för gammal för att betäcka?

FeatherCloud

Trådstartare
jag undrar om jag vågar betäcka mitt sto. hon är 15 i maj och har aldrig haft föl innan.

hon håller för tillfället på att sättas igång efter en skada + lymfangit som vi dock inte vet om den någonsin blir helt bra, så då har vi övervägt att betäcka henne istället, eftersom jag eventuellt aldrig kommer att kunna rida och träna henne som jag gjorde innan.

förutom benet som är skadat är hon i bra hälsomässigt skick, bra hull osv. det enda jag är orolig för är att hon i yngre år haft problem med magen, tarmvred osv. någon som vet om detta kan ha betydelse?

självklart tänker jag höra med vår veterinär om vad han anser, men det skulle vara kul att höra era tankar och erfarenheter också..

Startade nyss en liknande tråd. :)
Och jag har inte heller fått svar :(

mm, jag såg det, lustigt sammanträffande.
tänkte att jag inte skulle ta tråden ifrån dig, iom att vi inte hade riktigt samma fråga.. :)

synd bara att ingen svarar... :P

Självklart kan du betäcka ditt sto, hon är inte för gammal för att få föl. Om hon tar sig så är hon redo för det.. Så brukar det vara när det är lite äldre ston..
Vad är det för stam på stoet? Och vad ska du ha avkomman till?

Det där med magen är väl inte jättebra, det beror lite på hur fölet kommer att ligga i magen. Men rådfråga din veterinär i stället för att fråga här.. H*n vet nog bäst!

tack för svaret!
som jag skrev i mitt första inlägg kommer jag självklart fråga min veterinär när han kommer ut i nästa vecka, men jag tänkte att eftersom det cirkulerar så mycket folk här på buke med massor av erfarenheter, så varför inte slänga ut en fråga här också? :smirk:

stoets stam är e' Bonaparte - Niarchos och fölet (om det nu blir något av) är tänkt att bli min framtida häst helt enkelt. jag har inga större tävlingsambitioner (mer än för min egen skull, som hobby) utan jag vill helt enkelt ha en häst när mitt sto inte orkar mer, att använda till allt möjligt, dressyr, hoppning, skogsturer m.m. m.m.

någon mer med åsikter?

Tycker inte att 15 låter som nån hög ålder, om stoet är friskt och i bra kondition för övrigt. Ska själv betäcka mitt 23-åriga ponnysto, som dock har haft föl förut. Var iväg med henne på gyn-koll igår, de sa att störrsta faran med att betäcka ett äldre sto är att de kan ha något sämre fertilitet, men att det i övrigt inte brukar vara några problem.
Ett tips kan ju vara att kolla upp ditt sto med ett ultraljud hos veterinär INNAN du åker och betäcker henne, så du vet att hon är OK i livmoder och äggstockar.

//Tuttiboo

jag undrar om jag vågar betäcka mitt sto. hon är 15 i maj och har aldrig haft föl innan.
Absolut ingen fara i den åldern, många ston tävlas ju i ca 10 - 12 år innan de sätts in i aveln.. och då är de ju 15 - 17 år!

..det enda jag är orolig för är att hon i yngre år haft problem med magen, tarmvred osv. någon som vet om detta kan ha betydelse?
Kan inte tänka mig att det skulle ha någon negativ effekt för en kommande dräktighet, men visst kan det vara bra att få tillgång till journalerna från de tillfällena och ta en diskussion med din veterinär innan betäckning för att vara på den säkra sidan :)

Lånar svarsknappen...
Ett sto i min bekantskapskrets väntar sitt första föl nu och hon är 18 eller 19. Allt har gått bra hittintills och är hon bara i bra kondis så borde allt gå som planerat. Lycka till!

Självklart att du kan betäcka!
Jag betäckte mitt första hbl.sto när hon var 15 år (för 12 år sedan) allt gick planenligt. Betäckning, dräktighet & enkel fölning. Hon hade en liten infektion när hon skulle betäckas men blev direkt dräktig efter behandling. Fick sedan ytterligare 2 föl. Hon tävlades emellan fölen och även som 20-åring innan hon tyvärr fick avlivas. Det var en pigg och frisk dam till sista stund! Första avkomman finns fortfarande kvar här!
Lycka till!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: The Beast
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
593
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka