Folks markliga beteenden

Corminta

Trådstartare
Vi var och halsade pa svarfar over natt och jag fick se ett par mycketmarkliga beteenden av hundfolk som jag inte forstar.

Forsta var nar vi var pa vaghem efter morgonpromenaden. Min hund var kopplad och gick med nasan I diket, vi rorde oss med andra ord inte sarskilt fort. Bakom oss kom en karl med en rod mellanstor hund. Nar de fick syn pa oss satte han hunden och stannade dar tills vi var utom synhall (ca 250m). Jag antog att hunden hade svart for andra hundar och tankte inte mer pa det. Gick hem och slappte hunden I tradgarden och gick in. Inte ens fem minuter senare ser jag genom koksfonstret hur samma person nu slappt fram sin hund sa den nosar pa min genom staketet.
Jag kan inte forklara det beteendet oavsett hur jag forsoker.

Vi akte pa nagra arenden och pavagen hem stannade vi till vid en golfbana och slappte ut hunden I ett ovardat parti pa andra sidan staketet vid parkeringen. En medelalders kvinna gar forbid med en Beagle liknande korsning. Nar hon far syn pa oss andrar hon fran normalt promenadtempo till snigelfart. Gar till sin bil dar hon torkar tassarna I slowmotion. Hon staller sig sedan och vantar intill sin oppna bildorr med hunden. Vid det har laget hade jag satt min vid sidan for att lata kvinnan aka innan vi gick till var bil précis intill.
Vi insag att hon tankte vanta och slappte in var I bilen for att aka. Min hund var okopplad men intill mig hela tiden och tittade ett par ganger pa paret. Precis nar var hund ska till att hopp in I bilen far hennes ett utbrott och slanger sig I kopplet, skaller och ylar. Da kastar hon in hunden I bilen och drar I 190.
Samma dar, hur tanker folk egentligen?

Har ni sett nagra sadana super markliga beteenden? Kan ni komma pa nagon forklaring pa sadant?

I'm baffled.
Varfor?
 
Sv: Folks markliga beteenden

Vi akte pa nagra arenden och pavagen hem stannade vi till vid en golfbana och slappte ut hunden I ett ovardat parti pa andra sidan staketet vid parkeringen. En medelalders kvinna gar forbid med en Beagle liknande korsning. Nar hon far syn pa oss andrar hon fran normalt promenadtempo till snigelfart. Gar till sin bil dar hon torkar tassarna I slowmotion. Hon staller sig sedan och vantar intill sin oppna bildorr med hunden. Vid det har laget hade jag satt min vid sidan for att lata kvinnan aka innan vi gick till var bil précis intill.
Vi insag att hon tankte vanta och slappte in var I bilen for att aka. Min hund var okopplad men intill mig hela tiden och tittade ett par ganger pa paret. Precis nar var hund ska till att hopp in I bilen far hennes ett utbrott och slanger sig I kopplet, skaller och ylar. Da kastar hon in hunden I bilen och drar I 190.
Samma dar, hur tanker folk egentligen?
Varfor?

Tränar antagligen hundmöten och saktar ner på farten för att vänja hunden (vilket gissningsvis ger motsatt effekt. Matte förändrar beteendet till något annat vid hundmöte, då måste det vara något särskillt hon vill att jag ska göra !)
Allt är frid och fröjd, men vi drar ut på det lite till så att vovve verkligen får vänja sig och NEJ TUSAN! Nu fick vovve utbrott igen, fan vi åker härifrån!

Känner igen för att jag själv blev osäker vid hundmöten då min hund var väldigt hetsig och tyckte att det var en bra ide att planlöst spatsera omkring i hundtäta områden och sen gärna uppehålla mig i närheten av hundar. Hunden fattade inte vad poängen var, "kanske är det meningen att jag ska skälla på de andra?!" Blev bättre när jag gick det jag skulle så att andra hundar inte var "målet".
 
Sv: Folks markliga beteenden

Jo, att ova pa hundmoten gor vi val alla till viss del. Eller som I mitt fall - manniskor utan hund.
Men att stalla sig och vanta nar man ser att den andra, losa hunden ska in I en bil précis intill kanns markligt.
 
Sv: Folks markliga beteenden

Eller när man har sin dvärgpudel lös och låter den springa fram till min staffe och försöka bita henne i näsan. :eek:

"Det är ingen fara, han gööööör ingenting."
Sekunden senare morrar den lilla sötsaken och försöker bita min hund i nosen. Kan säga att hennes pälsboll blev skickad 2 meter baklänges av MIG. Hellre det än att riskera att min hund svarar emot för då vet jag vems skulden hade varit. Min och min hunds bara för att hon är den ras hon är.
 
Sv: Folks markliga beteenden

Eller när man har sin dvärgpudel lös och låter den springa fram till min staffe och försöka bita henne i näsan. :eek:

"Det är ingen fara, han gööööör ingenting."
Sekunden senare morrar den lilla sötsaken och försöker bita min hund i nosen. Kan säga att hennes pälsboll blev skickad 2 meter baklänges av MIG. Hellre det än att riskera att min hund svarar emot för då vet jag vems skulden hade varit. Min och min hunds bara för att hon är den ras hon är.


+1 på den. Min hund blir hetsig vid möten (Alaskan husky) och vi håller på att träna för fullt och det går bättre o bättre . Jag har ej haft henne så länge och jakten går tydligt igång när det far omkring lösa småhundar som hon tror är något annat än en hund på håll.
Mötte igår en gubbe med en lös liten hund. Jag klev av vägen för att markera då det va en bra bit emellan oss så han skulle uppfatta. Då ropar han: "det är en tik, hon är snäll" . Jag ropar tillbaka: "min är oxå en tik och hon är väldigt hetsig på okända lösa hundar om dom kommer fram" . Har aldrig sett någon koppla så fort. Han stannade sedan brevid oss och pratade och jag förklarade då hur min hund fungerar och att sånthär förstör träningen så möts vi igen vill jag att hans hund är kopplad och ej lös sålänge dom inte känner varandra för bådas skull. Han verkade förstå , men man vet ju aldrig .
Han hade även fått för sig att min va en hane och då är det aldrig problem om hans springer fram...suck alltså för vissa människor...
 
Sv: Folks markliga beteenden

Det finns folk till allt!

Där vi bodde förut fanns en stor hästgård tvärs över vägen (liten grusväg) Vi hade då en hund och de tre varav en bara var några månader äldre än våran. De älskade varandra och lekte jämt, både på deras gård och hos oss.
På morgnarna så kom alltid deras hundar över när de märkte att vi gick ut och så röjde de med varandra mest hela dagarna och det var inga problem.

Sen skulle de bort en vecka och hade en hundvakt som själv har tre hundar med sig. Hundvakten ville då inte att våran hund skulle vara där, så vi såg till att han bara var på våran gård, nu till det märkliga:
Varje dag kom hon över till oss och surade och härjade för att hennes och grannens hundar jämt sprang över till oss! Vi försökte förklara att VI inte kan hjälpa det, men det spelade ingen roll.

Hon blev surare och surare, en dag kom hon till och med över och anklagade oss för att hon inte kunde ha hundarna ute när hon ville och att det hade slutat med att den hunden som jämt lekte med våran hade bitit sönder köket!

Då ska man också veta att vi sa till henne att det inte gjorde oss något att hundarna kom över, att de hon var hundvakt åt alltid gjorde det och var vana vid det. Men det ville hon inte heller för att hon ville att våran hunds kompis skulle leka med hennes valp och det ville inte kompisen för hon ville hellre leka med våran hund (som hon var van att göra) Det var tydligen också vårt fel :banghead:
 
Sv: Folks markliga beteenden

Nar jag var barn hade vi en Jack Russel. Han holl sig hemma - om inte grannarna I sommarhuset var dar, da forsvann han som en skottspole.
De klagade och vi band honom, det hande dock att de dok upp utan att vi visste men vid de tillfallena hamtades saklart hunden direkt.
Vi kunde verkligen inte lista ut varfor just detta paret och deras uraldriga Labrador var sa valdigt intressanta. Tills det kom fram att de brukade ta in honom I huset och mata honom med leverpastej.

Glom det dar med att mata nagon annans hund etc, men varfor mata hunden om man inte vill ha den dar? Vad exakt trodde de skulle handa eg?
 
Sv: Folks markliga beteenden

*kl*

Vet inte hur många gånger man stött på folk som frågar "är det en tik?" och så fort man svarat ja ska de bestämt ska släppa fram sin lilla luddtott. Vad har faktumet att det är en tik med saken att göra? Måste hon älska din hund för det..? Även om t.ex. hanar och tikar BRUKAR kunna fungera ihop måste inte just min tik fungera med just din hane :banghead:

Min syster och hennes fästman var ute med hunden på promenad då det plötsligt kommer tre små ettriga pudlar farandes i full kareta. Ägaren står en BRA bit bort och ropar halvhjärtat på sina hundar som skiter blanka fan i det.
Min syster agerar snabbt och ställer sig mellan Tintin och hundarna och håller hennes huvud försiktigt, för säkerhets skull, medan hundarna far i cirklar runt dem, konstant skällandes. Hennes fästman vrålar till slut "KOPPLA DINA JÄVLA HUNDAR! NU!!!!". DÅ blev det fart på henne och hon försvann illa kvickt därifrån.
Det är inte första gången folk i området har haft problem med henne och hennes lösa hundar som absolut inte förstår vad en annan hund menar när den med hela sin kropp säger "lämna mig ifred!".
Bara en tidsfråga innan en av hennes hundar ryker med för att någon stor hund tröttnat.
Hur tänker man egentligen, som ägare, om man låter sina hundar springa fram till andra på det sättet? Bryr man sig över huvud taget inte om riskerna eller är man helt enkelt inte medveten om dem? :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som anser att det ska vara hundens promenad och gar med hund i koppel, har ni bara en hund? Eller mycket lugna hundar? I dag tankte...
2
Svar
28
· Visningar
2 159
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Skitungen Diva har slitit av en klo kapsel. Jag har ingen aning om hur det gick till. Jag ar ute och reser och jag rastade henne i...
Svar
6
· Visningar
1 884
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 212
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 871
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp