att avla å detta sto, hur trevlig o snäll hon än är. Hur viktig hon än är och hur mycket du än tycker om henne.

Men valet är helt upp till dig. Det är dina pengar, din tid det handlar om.
Men hade jag varit dig hade jag verkligen satt mig in i avelsarbetet först, ex fråga på närliggande stuteri om du får hjälpa till att vaka hantera föl osv. För det är inte bara gulligull (som tyvärr många tror-Då inte sagt att du tror det) Men lär dig den praktiska vägen. Blir lättare att förstå hur tungt det kan vara.

Delvis KL

Tack för svaren, nu har jag fått ännu mer att fundera på! :p

I vilket fall tog vi kontakt med "vår" veterinär idag. Hon tyckte att så länge stoet är pigg och friskt kan man alltid chansa. Däremot att det är svårare att få henne dräktig. Hon tyckte vi skulle göra en UL-undersökning för att titta på livmodern och sådär.

Jag vill ju gärna ta fram fölet själv, det är ju lite det som är grejen för mig, att vara med redan och planera osv osv. Absolut att jag ska försöka skaffa mig så mycket kunskap som möjligt, och jag förstår att det inte är det lättaste i världen att ta hand om och uppfostra ett föl. Hur jobbigt det än är, är det det jag vill uppleva liksom.

Det är helt fantastiskt att ta hand om ett föl, även om man ibland tror att man skall få gråa här när hingstungarna gör PRECIS som de själva vill.

Får man fråga vad det är som gör detta så speciellt?
Du kanske istället kan höra dig för om att låna ett sto med bra meriter och haft föl tidigare. Det blir nog både billigare och lättare att genomföra. Eller det är just det stoet som du måste ha föl efter?

För man skall vara otroligt kritisk när man tittar på sitt sto för att kunna se om stoet verkligen passar i avel.

Vad är det för ras? Vilka meriter har hon? Någon bild? Hur är hennes ben? Är hon visad och bedömd vid något tillfälle?
Jag säger inte att du inte är välkommen till avelsbranchen. MEN var noga med ditt material.

Egentligen är det väl inte så att just DETTA sto är ett måste, men det passade så bra in nu när hon är till salu, och just eftersom jag känt och ridit henne. :)
Låna ett sto tror jag inte jag kommer göra, utan jag köper nog ett sto och tar föl efter isf.

Självklart ska man vara kritisk! Och det försöker jag också vara, och det är därför jag hör med er här, veterinär osv osv.

http://www.blup.se/sv-se/horses/50624-gontina-swb)

gammal hederlig stam ser jag :) Men skulle jag vara du skulle jag välja ett annat sto att betäcka. Det blir nog billigare för dig.
Behöver du tips och råd den dagen du köpt sto finnsvi alla här på buke för dig. Vi hjälps åt :).

Inga egna tävlingsmeriter och 666 på ridna gångarter. Blir nog tyvärr inte lätt att sälja en sådan avkomma. Tyvärr är det de flesta hästköpare tittar på nuförtiden.

Hade jag varit dig hade jag valt ett yngre sto och sedan tagit föl på det. Men som sagt detta är endast min personliga åsikt.

Har du någon bild på stoet i fråga?

Det lutar faktiskt åt att det inte blir det här stoet. Hon är en jättetrevlig och fin häst, och en stam som jag gillar, men det är lite väl mycket chansning.

Tyvärr har jag ingen bild, men jag vill tacka för all hjälp!

Bra beslut! Den stammen hon har och de resultat hon har är inte så Fascinerande ur avelsperspektiv att det är värt att prova på ett så gammalt sto! hade varit en annan sak om hon varit i avel och lämnat en massa fina avkommor...

Fast fölet hade ju varit min framtida rid- och tävlingshäst, och hade det inte blivit något med det hade hästen i vilket fall fått bo kvar här hemma hos oss. Så att få fram en superduper häst var det aldrig på tal om ;)

Men jag tycker att det är en för dyr chansning.

Låter mycket bra!

Lycka till med letandet. Behöver du hjälp är det bara att skicka ett mail.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka