Fölningslarm via mobiltelefonen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Jag vet inte vad jag ska tro om detta men är det bara jag som har ston som försöker att ligga ner på sidan när dom vilar utan att det är dags för fölning ?
Mina vill tex. rulla även fast dom är tjocka och runda..

Nedanstående taget från jordbruksaktuellt.se

En ny typ av fölningslarm baserat på mobiltelefoniteknik har introducerats på den svenska marknaden.

Företaget Gallagher Sweden säljer larmet Birth Alarm GSM. Fölningslarmet består av en gjord som är placeras på stoet när fölning börjar bli aktuellt. I gjorden finns en GSM-sändare och en indikator som känner av hästens position. När hästar är på väg att föla och börjar få sammandragningar brukar de vanligtvis lägga sig ned på sidan. Indikatorn känner då av att hästen ligger ned för att föla och skickar ett meddelande via GSM-nätet till hästägarens mobiltelefon.

Genom att fölningslarmet är vattentätt menar Gallagher Sweden att det går bra att använda även vid fölningar utomhus.

Jag frågar för att jag har dels svettgjord till mina ston vilket inte fungerar då ingen av dom svettas där sändaren sitter men sedan så har vi även övervakningskamera kopplad till internet men man kan ju inte stå och glo på datorn hela tiden...

Helen

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fölningslarm via mobiltelefonen

Min ligger på sidan också.
Men jag tror att den där känner av sammandragningar också.

K:s mamma låg på sidan och snarkade varenda natt utom den näst sista. Hon brukade roa mig med att stöka runt, vara orolig och allmänt bete sig som om hon skulle föla, men vid tretiden på natten flina åt mig och lägga sig ner, sträcka ut sig på sidan i halmen och - SOVA. Gissa om jag höll på att bli knasig på henne.

Natten innan fölet kom så har jag för mig att hon stod hela natten, och sen drog hon igång fölningen såfort jag kom ner i stallet vid halvnio på kvällen nästa dag.

Hon rullade förresten i hagen ända in i sista veckan med..

Jag tycker det verkar toppen! Beställde faktiskt en för en tag sen, men den firman kunde inte leverera på flera månader, och då avbeställde jag...
Eftersom jag ofta prickar fölningarna ganska bra utan hjälpmedel, skulle det kännas bra att ha på denna selen natten jag tror de fölar, för då skulle jag kunna i princip sova ända tills det är dags, utan att kliva upp var 20 minut och kolla kameran.
Att det dessutom funkar utomhus är ju suveränt, då mina ston ofta fölar på dagtid.

CK skrev:
Jag tycker det verkar toppen! Beställde faktiskt en för en tag sen, men den firman kunde inte leverera på flera månader, och då avbeställde jag...
Eftersom jag ofta prickar fölningarna ganska bra utan hjälpmedel, skulle det kännas bra att ha på denna selen natten jag tror de fölar, för då skulle jag kunna i princip sova ända tills det är dags, utan att kliva upp var 20 minut och kolla kameran.
Att det dessutom funkar utomhus är ju suveränt, då mina ston ofta fölar på dagtid.
Var det just denna sele du beställde och vad kostade den i såfall ?

Helen

Alexandra_W skrev:
K
Natten innan fölet kom så har jag för mig att hon stod hela natten, och sen drog hon igång fölningen såfort jag kom ner i stallet vid halvnio på kvällen nästa dag.

Precis så är det, när de inte har halm i svansen en morgon så fölar de nästa natt...:D (i alla fall i 9 fall av 10.)

Nix, firman hette MCC, och larmet skulle kosta strax under 5000 kronor.

Mm, K.s mamma som tidigare varit som en KLOCKA och klämt ur sig sto på dygn 319 och hingst på dygn 321 - eller om det var tvärtom, skitsamma - vände ju såklart upp och ner på rubbet med K. Så det gick inte att lita på ett smack hon sysslade med efter 321 dygn liksom, utan det var bara att vaka. Minns inte exakt hur många nätter jag vakade, vet jag vakade två, men sen blev vädret sämre och hon ändrade sig, sen vakade jag två, varav en var den natten hon stod (då jag svor på att nu måste det komma, nu kan hon inte stå med benen i kors längre).

Men såpass vågade jag iaf lita på att de där nätterna när hon vid tretiden la sig och sov - då gick JAG in och sov för då var jag säker på att 'inatt kommer det INTE'. Men jag vågade inte lite på att 'efter den natt hon inte legat' iom att hon vände upp och ner på sitt tidigare så bergsäkra mönster det året. (Hon gick för övrig 332 dagar med K)

Det är inte bara dina ston som beter sig så! Min rullar sig varje kväll då hon kommer in i sin nyhalmade box, och även på kvällen innan hon kommer till ro och ska sova. Nu i morse har hon skuttat upp och ner och hållt mig vaken sen 5:crazy:

Min är förstagångsföderska precis som jag och på dygn 331 idag, och eftersom jag inte har så stor erfarenhet av detta med fölning och mitt sto aldrig fölat förut håller hon mig på helspänn;)

Liknande trådar

Avel Mitt sto ska föla i början på maj och jag kollar just nu runt på olika sätt att "fölvakta" henne. Det första alternativet är ju en helt...
2
Svar
23
· Visningar
3 453
Senast: eleven11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2