fölungen går på ballarna

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pialotta
  • Startdatum Startdatum
P

pialotta

fick en fölunge idag. tyvärr är han mycket vek bak och går på ballarna.
Hörde att det bör rätta till sig inom en vecka.
Någon som har erfarenhet av detta fenomen? Rätar de upp sig efter hand eller skall man åtgärda?

Sv: fölungen går på ballarna

Jag har haft ett föl som var väldigt vek i kotorna. Den rättade sig jätte bra efter bara några dagar. Se bara till att den inte belastar så det blir sår om den går väldigt fel.

ja, det är ju tur att han går på gräs och inte på grus, hoppas det inte blir sår, för då vill han nog inte röra sig alls...
Å, då kanske jag inte behöver deppa ihop, om din blev bra på några dagar! men det ser ju för ruskigt ut.

Det brukar räta upp sig själv på någr dagar, men om det inte blivit markant bättre efter helgen så bör du kontakta klinik eller erfaren hovslagare. Man kan sätta dit en plastsko som ger extra stöd baktill, som hjälper till att stadga upp kotan.
Det beror på att djupa och kansk även ytliga böjsenan är lite för lång och det rättar till sig när skelettet växer ikapp djupa böjsenan.
Fast underlag är viktigt, dvs inte inne i box med tjock bädd...

Min fölunge stod också sådär de frösta dagarna och i nästan en vecka till så var tån i luften när hon stod, fast kotan i normalläge. Idag är just DET helt normalt...(att hon har en annan skada är en anna femma :p)

det finns ju en "föl-hovis" i närheten, får ringa henne i början nästa vecka då, det måste ju bli bra med hans fötter.

Det är vanligt ha honom till att gå i stallgången på hårt underlag brukar det bli bättre direkt. Jag har haft många föl som gått på kotorna det är i allmänhet inget att oroa sig för.
Hårt underlag så stärker dom upp kotorna

Säger som de andra, det brukar rätta till sig fort. Min fölunge gick några dagar på kotorna, släppte ut honom i hagen och gick på hårt underlag - då rätar de upp sig fortare.

Camilla

Min gubbe gick på h bak kota.
Jan rätade upp sig fort. Men är lite utåt tåad

Det är ju alltid vanslkligt att ge råd om sådant man bara fått beskrivit muntligt för sig... men jag håller med övriga som svarat, några dagar skulle inte jag vara orolig över, men blir han inte bättre succesivt, så skulle iallafall jag låta en vet/hovis kika på det hela....

ja det är klart att det är vanskligt att ge råd, men det är skönt att kunna kasta ut en fråga när man är lite orolig, det finns ju mycket rutinerat folk här - vilket även framgår av de bra svar jag fått :bow:
Sen är det ju upp till frågeställaren att ta eget ansvar ändå.

Min lille har rätat upp sig en liten aning idag, men inte riktigt bra än.

På håll ser det lite lustigt ut, ungefär som om dom går med förstora tofflor på fötterna ~fniss

Liknande trådar

Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 940
Senast: Derivata
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 181
Senast: Anna-Bella
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
28 035
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka