Fölvisning

Spirit

Trådstartare
Hur går det till?
Jag har ett föl som jag funderar på att visa, kwpn stoet är import Holland med meriter & Dionysos fölet är väldigt trevligt.

Nu när jag läser propparna till fölschampionaten står det även att man kan stamboksföra stoet.
Nu undrar jag om jag ska anmäla henne till det?
Holländska Passet har varit hos ASVH inkl id kontroll & vänt, hon finns med i BLup. Är hon stamboksförd då?

Jag har läst på ASVH`s sida, men blir inte speciellt klok på vad som menas.

Funderar på att anmäla dom till premieringen som -nordÖstra SKånes Hästvänner arrangerar.
Missade tyvärr anmälningstiden som var till Bollerup som är 15 min från mig :(

Sv: Fölvisning

Hon är inte stamboksförd genom att passet varit hos ASVH utan registrerad hos dem.

Tack Görel, då anmäler jag henne för stamboks oxå, såg att den som var nära mig fortfarande var öppen för anmälan .

Står även man ska skicka med registreringsansökan på fölet, jag har fått papper av hingstägaren på honom, är det dom papperna eller är det papperna som jag får av ID kontrollanten när han blir chippad & avritad som sen ska in till ASVH?

Han är snart 2½ gammal, känns tidigt att chippa.
Chippade korsningen först när han var 5 månader efter rekommendation, påstod att det var bättre att sätta chip i halsen när dom blivit lite större.

I år ska registreringsansökningar för halvblodsföl vara inne senast 30 september. När id-kontrollanten varit ute och chippat, tagit tagelprov och fyllt i registreringsansökan ska allt in till ASVH.

Du hittar hela sto- och unghästregementet här http://www.asvh.se/regelmenten/storeglemente.pdf

Tack, det visste jag. Var jag som var otydlig.
Men vilka papper är det som ska skickas in vid anmälan till visningen?
Är det språngsedeln på fölet eller pass/registrerings ansökan?

Du anmäler väl via tävlingsdatabasen?
Det gör man i alla fall i min förening.

Där fyller du i numret på registreringsansökan, finns i översta högra hörnet, och då kommer det upp vilken hingst som betäckt vilket sto.

Ingen aning.

Står i proppen på Bollerup att man ska skicka in anmälningsblankett som finns att få hos en kontaktperson.

Beslöt att efteranmäla oss till Bollerup istället = 1/4 av resvägen

Än så länge är det inte efteranmälan på Bollerup. Ringde och pratade med den trevliga kontaktpersonen igår.
Tyvärr visade det sig att Flyinge (som jag anmält till) endast tog emot 10 (varav alla deras egna?) föl för visning, och det fick jag veta igår. Hade ju varit bra om de inte bara skrivit "begränsat" utan "begränsat till 10" så kanske man hade insett att chansen var ganska liten att komma med. Jag fixade semester, medhjälpare etc. Jätteglad över att få visa för den dommaren.
Vet någon vem som var domare i Västra Hoby (halvblodsklubben) 2008?
Lite besviken var jag när jag åkte därifrån med min stora 5 veckorsbebis som fått kritiken "underutvecklad". Yngst på plats absolut, men absolut inte senare eller klenare än andra 5 veckors.. (Har hela tiden fått höra att hon är väldigt välväxt)
/U

Jag har precis pratat med en ansvarig hos Österlens hästvänner, enligt henne gick det bra att anmäla. Jag ska strax hämta anmälningsblanketten i grannbyn.

(har ingen skrivare)

Ok, jag gissar att det är samma dommare där jag har anmält mig. Säger de underutvecklad igen så.. ;) Nu kommer jag med ett äldre skabbigt nyverkat föl. Fler som ska visa i Stävie?

Hur som helst, har funderat på fölpäls, den verkar inte fällas som vanlig päls, det är ju inget som sitter löst. Slits det av eller hur fungerar det egentligen?

Ska jag vara ärlig så har jag ingen aning om vad jag visar för ett föl. Jag är på betet 2 gånger om dagen och då bara äter hon och kelar. Har komit någongång vid 22-tiden och då har unghästarna busat till de ser bilen, tvärnitat och gnäggande sprungit och hälsat.. Vet inte ens om hon kan trava längre. Det enda jag vet är att hon är överbyggd (rättat sig lite sista veckan) med välutvecklat bakparti med ett bortglömt framparti, och så ser ju pälsen ut som den gör. Jag måste säga att min 08:a faktiskt var mycket vackrare veckan innan hon skulle visas även om hon var i en växtperiod hon med. ;)
Hon är däremot en väldans behaglig och förståndig liten häst och jag blir nästan lite sugen på att behålla ;).
/U

Senast ändrad:

Hade du hojtat tidigare idag kunde jag skickat.. Löser det sig inte till imorgon så säg till.
/U

Funderar.. Borde inte den här tråden sitta ihop med fölmönstringstråden på avelsgnägg?
/U

Vad konstigt.

Enligt reglementet ska en klass bestå av minst 10 föl & max 50 (tror jag det var)
Läste reglementet för en stund sedan, skummade igenom allt förutom hur visningen & stamboksföringen ska utföras.

Nej, det kan omöjligt vara Flyinges föl alla tio, då de bara har 4 egna föl i år :angel:

Nej, jag uttryckte mig slarvigt, jag var irriterad. Hade fixat och tagit ledigt och var lite putt över att de inte informerat om att det var så få som skulle visas. Jag hade kanske anmält dit ändå men haft en reservplan om jag vetat att det var liten chans att det skulle gå.
10 skulle visas och i första hand var det Flyinges egna. Det var något med att de var tvugna att ha 10 till start för att det skulle kallas tävling.. eller om det var att de var tvugna att ha det offentligt för att det skulle räknas.. eller hur det var..

Eller så var de räddda för att bli utklassade av mitt fina raggsockeföl med delånga bakbenen och därför fick jag inte komma..:rofl: (mest troligt ;))

Då har dom mao ordnat en visning för sina egna & tar in dom sista 6 fölen utifrån för att få en godkänd klass.
Lite trist.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka