Fölsto- Dålig matlust

B

bussig

Mitt fölsto fölade i lördags. Hon äter extremt dåligt. Hon åt även dåligt sista månaden. Tänderna är kollade och hon är maskad. Hon är inte mager. Hon får idag fri tillgång på hö och hel havre + edel avel. Hon har inte så stort juver så jag börjar bli orolig att hon inte får i sig ordentligt med mat. Vad ska jag hitta på för att hon ska äta bättre ?

Sv: Fölsto- Dålig matlust

Om du ger maten torr, har du provat att blöta den? Lägga till betfor eller melass? Ge mindre givor i taget? Byta ut Edel Avel mot annat märke? Kan du uppskatta hur mycket hö hon petar i sig?

När mitt gamla sto fick föl åt hon också väldigt dåligt sista tiden innan fölning. Tror att maten fick dåligt med plats. Efter att hon fölat var hon något stressad och väldigt mammig, så då åt hon också dåligt. Kom dock igen med aptiten efter ca en vecka. Lockade då med betfor som tant gillade!

Är du orolig för fölet så håll koll på att den inte visar tecken på uttorkning och att den håller sig pigg!

Det låter som ett ganska normalt beteende hos din häst. De sista dagarna innan fölning så äter de allra flesta väldigt lite mat. Sedan lite beroende på hur det är som mammor så kan de ha dålig mat ro ett tag tills sto och föl har blivit säkra på var de har varandra. När stoet börja slappna av och inte längre känner att hon behöver vakta på fölet så brukar det lösa sig. Juvret brukar inte heller vara stort speciellt inte om fölet diar ofta. Det r tvärt om att ett stor juver kan tyda på att fölet inte äter som det ska eller att stoet har fått en inflammation.

Det låter som ett ganska normalt beteende hos din häst. De sista dagarna innan fölning så äter de allra flesta väldigt lite mat. Sedan lite beroende på hur det är som mammor så kan de ha dålig mat ro ett tag tills sto och föl har blivit säkra på var de har varandra. När stoet börja slappna av och inte längre känner att hon behöver vakta på fölet så brukar det lösa sig. Juvret brukar inte heller vara stort speciellt inte om fölet diar ofta. Det r tvärt om att ett stor juver kan tyda på att fölet inte äter som det ska eller att stoet har fått en inflammation.
Tack för ditt svar. Det lungnade mig. Fölet äter ofta. Faktiskt så åt stoet upp kraftfodret ikväll. Så det kanske har vänt.

Det har det säkert och du kan till och få börja öka fodermängden nu istället;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
522
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka