För eller emot???

är varken för eller emot något av dem, det beror ju på vad som passar hästen bäst. :smirk:
Men eftersom min hästs ryg är böjd och dessutom överbyggd var det bara att utesluta kilbossor på direkten.

jovisst är det så, med ryggens form alltså :) MEN det finns personer som har en dressyrsadel med kilbossor och sedan en hoppsadel med rundbossor och påstår att det är samma sak??? själv är jag av en helt annan åsikt :)

Samma sak kan man väl inte säga att jag tycker att det är, men det kan nog gå att en häst kan ha en sadel med kilbossor och en annan med rundbossor.

Jag är ganska skeptisk till kilbossor, djuret ska ha en väldigt rak rygg för att det ska fungera, rundbossor känns mer förlåtande.

Det finns hästar som är byggda som i en skolbok och passar i de flesta sadlar sedan finns det de som är lite svårare.

En kilbossesadel är utmärkt på en häst som kan ha den, en rundbossad har ett större klientel.

Själv är jag mest intresserad av att sadeln är balanserad och det finns inte många sadelmärken som är det.

Är det någon som kan vara så snäll och förklara närmare vad exakt som är skillnaden (gärna exempel) för jag har aldrig förstått det riktigt! :confused: :bow:

Här är en sadel med tydlig kilbossa:

kljohn2.jpg

Här är en med rundbossa:

klwalt1.jpg

Ser du skillnaden?

Har man en häst med spikrak rygg så är den nog bra. Tror att den skulle passa min häst faktiskt.

Det jag menar med förlåtande är att rundbossor inte behöver passa med riktigt samma minutuiösa perfektion som kilbossor.

Det GÅR inte att vara för eller mot kilbossor. Man väljer det som passar hästen.

Min häst har kort och bred rygg, därför är det svårt att få kilbossor att passa. Kilbossan ger sadeln längre anläggningsyta och de flesta ryms helt enkelt inte på hennes rygg.

tack för infon fast jag visste det redan och det går att ha kilbossa även på en kort och bred rygg, det har jag haft utan bekymmer.
Men det är bra att få mer kött på benen i mina diskussioner om detta med dem som det berör :D

Klart att det går att ha kilbossor på en kort rygg. Det är bara det att för att få plats med det så får man oftast gå ner en storlek i sitsen på sadeln för att sadeln inte skall trycka för långt bak på hästen. Tyvärr är det inte så att alla kortryggade hästar har ryttare som passar i en sadel med liten sitsstorlek och därför kan det bli problem att hitta en sadel med kilbossor som passar både kortryggad häst och "normalbyggd" ryttare (tro mig jag vet av egen erfarenhet...).

Jag föredrar rundbossor då det är det min häst kan ha. Innan han kom till mig hade han blivit riden i sadlar med kilbossor och det var det som gjorde att han fick ont i ryggen. Dessutom reds han i en sadel där bommen var av :eek: :mad: men det hör inte hit..

Men på andra hästar kanske en sadel med kilbossor passar bättre än en med rundbossor så det är väldigt induviduellt...

Det beror på hästens rygg hur den ser ut.
Generellt kan man säga att en häst med kort rygg eller överbygd bak bör inte ha en kilbossa.

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
720
Senast: fio
·
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
439
Senast: iNHALE
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Alla barn ska känna sig sedda, trygga och välkomna. Det är målet hos Ågesta Ridklubbs ungdomssektion, som fick ta emot Ridsportens...
Svar
0
· Visningar
40
Senast: Gunnar
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 017
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka