• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Louvel
  • Startdatum Startdatum
L

Louvel

Har läst att juvren på ston som ska föla normalt börjar växa ca. 4 veckor innan fölning. Nån som vet om det stämmer? Mitt sto är dräktigt och ska föla om ett par veckor. Juvrerna började växa på henne för ca.2 veckor sen å nu har dom växt rejält.

Det är jätte olika!
Jag har ett sto som börjar öka sitt juver redan i 5:e månaden - och ett som inte börjar att fylla i sitt juver fören ett par dagar innan nedkomst...

Lill / Stall Nöbbeled

hej
Jag har haft tre ston som fölat, den första satte juver 9 veckor innan, den andra tre veckor och den sista nu 6 veckor innan de fölade.
De två först var första gångs fölare och den tredje fick sitt sjätte föl så det är väldigt individuellt när de börjar sätta juver.
M vH Lill

Har läst att juvren på ston som ska föla normalt börjar växa ca. 4 veckor innan fölning.
Jag skulle hellre kalla det 'ofta' i stället för 'normalt', de kan börja fylla i redan 2 månader innan.. likaväl som straxt innan fölningen, alltså inget man kan gå efter för att pricka in ett fölningsdatum!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 462
Senast: Teilani
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 034
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar