Fönsterbyte.

Fibusen

Trådstartare
Börjar bli dags att byta ut mina fönster. Vissa är ok, och vissa är helt åt skogen.

Var förbi ett företag i dag, och 11 fönster och en balkongdörr hamnade på ca 140.000... O_o:nailbiting:

Då var det monterat och klart och bortforsling av dom gamla.

Är det det man får räkna med? Bra pris? Dyrt?
Kolla hos andra?

Hur mycket kan man räkna med att värdet höjs på huset efter fönsterbyte? Har gamla 2 glas idag, och dom som var hit i dag var 3 glas, 4 mm glas per skiva, och ramen var i plast med 40 års garanti.

Regel 1 är att aldrig nöja sig med en enda offert!!

Nr 2 är att jag är synnerligen tveksam om livslängden på plastfönster. De har itne funnits så länge att man säkert kan säga hur hållbara de är. Plast vittrar sönder. Frågan är hur lång tid det tar?

Har också svårt att tro att plastfönster HÖJER värdet på ett hus?? Men jag kanske är gammaldags.....

Nr 2 är att jag är synnerligen tveksam om livslängden på plastfönster. De har itne funnits så länge att man säkert kan säga hur hållbara de är. Plast vittrar sönder. Frågan är hur lång tid det tar?

Har också svårt att tro att plastfönster HÖJER värdet på ett hus?? Men jag kanske är gammaldags.....

Ja, jag känner också lite så med plasten... Nu var det visserligen 40 års garanti men endå. Plast går liksom sönder... Och som sagt, det är inte många år dom funnits... Sen sa dom att träfönster håller långt ifrån samma kvalité som dom hade förr, varför vet jag dock inte, om dom använder något annat träslag eller vad det är?

Det som är lockande med plasten är ju att dom är underhållsfria. Inget målande alls!

Ska absolut höra mig för hos flera, men jag blev faktist lite chockad över priset, och undrar om det är detta jag får räkna med ungefär hos övriga också...

Kollade på skojs skull vad alla fönster skulle gå loss på en byggbutik, landade då på 31.000kr. Pvc-plast, tilt and turn, och treglas. Kanske inte samma kvalité, fast plast som plast... Det är alltså 90.000kr billigare att köpa egna fönster... Sen anlita snickare som sätter in dom?

Som ett tex bara

Börjar bli dags att byta ut mina fönster. Vissa är ok, och vissa är helt åt skogen.

Var förbi ett företag i dag, och 11 fönster och en balkongdörr hamnade på ca 140.000... O_o:nailbiting:

Då var det monterat och klart och bortforsling av dom gamla.

Är det det man får räkna med? Bra pris? Dyrt?
Kolla hos andra?

Hur mycket kan man räkna med att värdet höjs på huset efter fönsterbyte? Har gamla 2 glas idag, och dom som var hit i dag var 3 glas, 4 mm glas per skiva, och ramen var i plast med 40 års garanti.
Billigaste alt. är att köpa fönstren o anlita snickare eller göra det själv. Alla plastfönster är lika ,bara priset som skiljer.

Som jag förstått det så använder man sämre trä i dagens träfönster än förr i tiden. Men med det sagt vet jag inte om plast är bättre. Man kan ju renovera /laga sina gamla också!
Men vill man använda så dåliga glas? De håller ju ingen värme. Jag ser det som ortkasrade pengar att bara fixa till karmarna och sätta tillbaka samma skit.

Nja. Jag har besiktigat ett hus (2016), byggt på 80-talet. Där fick besiktningsmannen ta bort trälisterna för att konstatera att det är PVC-fönster. De var otroligt fina efter så många år, så fina att jag satt in PCV (Norrsken, äldre stuk) i vårt eget hus.

Vill gärna renovera våra specialfönster på bottenvåningen, men har inte hittat en enda snickare i Skåne som vill åta sig arbetet. Trist. I det fallet är det dålig (märkes-)färg som gjort att botten ruttnat upp.

Gav 51 000 kr för fem fönster och en balkongdörr (treglas, spröjsat). Offerten på att ersätta de fyra på framsidan (specialmått) är 46 000 kr.

Men vill man använda så dåliga glas? De håller ju ingen värme. Jag ser det som ortkasrade pengar att bara fixa till karmarna och sätta tillbaka samma skit.
Brukar man inte säga att sett bara till värmeekonomin är det nästan aldrig en vinst att byta fönster.
Förutsatt att man byter tätningslister etc. som blivit dåliga så de gamla fönstren har den funktion de egentligen ska ha.
Om du ändå ska byta av andra skäl så kan det vara lönt att förbättra när det ändå ska göras.

Nja. Jag har besiktigat ett hus (2016), byggt på 80-talet. Där fick besiktningsmannen ta bort trälisterna för att konstatera att det är PVC-fönster. De var otroligt fina efter så många år, så fina att jag satt in PCV (Norrsken, äldre stuk) i vårt eget hus.

Vill gärna renovera våra specialfönster på bottenvåningen, men har inte hittat en enda snickare i Skåne som vill åta sig arbetet. Trist. I det fallet är det dålig (märkes-)färg som gjort att botten ruttnat upp.

Gav 51 000 kr för fem fönster och en balkongdörr (treglas, spröjsat). Offerten på att ersätta de fyra på framsidan (specialmått) är 46 000 kr.
Har du tittat efter fönsterhantverkare, inte vanliga snickare?
Ingen koll på om just dessa är bra, men exempel:
http://www.aukt-fonster.se/fs-skane.html
http://www.renovering.net/
http://www.oscarshus.se/

Brukar man inte säga att sett bara till värmeekonomin är det nästan aldrig en vinst att byta fönster.
Förutsatt att man byter tätningslister etc. som blivit dåliga så de gamla fönstren har den funktion de egentligen ska ha.
Om du ändå ska byta av andra skäl så kan det vara lönt att förbättra när det ändå ska göras.
Så sa besiktningsmannen till oss. Att om vi skulle byta fönster till moderna så är det för att vi är less på jobbet med att underhålla dom, inte sett till ekonomin för man har inte igen det.

Jag tänker främst på då man vill sälja. Då är det definitivt en fördel att ha ordentliga fönster. Men då bor jag så att det är kallt om vintern också.

Ja, ett par fönster är ruttna i bågen. Alla behövs målas/kittas om. Drar från dom på vintern och glaset är så tunt så man kan nästan höra vad folk pratar om ute på vägen utanför. Bor dessutom nära en järnväg så vore ju skönt att stänga ute lite ljud från den också.
Så att renovera dom som sitter tänker jag inte göra. Alt är att ta med sig dom två bågarna som är ruttna och lämna in dom, nya lister, sen köra på 1-2 år till.

Känns inte värt varken pengar eller jobb att fixa till dom. Det hade varit skillnad om huset var riktigt gammalt och det satt gamla fina fönster på. Nu är det sånna här vanliga med mittbalk, två spröjs rakt över per båge, sen vrida på en skruv och fälla ut dom när dom putsas. Inga speciella fönster alls alltså.

Jag tänker främst på då man vill sälja. Då är det definitivt en fördel att ha ordentliga fönster. Men då bor jag så att det är kallt om vintern också.

Ja, jag värderade im huset i vintras, och hon påpekade många gånger att fönstrena var i princip det som var kvar att göra, frågade om jag tänkt byta ut dom, och när det kommer på nya fönster så blir det ju en annan värdering osv.

Nu planerar ju inte jag att sälja så värderingen kvittar ju så för min egna del, såvida jag inte vill låna in något i huset.

Vi bytte 8 fönster (allt på undervåningen) för två år sen och det gick på runt 80 000 kr inkl nermontering och montering. Hade vi bytt fönstren vid balkongen och balkongdörren också hade det blir rätt mycket dyrare.

Det kostar att byta fönster men det gjorde en hel del mot ljud och drag hos oss som bor precis vid en 70 väg. De gamla fönstren var monterade fel så det drog kallt, blev stooor skillnad på värmen efter bytet :)

Vi bytade alla fönster i vårt gamla hus. Jag kan inte hjälpa sig med prisuppskattning då vi köpte fönstrena direkt från fabrik i Polen och monterade dom själva så vi kom JÄTTEbilligt undan (17 fönster, varav 3 gigantiska, 2 glas pvc- 45000kr monterat och klart) men vad gäller värme skillnaden så halverade vi vår månadskostnad. Då hade vi ved/pellets panna och kompleterade med elradiatorer i nåt rum. Och ljudet utifrån blev nästan obefintligt om man jämförde med innan. Men då var våra träfönster så dåliga att på två av dom häll glaset på att ramla ur ramen när vi öppnade dom.

Vi var jätte nöjde med våra undr hela tiden vi bodde där.

Vi bytte två fönster själva förra året, pga ruttet virke. Fönstren kostade 4500 kr/st, tvåglas träfönster i normalstorlek i kopplade bågar med u-värde ca 1,2-1,3 (ett väldigt basic fönster men med extra låg värmegenomsläpplighet).

Själva fönsterbytet, arbetet, går fort för en yrkesman förutsatt att de nya fönstren sätts i befintligt hål och har samma mått som de gamla. Jag tippar 4-5 h/fönster (beror bl a på om det ska ingå att sätta fönsterfoder och om de gamla kan återanvändas eller det ska till nya). Så ca 2000 kr i arbetskostnad per fönster, före ROT. Om det ska upp byggnadsställningar kostar det extra förstås. Den kostnaden har jag ingen koll på då vi har enplanshus.

Jag har ett gammalt hur och blev först lurad av den lokala bygghandeln, genom att dom inte kunde leverera alla fönster av samma typ.
Efter mycket letande hittade i år äntligen en firma som kunde få fram de för oss saknade fönstren. Gammalt hus med udda mått gör det ju inte direkt billigare. Men jag fick visserligen själv sätta i dom men hade de två saknade fönstren stående på gården mindre kostnad än vad jag innan hittat för ett enda fönster.

Dom nya är mycket finare än dom gamla så jag funderar på att byta ut även den nygamla. En hastig överslagsräkning säger att jag kan göra det för ca 25 000.

När det gäller plastfönster måste man nog vara noga med vem som har tillverkat dom. Jag träffar många polska byggjobbare i mitt jobb. Ofta har dom med sig just plastfönster som någon har beställt. I min desperation i jakten på fönster har jag frågat dom om dessa fönster, även om mitt gamla hus egentligen behöver träfönster.
Alla har sagt att något i stil med: Det är bara plast skulle aldrig sätta det i mitt eget hus.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar