För gammal att betäcka?

Zolimita

Trådstartare
Ja,kan ju inget om avel men är en 21-åring för gammal att betäckas? Hon har haft ett föl tidigare,1992.Och vad säger ni om stammen? Swift-Hostrup-Unesco? Tanken finns att ev sälja som avel/promenadhäst.

Sv: För gammal att betäcka?

Jag hade nog inte betäckt det stoet, fast mer av orsaken att det är en såpass gammal och ointressant stam, än att hon själv är gammal. Ointressant stam i form av att det kan bli svårsålda avkommor.

Jag har själv haft ett Swift-Hostrup-sto, fast med Gaspari bakom så det är inte det att jag inte gillar stammen, utan helt enkelt - det är omodernt idag.

Ska du sälja så sälj som promenadhäst enbart.

Jag hade nog inte betäckt det stoet, fast mer av orsaken att det är en såpass gammal och ointressant stam, än att hon själv är gammal. Ointressant stam i form av att det kan bli svårsålda avkommor.

Jag har själv haft ett Swift-Hostrup-sto, fast med Gaspari bakom så det är inte det att jag inte gillar stammen, utan helt enkelt - det är omodernt idag.

Ska du sälja så sälj som promenadhäst enbart.

Men en stam som är "ointressant och gammelags idag",är det inte blodslinjer som löper risk att försvinna just pga av att det inte avlas på dem?

Och sedan när linjerna är borta så svär avelsfolket inom rasen och undrar hur det kunde hända och varför ingen såg det i "tid" för att rädda linjerna.

Nu är jag definitivt ingen expert på svenska varmblodshästar men anser som intresserad av lantraser att den genetiska bredden inom olika raser ska vara så stor som möjligt för att hålla raserna sunda. ( Ja jag vet att varmblodshästen inte är en lantras men samma principer är vettiga att tänka på oavsett vilket djurslag eller djurras det gäller..)

Så enligt min åsikt skulle inte stammen på detta sto hindra mig från att betäcka om hon i övrigt är lämplig för avel, dvs gott lynne, gott hälsoläge och en god exteriör.

I synnerhet om man väljer hingst som KOMPLETTERAR stoet ( och man inte väljer en superpopulär matadorhingst som redan har hundratals avkommor).

/KT

Okej! Jag är ju som sagt inte alls insatt i avel.Men vad kul,har du någon bild på ditt Swift-sto? Jag gillar modellen på min ändå,slänger in en nytagen bild på tanten.
25953064.jpg

Ja,skulle jag ha mer kunskap,tid och plats för fler hästar hade det varit roligt med ett föl.Men som det är nu har jag bara råd och plats för en stor häst och en shettis.

Det är inte för gammalt och vad gäller stammen så är jag inne på KT's linje att det faktiskt lider brist på gamla svenska stammar, då man korsar in alltmer utländskt. Betäckte själv ena stoet som då var 22 år, fölade utan problem som 23-åring och är nu 24 och lika pigg och glad. Hon är dessutom själv av en gammal hederlig svensk stam och det spann vi vidare på genom att använda en svenskstammad hingst.

En dum fråga till:o Efter min hästs namn,Mitzy, står det (43),är det stofamilj?
Vad kan man tänkas få för ett sådant sto? OM,jag nu säljer henne,usch det är så svårt det här:crazy:

ja, Mitzy tillhör stofamilj 43 Juta-familjen.. Bland annat så kommer hingsten Bobby 896 från samma gren..

jag personligen hade nog inte betäckt om det hade varit mitt sto och då tänker jag inte på stammen utan på åldern.. Men hon ser rätt fin ut på bilden, bra hull.. Så det är klart att om man gör en hälsokontroll och allt verkar bra så kan man ju prova att betäcka henne. Men man får tänka på att det är en risk att betäcka ett äldre sto. :crazy:

Jag tycker inte att stammen är jättegammal, dock så gillar jag då Swift så det är väl därför som jag tycker att den är ok :D Men hittar man en hingst som kompletterar henne bra och som kanske är lite mer högställd, så kan det nog bli bra! :)

Du kan nog inte räkna med att få mkt för henne med tanke på åldern, nu får vi ju inte diskutera pris etc så här öppet ;)

har hon några meriter? storlek?

Men en stam som är "ointressant och gammelags idag",är det inte blodslinjer som löper risk att försvinna just pga av att det inte avlas på dem?
Blodslinjer som inte har gjort någon lycklig, dvs som knappt lämnat något bra alls, är det inte så många som gråter över att de försvinner.
Swift var välstammad och har lämnat "litegrann", men det är näst intill inga ryttare (=presumtiva köpare) som jublar av att höra att det ligger Swift bakom. Hostrup har lämnat ännu mindre, merparten av hans ganska många avkommor blev just - ingenting...

De gamla blodslinjer som lämnat bra är de man vill hålla hårt i, t.ex Gaspariblodet (där vårt land dammsögs på Gaspariavkommor, de exporterades i massor och nu är hingstlinjen utdöd).

Ska man avla på gamla blodslinjer så ska det ju helst vara linjer som varit hyfsat förärvningssäkra, för att det ska kännas lönt.

Okej! Jag är ju som sagt inte alls insatt i avel.Men vad kul,har du någon bild på ditt Swift-sto? Jag gillar modellen på min ändå,slänger in en nytagen bild på tanten
Jag har inga bra kort på henne tyvärr, och de halvkassa som finns är bara i pappersform.

Senast ändrad:

Jag har ju inte tävlat med henne,köpte henne när hon var 16,fd ridskolehäst.Hon är ca 168 i mkh.Enda anledningen jag funderar på att sälja är att jag vill träna mer men är osäker om hon håller för det med tanke på åldern.
Nej,förstår att man inte får så mycket,det viktigaste är ett gott hem,annars blir hon kvar:) Har aldrig varit halt el skadad när jag haft henne:)

Tyvärr är hennes stam inte så mycket att jubla över för oss som gillar gamla stammar. Swift lämnade inte så mycket och finns kvar som morfar till Saigon, Hostrup exporterades efter ett par säsonger i Sverige och lämnade inga spår efter sig. Unescos bästa avkomma var Ganesco som lever vidare genom två sonsöner. Om hon dessutom bara haft ett föl och det var så många år sen skulle jag inte vara intresserad av henne som avelssto.

I och med att halvblodsstamboken är öppen finns möjlighet att ta in blodslinjer från många olika håll. Man är inte intresserad av att hålla blodslinjer vid liv av sentimentala skäl utan de ska ha något att tillföra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
965
Senast: Askur2017
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 035
Senast: Sassy
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka