Fönsterfikus

Manji

Trådstartare
Har en fönsterfikus (tror jag) som fått växa som den velat, nu är den ca 1 m hög och är bara en pinne med blad på... tycker den är rätt ful och skulle gärna se den lite mer grenad.

Går den att beskära? Var i sådana fall? Den betyder mycket för mig, kommer från mitt barndomshem, så hellre ful än död.. 20200413_151920.webp

Gör ett försök att lägga upp bild på den, hoppas det funkar!
 
Det första jag skulle göra vore att byta till en minst 3 ggr så stor kruka, gärna mycket större med tiden. För att växa på ett bra sätt behöver den plats för sina rötter.
Fikusen elastica är ett träd och då talar vi om den här typen av träd
fikusgr%C3%A4nd-alicante-enorma-tr%C3%A4d-j%C3%A4ttar-valencia-spanien-66798162.jpg

vilket gör att den inte är helt lättodlad i rumsmiljö om man vill ha den riktigt fin. Det är lite som att försöka odla en Lönn i fönstret.
Du kan inte skaffa en ordentlig växtbelysning och sätta ner den på golvet så den får mer utrymme? Då bör det vara lättare att få den fin. Klippa tror jag ska gå bra men vågar inte lova
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
416
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 981
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 783
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 326
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp