Fölvisning med korsningsföl...

Thera

Trådstartare
Jag har ju som några kanske vet fått en liten grabb efter mitt varmblodssto och halvblodshingsten Cathageno.

Nu såg jag i tidningen att det skulle arrangeras fölbesiktningar i augusti och om jag har förstått det hela rätt har man rätt att ställa upp med en korsning, fast då utom tävlan och utan rangering.
Jag skulle tycka det vore roligt att få en liten bedömning på honom.

Är det någon som har någon erfarenhet av att visa korsningar vid såna här tillfällen? Jag antar att inte alla är överpositiva till korsningar direkt, så jag velar lite på om jag vågar åka. Naturligtvis kan jag ta en rättvis bedömning (och kritik), men jag har inte lust att göras till allmänt åtlöje.

Och hur ser ni halvblodsuppfödare på att man visar en korsning?

Sv: Fölvisning med korsningsföl...

I håcksvik är det varje år en utställning där ALLA sorters hästar är välkomna!!! Vore inte det en skojig sak att göra???
Det ligger ju precis på gränsen till Småland, vid Gislaved/svenljunga nån stans...

Jag har en åring som är korsning hbl/vbl. Jag visade honom på premiering i Sundsvall ifjol, samband med fölvisningen och han blev absolut inte nerdömd.
Tvärtom, fick 39 p och blev Klass 1 med bla 9 på traven. :love:
Fick många fina lovord om honom

CosmicQueen skrev:
Jag har en åring som är korsning hbl/vbl. Jag visade honom på premiering i Sundsvall ifjol, samband med fölvisningen och han blev absolut inte nerdömd.
Tvärtom, fick 39 p och blev Klass 1 med bla 9 på traven. :love:
Fick många fina lovord om honom

Grattis!
Är lite nyfiken, hur bedöms typen på en korsning? Är det i det här fallet efter sv.hbl. standard?

Tja...det är ju Klass 1, så så får det väl anses som rätt bra?
Maxpoäng är 50.

Kanske ska tillägga om det ej framgick att han visades på premiering och inte på själva fölvisningen där dom även visar galopp och maxpoängen är 60.

Hade önskat att få visa på fölvisningen utom tävlan för att få visa galoppen, men det verkar vara olika regler överallt. Vet andra som fått visa på fölvisningen.

Se mitt svar ovan att han ej visades på fölvsningen utan på premiering men att dessa hölls under samma dag.

Kolla upp vad som gäller där du vill visa din, verkar vara lite olika överallt.

Ingen aning om hur hon bedömde honom. För den han är gissar jag. :D :D
Kanske hade han fått sämre om han visats på själva fölvisningen, det vet jag inte? Men å andra sidan så ÄR han ju inte renrasigt hbl heller.

Dom ska ha en fölvisning just för korsningsföl födda -05 på Plönningegymnastiet, halmstad, och om du bor ung. runt omkring mig så är ju inte det så långt! Jag tror att jag ska visa min fölunge där nämligen.. :)

Jag visade mitt arab/hblföl förra sommaren och tyckte att hon blev klart neddömd. Hon fick bara positiva kommentarer men låga poäng och jag upplevde att de hade bestämt sig från början vad de tyckte. Här var pappan arab som ej är godkänd för hblavel (men dock godkänd för arabavel vilket de inte kände till) så det verkade som de inte gillade att man inte tog en godkänd hingst. Fölet fick kommentaren "liten" trots att hon var av normalstorlek och dessutom större än andra äldre föl som visades som inte fick någon sådan kommentar. Hon fick 7 på skritten trots att hon skrittade bättre än sin mor som har 8 på skritt.

Jag är stark förespråkare för blinda bedömningar där domarna inte känner till härstamningen på hästarna. Jag tycker att det är jättebra att visa sin korsning eftersom man kan få värdefull information om dess exteriör med för- och nackdelar som man sedan kan använda sig av då man utbildar och tränar den. Måste iväg nu för bebben vill ha mat! :-)

Thera skrev:
Jag har ju som några kanske vet fått en liten grabb efter mitt varmblodssto och halvblodshingsten Cathageno.

Nu såg jag i tidningen att det skulle arrangeras fölbesiktningar i augusti och om jag har förstått det hela rätt har man rätt att ställa upp med en korsning, fast då utom tävlan och utan rangering.
Jag skulle tycka det vore roligt att få en liten bedömning på honom.

Är det någon som har någon erfarenhet av att visa korsningar vid såna här tillfällen? Jag antar att inte alla är överpositiva till korsningar direkt, så jag velar lite på om jag vågar åka. Naturligtvis kan jag ta en rättvis bedömning (och kritik), men jag har inte lust att göras till allmänt åtlöje.

Och hur ser ni halvblodsuppfödare på att man visar en korsning?

Jag har visat min korsning (travare/halvblod) både som ett- och tvååring. Fick hyfsade poäng och tyckte inte han blev orättvist bedömd. Visad på ASVHs premieringar för halvblod så det var den standarden de gick efter.

Det är tråkigt at säga det, men jag vet två st som haft en precis samma bedömmning som dig. Båda hade arabmammor med ej pappor. Vet inte om det är rasen som stör dom. :crazy:

Liknande trådar

S
Avel Nu har mitt sto äntligen nedkommit med ett föl. Nu börjar jag fundera på framtiden. Mamman är varmblodstravare och pappan är halvblod...
Svar
7
· Visningar
875
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka