Fölningsunderlag

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Novisen
  • Startdatum Startdatum
N

Novisen

Hejsan!
Jag undrar om ni strör med olika saker om hästen har föl vid sidan eller ej.
Likaså, vilket strö använder ni er av när det är dax för fölning och varför.

Har en kompis som strör med spån i vanliga fall men när det är dax för fölning så strör hon med halm.
Vill inte verka dum inför henne genom att fråga så jag frågar här istället(inte kanske varför just hon gör det utan vad ni anser vara bäst)

MVH
Novisen

Sv: Fölningsunderlag

Vi har halm, det är billigast för oss....

Vid fölningen så är halm bra, spån kan lätt fastna i ögonen på fölet när det kommer ut och när det ramlar vid kämpandet för att komma upp på benen.

Men är inte det hårdare att föla på halm? Det är väl lättare att putta undan.
För det har jag sett många hästar som gör, typ bygger sig en grop eller vad man ska säga

Vi har halm till hästarna i regel oavsett om de ska ha föl eller inte. Nu står dock ena hästen på torvbädd + lite höspill överst p.g.a. misstänkt allergi mot spannmål och då vill jag inte riskera att hon äter av halmen (havrehalm).

vi ska ha spån.

veterinären avrådde oss från halm iår..pga "dåliga skörder" så är halmen iår inte av så bra kvalité..(kan kanske bero på vart man bor, det vet ja inte)
men så sa veterinären iaf.

mig kvittar det oavsett, jag är allergisk mit halm så jag kan inte ha det i stallet

Halm fölar våra på, dels för spånet fastnar på fel ställen, de kan pilla i sig spånet...De fölar, står på halm=)
Har de inte halm innan så får de halm när de ska föla:)
Helt klart bäst och mysigast men jobbigt att mocka i...

Vi hade e gummimatta i botten, spån och sedan halm ovanpå detta.
Min hovslagare hade en fölunge som fick för sig att äta spån och fick förstoppning. Jag la också upp halm mot sidorna för att minska risken att hon fölade för nära väggen.

Våra fölar på Halm, inget problem bara man har tillräckligt tjockt lager så glider det inte undan, men det är ju samma med spån/torv etc, för lite underlag så glider ju allt undan. Vi lägger sk "Engelska" vallar efter ytterväggarna, dvs tjockt lager med halm i ytterkanterna av boxarna så att stona aldrig kan rulla fast och fastna mot väggarna, inte fölen heller... Jobbigt att mocka men värt allt arbete för att förhindra ev skador.

Några dagar innan fölningen brukar vi bara mocka bajset, så det blir lite bädd i botten, sedan strör vi mkt.

Halmen går upp till knäna på stoet när det är nyströt, sedan så gör vi vallar runt vägarna.

Tusen tack för alla svar! Det är alltid kul att lära sig vad som är bäst i de olika situationerna!!!

Lycka till med era egna fölningar i år.

Smyger in en liten fråga här!
Hur länge strör ni med halm efter att fölet kommit?
MVH Bellamia

veterinären avrådde oss från halm iår..pga "dåliga skörder" så är halmen iår inte av så bra kvalité..(kan kanske bero på vart man bor, det vet ja inte)
men så sa veterinären iaf.

Fast halmen ska alltid vara utav bra kvalité oavsett föl eller inte. Tyvärr pressas mycket halm i storbalar som blir liggande ute för länge och då är det inte lämpligt som strö. Men visst det var inget roligt skördeår förra året

Jag har nog tur har jag förstått för, de senaste tre åren har jag fått köpa KANONFIN halm i småbalar. Den kostar dock lite mer förstås men det är det värt. Hästarna mår ypperligt och äter gärna av den vilket bara är positivt.

Så en vädjan till spannmålsproducenter. Pressa om möjligt halm i småbal och lagra inomhus. För sådan halm är i alla fall jag beredd att betala mer för

Jag gick förra året över till torv även i fölboxarna. Hade ett ganska tunt lager spån överst som jag tog bort efter fölningen. Funkade superbra!

Kan då smyga in och passa på att ställa en fråga i samma ämne. Läste om det nya Wellpapp ströet och det låter ju bra, både att det har mkt högre uppsugningsförmåga än spån samt att det ligger mkt mer stilla.
Ett av mina ston som skall föla i år är en fruktansvärd kissemoster och hennes box bokstavligen flyter om hon har bara halm, tom med tjock spån resp torv (provat båda) bädd i botten så måste man gräva ur bakre delen med jämna mellanrum då det klaffsar om fötterna.
Wellpapp ströet låter som ett mkt bra ide att testa till henne och jag funderar på om man skulle våga ha sådant i botten (med halm över) i en fölbox, sitter och funderar på hur wellpapp egentligen blir om fölis får för sig att knapra i sig det, frågan är om det korkar igen eller om det bara blöts upp och smulas sönder i magen ? Vad tror ni ?

Eftersom jag inte ens har halm när dom fölar så svarar jag väl - byt precis när du vill! :D

Halmen går upp till knäna på stoet när det är nyströt, sedan så gör vi vallar runt vägarna.

Fast det är inte bra att ha riktigt så mycket halm till bebisarna, det blir tungt och jobbigt att gå i.

Jag har torv bädd hos mina och kommer lägga halm ovanpå och "vallar" ut med väggarna. From nästa år kommer jag förhoppningsvis bara ha halm året runt så då fortsätter jag bara som vanligt men gör "vallar" ut med väggarna som flera andra.
Har även en som ska föla ute i år, hon kommer få halmbädd i lösdriften om hon vill föla där annars duger gräset alldeles utmärkt :p

Varför jag har halm är att jag tycker det är bäst för fölet att ligga i, dels fastnar inte halmen i den blöta pälsen, man behöver heller inte bekymmra sig om de skulle äta av den och sen ser det ju så guda gott ut att ligga och mysa i halmen... :love:
Sen trivs jag med att mocka i halm, lätt, enkelt och billigt.

Senast ändrad:

Jag tror att en riktigt välskött bädd med halm är allra bäst i alla lägen, inte för djupt för små fölben, alla fördelar från halm (som är absolut att föredra för alla hästar men framförallt föl) och ändå glider det inte undan.Lätt att mocka, bär ut den framåt sommaren, värt varenda grep-tag för att hästarna står på en fin fast bädd som inte är för lös Lycka till! Ps halm är bäst pga att hästarna kan små-pillra i den när de behöver mer strå, får inte in spån i slemhinnor mm, och har man bädd så blir det inte pissigt. Jag har erfarenhet av hundratals hästar, alla sorter :laugh:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 570
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 044
Senast: Equilina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 889
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 375
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025