Fonder istället för frestelser och lotter

Lobelia

Trådstartare
Jag fick härom dagen idén att för de pengar jag sparar på att inte köpa den där chokladbiten, kakan, lotten eller andra onödiga frestelser etc satsa pengarna foder eller eventuellt aktier med potentiellt hög vinst och då stor risk, som jag normalt inte skulle välja. Det är liksom extrapengar så det gör inte så mycket om jag förlorar dem men jag vill ha större chans än på lotto. Problemet är att jag egentligen vet för lite om vad jag ska välja. Det verkar inte helt lätt att hitta information i ämnet. Någon som vet var man hittar info i ämnet. Jag har försökt googla men det är mest tips om mer standardmässiga placeringar.

Någon som har en bättre idé på lotto/godis - alternativ?

För att lära dig mer om börsen,aktier och fonder kan du till exempel gå med i Aktiespararna och köpa någon bok om aktie- och fondsparande.

För att lära dig mer om börsen,aktier och fonder kan du till exempel gå med i Aktiespararna och köpa någon bok om aktie- och fondsparande.
Tack för svar, jag tänkte inte på traditionella råd - jag läser en del av det, jag har redan fondsparande som går hyfsat, det är information om mer udda fonder/aktier jag tänker på.

Det där är jättesvårt. Det gäller ju att pricka in såväl rätt fond/aktie som att tajma det rätt. Köpte du exempelvis East Capital Turkiet vid nyår i fjol var det en bra affär, om Du sålde vid nyår i år (+23,1%). Behöll du så är du nu du tillbaka på 0 igen... På Morningstar hittar man många fonder som placerar i allt möjligt och ofta är det ju så att de som går riktigt bra ett år går dåligt nästa...

Annars får man fundera över vad man själv tror är nästa bransch eller aktie och googla. Där är problemet att det finns massor av forum och sidor med mer eller mindre fantasi-case. I vissa fall har det ju visat sig att de som skriver försöker driva kurserna för att själva sälja av (Var väl två medicinstuderande som skrev upp obskyra läkemedelsbolag, och som åkte dit...). Jag har aktier i några små bolag inom life science (varav ett som har ett vaccin mot kvarka på gång) för att jag tror och hoppas på produkterna och den långsiktiga planen, men jag märker ju hur konstigt kurserna ibland rör sig. Inget har förändrats och inga nyheter har kommit men någon j-kel har skrivit något på facebook...

Som någon vis person sade: Lättaste sättet att få ihop en miljon är att starta med två miljoner...

Att det är svårt är jag väl medveten om, det är inte fonder/aktier som jag skulle satsa för att placera pengar normalt utan de jag kan chansa på. Och himla trist när folk försöker manipulera marknaden, men det lr nte vara ovanligt. Tack för svar :)

Jag använder Avanza en del och lärt mig mkt där igenom. Finns även några FB-grupper som är ganska bra kring just aktier/fonder mm.

Jag gillar att placera extrapengar i Swedbank Robur Ny Teknik.
Great minds think a like! Jag kör också den för allt löst bös i en av mina portföljer.

De flesta fondförvaltare har siffror som visar risker. Man kan filtrera på risk på t.ex. Morningstars web plats. Man kan sortera på t.ex. Sharp-kvot (Avkastning vs risk https://www.morningstar.se/Help/Morningstar/Dictionary.aspx?title=Sharpe) eller KIID-risk (som är fondförvaltarens egen uppskattning, skalan är 7-gradig och gemensam för EU). På så sätt kan TS hitta "lotto-fonder" med hög risk och höga möjligheter till avkastning.

En annan idé skulle vara att TS öppnar konto hos Avanza eller Nordnet och köper "frimärksaktier" - aktier med mycket lågt värde. När de rör sig går det fort, både upp och ned

Senast ändrad:
Jag fick härom dagen idén att för de pengar jag sparar på att inte köpa den där chokladbiten, kakan, lotten eller andra onödiga frestelser etc satsa pengarna foder eller eventuellt aktier med potentiellt hög vinst och då stor risk, som jag normalt inte skulle välja. Det är liksom extrapengar så det gör inte så mycket om jag förlorar dem men jag vill ha större chans än på lotto. Problemet är att jag egentligen vet för lite om vad jag ska välja. Det verkar inte helt lätt att hitta information i ämnet. Någon som vet var man hittar info i ämnet. Jag har försökt googla men det är mest tips om mer standardmässiga placeringar.

Någon som har en bättre idé på lotto/godis - alternativ?

Kan rekommendera facebookgruppen Economista :)

Great minds think a like! Jag kör också den för allt löst bös i en av mina portföljer.

De flesta fondförvaltare har siffror som visar risker. Man kan filtrera på risk på t.ex. Morningstars web plats. Man kan sortera på t.ex. Sharp-kvot (Avkastning vs risk https://www.morningstar.se/Help/Morningstar/Dictionary.aspx?title=Sharpe) eller KIID-risk (som är fondförvaltarens egen uppskattning, skalan är 7-gradig och gemensam för EU). På så sätt kan TS hitta "lotto-fonder" med hög risk och höga möjligheter till avkastning.

En annan idé skulle vara att TS öppnar konto hos Avanza eller Nordnet och köper "frimärksaktier" - aktier med mycket lågt värde. När de rör sig går det fort, både upp och ned

Jag har konto hos avanza, morningstar har jag koll på och Sharpe men KIID har jag inte hört talas om (ska man skämmas över det?), ska kolla på det. Det är just "Lotto" fonder jag är ute efter.

Jag har konto hos avanza, morningstar har jag koll på och Sharpe men KIID har jag inte hört talas om (ska man skämmas över det?), ska kolla på det. Det är just "Lotto" fonder jag är ute efter.
Man ska aldrig skämmas - utom om man är elak med flit

Jag tycker att Morningstar är en bra sida att kolla på. Man kan hitta omöjligt smala fonder där - enskilda länder eller branscher. Så läser man något spännande i tidningen kan man kolla om det går att investera i även för oss som kanske rör oss med tior och hundralappar. Det kan handla om ett val eller en ny uppfinning/upptäckt...

Vad gäller lågvärdeaktier, kanske inte på "frimärksnivån". SAS-aktien var nere under 17 kronor nu och p/e är runt 5... det finns nog ett skäl till kräftgången under året. Men lite intressant är det.

Den första aktie jag köpte - efter råd på Buke - Micropos Medical står i 1:30 med negativt p/e - fast de har börjat sälja sin produkt. (Den har varit ett dåligt köp för mig sett som enskild affär. Å andra sidan går mina portföljer som helhet med vinst (pepparpeppar) och är ett roligt pyssel)

Man ska aldrig skämmas - utom om man är elak med flit

Jag tycker att Morningstar är en bra sida att kolla på. Man kan hitta omöjligt smala fonder där - enskilda länder eller branscher. Så läser man något spännande i tidningen kan man kolla om det går att investera i även för oss som kanske rör oss med tior och hundralappar. Det kan handla om ett val eller en ny uppfinning/upptäckt...

Vad gäller lågvärdeaktier, kanske inte på "frimärksnivån". SAS-aktien var nere under 17 kronor nu och p/e är runt 5... det finns nog ett skäl till kräftgången under året. Men lite intressant är det.

Den första aktie jag köpte - efter råd på Buke - Micropos Medical står i 1:30 med negativt p/e - fast de har börjat sälja sin produkt. (Den har varit ett dåligt köp för mig sett som enskild affär. Å andra sidan går mina portföljer som helhet med vinst (pepparpeppar) och är ett roligt pyssel)
Som helhet går mina fonder med hyfsad vinst och PPM har gått riktigt bra i mina ögon (+ 8,5%) och även om jag har högrisk som Robur ny teknik så är det inget som direkt sticker ut där men det är mer chanstagningar jag är ute efter för några hundralappar i månaden. Tack för tipsen :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka