For Feeling godkänd i DV?

T

Thildha

Är det någon som vet om For Feeling är godkänd inom Danskt Varmblod's förbund?

Vi kommer att flytta till Danmark och ta med mitt dräktiga sto, som är registrerad DV sedan tidigare (dock inte registrerad i ASVH ännu, de sa att jag skulle göra det på fölvisningen).
Kommer fölet automatiskt att kunna registreras som DV, eller ska jag ändå visa stoet med fölet vid sidan i Sverige, och få bägge registerade som Svenska Halvblod, trots att vi bor i Danmark då?

Sv: For Feeling godkänd i DV?

For Feeling har inget danskt stamboksnummer, så han borde inte vara godkänd. men eftersom den svenska stamboken är godkänd av Danskt Varmblod bör du ju kunna regga förlet som danskt varmblod!

Hej
For Feeling....Vilken underbar häst. Så glad och koncentrerad och begåvad...
Vill du betäcka ditt sto med honom? Gör det...
Hd/Lena

Det är inte jag som vill betäcka mitt sto med For Feeling, det är Thilda som har betäckt sitt sto med honom!

Hej
Det var till Thilda.......
Bli inte så sur för det
Hd/Lena

Räcker det inte om du registrerar den här i Sverige nu och sedan bara uppdaterar passet med ett danskt registreringsnummer i Danmark?

Problemet är att fölet inte "finns" ännu :D
Fölet kommer i april, och flytten till DK sker i januari..

Jag får ta och kontakta DV-förbundet och kolla direkt med dem antar jag..eller få min sambo till det, de talar väl danska... :angel:

Görel skrev:
For Feeling har inget danskt stamboksnummer, så han borde inte vara godkänd. men eftersom den svenska stamboken är godkänd av Danskt Varmblod bör du ju kunna regga förlet som danskt varmblod!

Betyder det att fölet isåfall kommer att vara registrerad i två förbund, eller överskriver det ena det andra?

För en "oinvigd" - är det någon fördel att ha en häst reg'ad i två olika förbund, om det nu är möjligt? (ASVH och DV i detta fallet.) Det enda jag kan tänka mig är ett större hingstutbud om man har ett sto..?

Aha! Kan inte svara för hur det är med halvblod men när det gäller shetland kan man be stamboksföraren att skicka ett IPMC (International Pony Movement Certificat), borde väl finnas något liknande för häst också? Då kan man nämligen registrera både sto plus föl i det nya landet. Kontakta ASVH och fråga, det är ju sånt de finns till för!

Tänkte uppdatera tråden då jag har talat med ASVH och DV nu:

För att kunna regga i DV (For Feeling är INTE godkänd "per default", dock kan man ansöka, och det är 100% säkert att han godkänns eftersom andra har gjort detsamma, men det måste alltså göras en gång per sto...*money money money*) så borde jag ansökt om FF's godkännande INNAN seminering. Nu tillkommer det en massa "straff-avgifter", och totalt kostar det mig ca 3000 dkk (knappt 4000 sek), att jämföra med 1000 dkk om jag gjort det innan seminering.

Rekommendationen från DV var att INTE göra det pga kostnaden, men att vänta tills "kåringen" (vid 3 års ålder), då jag kan få den "kårad" i DV ändå.

Så - till alla er som funderar på att betäcka ert DV-sto i Sverige, för att innan fölet föds flytta till Danmark - ansök om hingstens godkännande innan semination :D

Oj vad många jag hjälpte nu :rofl:

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 560
Senast: axel
·
Avel Hur fungerar det nu med de svenska hingstar (stationerade i Sverige) som är godkända i Oldenburgerförbundet men inte i ASVH - går det...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Verlin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka