Fölungar och utbildning

K

Kharachi

Vad e det första ni lär era föl och vad har ni för krav att dom ska kunna för varje månad???

lite nyfiken bara :)
 
Sv: Fölungar och utbildning

Mitt 6 månaders föl:
Bli ledd i grimma
Stå uppbunden kortare stund
lyfta fötterna
stå själv i stallet medan jag rider.

Dessutom lasttränar hon sig själv. När jag varit iväg och tränat flyttar jag mellanväggen och ställer in en hink havre. Så får hon gå ut själv en stund på stallbacken. Då brukar hon gå på transporten och äta en stund. Hon vet att det finns godis där inne. Hoppas hon får positiva känslor av transporter.

För övrigt är hon ganska ouppfostrad:angel: Kastar sig ut när man öppnar boxdörren, går inte att fånga om hon kommit lös, stegrar sig och bits lite... men det kommer...
 
Sv: Fölungar och utbildning

vi hade ett shettisföl som rymde hela tiden och då bodde hon typ i transporten :D
 
Sv: Fölungar och utbildning

Inga krav på att kunna något nytt varje månad.

Första veckan tillbringar jag mycket tid i närheten av sto och föl. Fölet lärs att följa grimman, lyfta fötter och att bli tagen/kliad på överallt.

Betessläpp.

Runt sex-åtta månader installning, vänja vid att stå ensam i box, ledträning samt åka trailer med stoet.

Runt året visas, åka trailer själv samt släpp på lösdrift till ca 2-2,5 år.

2-2,5 Uppstallning och allmän hantering. Ev visas.

2,5-3 Sitter in.

/P Döben
 
Sv: Fölungar och utbildning

De binds upp och verkas var fjärde vecka. De avmaskas. De lastas vid transport till och från bete, samt till och från hingststation. De blir av detta alldeles utmärkt väluppfostrade och lätthanterade. På våren som ettåringar körs de in, sedan släpps de på bete. Håller i övrigt inte på med fölen alls. Naturligtvis visiteras de varje dag, men det är okulär besiktning som gäller.
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: Mabuse
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 702
Senast: KesoNeso
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp