Fönstergaller till stall

Immer

Trådstartare
Ja, var hittar man sådana till ett vettigt pris?

Vi har beställt boxdörrar av ett speciellt utförande av en firma i grannskapet, och dörrarna är tämligen dyra :o
Men jag bad firman räkna även på fönstergaller, och igår kom offerten: 3200 plus moms. Per fönster!:eek:

Det tycker både jag och min man är alldeles för dyrt, så nu får vi leta någon annanstans.

Var har ni köpt era fönstergaller?

Immer

Sv: Fönstergaller till stall

Vi fick en offert från Cityboxen tror jag att det var; 5 st galler skulle kosta 3.800 kr plus moms ca.

Vi har svetsat våra själva. Kan ni inte svetsa själva så kolla på en verkstad om dom kan hjälpa er.

En kompis till mig som har breda fönstersmygar i stallet borrade helt enkelt hål i fönstersmygens sidor och pressade in armeringsjärn som dom kapat till i lagom längd.

Man får böja dom svagt så de går att lirka in i hålen och sen får man dra dom raka igen så att de inte trillar ut om hästen står och grejar med armeringsjärnen.

Väl i målar man dom i lämplig färg.

Blir faktiskt ganska så snygt och väldigt funktionellt.

OCH BILLIGT!!!!!

/KT

Det gjorde vi förr också, för många år sen men nu när jag frågade inspektör från djurskyddsmyndigheten så hävdade han att armeringsjärn inte duger som skydd p g a att det är för mjukt/klent material...

Maken som är byggnadssnickare tyckte att det lät lite märkligt men vi chansade inte utan satte in fabriksfärdiga galler.

Det kan aldrig vara godkänt. Man böjer ju ett sådant galler för hand tom. Dessutom så där det väl större än 70 mm?

Varför skulle det inte vara godkänt? Armeringsjärn böjs inte särskilt lätt när det är såpass kort att det passar i ett fönster, dessutom kan man sätta in stavarna med korta avstånd och då är det inte särskilt troligt att en häst klarar av att böja ut det.

Det går ju också att göra samma system med tex rör.

/KT

Det kan aldrig vara godkänt. Man böjer ju ett sådant galler för hand tom. Dessutom så där det väl större än 70 mm?
Du menar armerinsnät som finns i flera dimensioner.

Jag pratar om armerings JÄRN som är ungefär så tjocka som ett finger!
/KT

Undrar om inte den där inspektören också blandade ihop det med armeringsnät för det är ju definitivt för mjukt. Armeringsjärn finns ju som sagt i många tjocklekar och man kan ju väja att sätta det tätare än föreskrifterna om man så vill.

Det BORDE ju vara tillräckligt starkt tycker man?

Vi hade för länge sedan svetsat boxgaller av armeringsjärn. Järnen stod med ca 7 cm mellanrum och omkring 80 cm högt. Upptill och nedtill plattjärn som satt fast i boxväggen resp innertak. Detta var under tiden jag växte upp men jag minns att de flesta av armeringsjärnen blev krokiga med tiden. Järnen var ca 10 mm i diameter.
I ett annat stall hade vi stående rör, uppbyggd på samma sätt som köpt boxinredning. Dessa rör var bara 12 mm och med 2 mm tjockt gods(mot köpta ca 22 mm) men de höll sig raka.

Ett tips kan vara att istället för att köpa armeringsjärn köp svetsade stålrör (typ vattenledningsrör, hydraulikrör). Dessa är dyrare men håller garanterat.
Eller kapa till lämpligt stora bitar ur en hundgårds sektion och sätt fast i en träram.

Jag köpte mina galler av ett företag som gör Inbrottsgaller. Talade bara om hur jag ville att det skulle se ut så svetsade de. 120x100 cm stående galler med 6 cm mellanrum mellan spjälorna. Vitlackerade. Det enda jag ångrar är att jag inte tog tjockare galler, beställde 1 cm i diameter, skulle tagit grövre. De kostade 650 kr/st inkl moms.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka