Folkilsken ridskolehäst!

FeelingGreen

Trådstartare
Hur skulle ni ha reagerat om en häst på ridskolan hugger och hotar med att sparkas?

Hästen i fråga är direkt farlig vid hantering. De senaste månaderna har han huggit minst tre personer (inkl mig). Med tanke på att jag bara är i stallet en gång/vecka, så har han troligtvis skadat betydligt fler... :crazy:

Hästen är trevlig och välutbildad att rida. Men vad händer om en häst-ovan person går in till honom i boxen? Det kan sluta med katastrof, känner jag. Visst kan ridskolehästar ha lite ovanor, men detta är extremt...

Jag funderar på att ta upp detta med ridskolans styrelse. Samtidigt vill jag inte vara den, som "skickar" hästen... :(

Men en "varnings-lapp" på boxdörren borde man väl kunna kräva?

Hjälp mig att tänka, please!

Sv: Folkilsken ridskolehäst!

SJÄLVKLART måste det ju finnas någon sorts varning på boxen :eek: ! Tycker att ridskolan bara skulle tillåta ett fåtal utvalda individer att hantera hästen. Tänk om något barn blir bitet i ansiktet, t. ex., om vem som helst tillåts sköta hästen utan någon sorts varning att den kan vara farlig. Det låter ju också som om hästen inte trivs som det är nu. Den skulle kanske också må mycket bättre av att bli hanterad av ett färre antal personer.

Tack för svaret! :bow:

Jo, skylt på boxdörren känns viktigt. Har i min bekantskapskrets en kille (då 10 år), vars häst högg av honom halva örat. Örat gick inte att rädda. Det är ju sådana funderingar jag får... :crazy:

Själv har jag hjälmen på och "ögon i nacken" när jag hanterar hästen. Ändå lyckades han skada min finger ganska ordentligt.

Hästen har en jättebra skötare, men hanteras ju av en massa andra människor också. Jag önskar verkligen att skötaren tar över honom om/när hans "ridskole-karriär" är över.

Hur skulle ni ha reagerat om en häst på ridskolan hugger och hotar med att sparkas?

Hästen i fråga är direkt farlig vid hantering. De senaste månaderna har han huggit minst tre personer (inkl mig). Med tanke på att jag bara är i stallet en gång/vecka, så har han troligtvis skadat betydligt fler... :crazy:

Hästen är trevlig och välutbildad att rida. Men vad händer om en häst-ovan person går in till honom i boxen? Det kan sluta med katastrof, känner jag. Visst kan ridskolehästar ha lite ovanor, men detta är extremt...

Jag funderar på att ta upp detta med ridskolans styrelse. Samtidigt vill jag inte vara den, som "skickar" hästen... :(

Men en "varnings-lapp" på boxdörren borde man väl kunna kräva?

Hjälp mig att tänka, please!

Vet du va, om det kommer upp en lapp "Se upp, hästen bits och sparkas!". Vet du vad som kommer att hända sen? Elverna kommer att tänka hela tiden på att hästen KOMMER att bita, hästen KOMMER att sparka. Och sen när personer mer och mer tänker på det så kommer självklart att chansen att bli större att det händer ngt.
För ca.2 år sen så gjorde exakt 2 st. skötare så. De lade upp en lapp utanför boxen - "Maya bits och sparkas". Haha, tror du nån unge vågade gå in till Maya? Nepp, och situationen blev mycket värre.
Till sist så drog vi ner lappen.

Som du säkert vet så läser hästen av oss, man kan aldrig lura en häst med sina känslor. :) Hästen passar helt enkelt inte in på en ridskola - det är för stressigt för den när det alltid är ny människor som hanterar den, plus att de flesta inte vet hur de ska beteé sej med hästen och är säkert rädd.

Han skulle säkert bli bättre som privat med en egen människa :)

M.V.H//Sandra :p

Vet du va, om det kommer upp en lapp "Se upp, hästen bits och sparkas!". Vet du vad som kommer att hända sen? Elverna kommer att tänka hela tiden på att hästen KOMMER att bita, hästen KOMMER att sparka. Och sen när personer mer och mer tänker på det så kommer självklart att chansen att bli större att det händer ngt.
För ca.2 år sen så gjorde exakt 2 st. skötare så. De lade upp en lapp utanför boxen - "Maya bits och sparkas". Haha, tror du nån unge vågade gå in till Maya? Nepp, och situationen blev mycket värre.
Till sist så drog vi ner lappen.

Som du säkert vet så läser hästen av oss, man kan aldrig lura en häst med sina känslor. :) Hästen passar helt enkelt inte in på en ridskola - det är för stressigt för den när det alltid är ny människor som hanterar den, plus att de flesta inte vet hur de ska beteé sej med hästen och är säkert rädd.

Han skulle säkert bli bättre som privat med en egen människa :)

M.V.H//Sandra :p

Jo men man kan göra på olika sätt. Det var en häst på våran ridklubb som blev folkilsk och dom satte upp en lapp på dörren att X har blivit lite sur på sistone och att inget barn fick gå in ensam utan en erfaren vuxen. Det är ett smart sätt tycker jag :idea:

Jo men man kan göra på olika sätt. Det var en häst på våran ridklubb som blev folkilsk och dom satte upp en lapp på dörren att X har blivit lite sur på sistone och att inget barn fick gå in ensam utan en erfaren vuxen. Det är ett smart sätt tycker jag :idea:

Nåjo, den vägen går det ju. :)
Men ändå, de hästar som inte klarar av människo byten ofta
i vårt stall försöker vi vanligen få snabbare sålda till privat hem, för att undvika bryta ner hästen i stress och inte leka med ödet för allvarliga olyckor ;D
Men huvudsaken är att häst och människa inte kommer tillskada :)

Visst är hästen rädd... för det mesta: Prassliga papper, fåglar, katter, smattrande regn, plötsliga rörelser - säkert också för nya människor...

Därför hoppas jag ju att hans skötare är beredd att ta över honom.

Förstår ditt resonemang kring "varningslapp". Vissa hästar, som fått ett rykte om sig, är det få som rider och hanterar bra. Nervositet smittar ju av sig i båda riktningarna. ;)

Tycker trots detta att en varning är befogad. Onödigt om någon får för sig att gå in och gosa med hästen... Han är vacker som en dag, nämligen! :p

Sådan lapp fanns på dotterns ridklubb också. Men dessvärre saknades det ofta erfarna vuxna i stallet. Många föräldrar kom ju i finkläder och gick inte närmare än 5 meter från en häst... :crazy:

Gissa om man var populär sadlare och tränsare... ;) Men det var kul - jag kan sakna det!

Det låter som att hästen skulle må bäst av att få miljöombyte. En del hästar blir stressade av att hanteras av olika människor som belönar och bestraffar olika.

Min egen häst köpte jag från ridskola för fyra år sen. Hon var rätt ilsk och sparkade och bet i luften, mig veterligen så träffade hon aldrig någon människa. Efter att hon fått en matte som hade samma gränser och krav hela tiden blev hon trygg och harmonisk.

Har varit med om många såna.
Det var enbart vi som kände hästarna som fick hantera dem, och de skulle vara uppställda i gången och någon av ridlärarna skulle vara med när de hanterades av barnen.
Dessa hästar passar enligt mig inte på en ridskola.

Hästen verkar inte höra hemma på en ridskola om den beter sig så. Det vore nog bättre att han får flytta därifrån och bli privathäst. Har sett ett flertal hästar som varit jätteilskna mot folk, men när de fått komma ifrån ridskolemiljön har de varit hur trevliga som helst.

Vi hade en häst som kunde vara lite speciell i hanteringen som det så fint heter. Han fick komma ut och stå i spolspiltan när han skulle göras i ordning. Han "skyddade" bara sin box och han trivdes faktiskt på ridskolan. Sedan var han tyvärr (måste jag få säga) tvungen att säljas då han inte längre fungerade i hoppningen med ridskoleeleverna. Men han var verkligen en klippa på alla andra lektioner.

På mitt jobb på ridskolan har vi en häst som är kittlig och därför kan sparka till om man borstar under magen. Hon är väldigt snäll att ha med att göra annars förutom att hon kan sparka mot andra hästar i hagen om det vankas hö. Alla hästar har lappar på boxdörren där man kan skriva meddelanden med whiteboardpenna som går att sudda ut. På hennes box har vi skrivit att man ska be om hjälp om man vill borsta henne eftersom det alltid finns någon i stallet som kan hjälpa till. Vi har även sagt åt eleverna att de måste ha hjälm på sig när de är inne hos en häst. Men all borstning sköter jag och sadling o tränsning sköter teroiläraren eller ridläraren och jag hjälper också till på ett hörn. Men hade det här stoet huggit eller sparkat hur som helst hade jag sagt åt styrelsen att hon måste åka hem igen.

Jag tycker nog att om hästen hugger mot folk helt oprovocerat så passar den inte på en ridskola och då är det väl bättre att någon säger till om att han ska bort innan det händer något riktigt allvarligt?? Hur bra en häst än är när man rider så funkar det inte om ingen kan hantera den.

Till att börja med tycker jag personligen att en häst som inte trivs i verksamheten, ska man försöka byta ut. Det är svårt att lära ut god hästhållning, om man inte föregår med gott exempel. Sedan ska det som du säger absolut vara en varning på hästens boxdörr, och helst anställd personal som gör i ordning hästen.
Som fd ridskolechef kan jag säga att jag inte skulle vilja vara den ansvariga på anläggningen, efter att en häst, som det är känt att den är aggresiv, har skadat en elev.

JAg tycker at det ar normalt, ridskolehastar brukar vara folkilskna, vilket ar valldigt forstaligt med tanke pa vilket liv de lever.

Men en bra ridskola brukar ha mindre folkilska hastar en an dalig, sa det ar ett sjukt satt att matta kvaliteten pa ridskolan och deras hasthantering.

JAg tycker at det ar normalt, ridskolehastar brukar vara folkilskna, vilket ar valldigt forstaligt med tanke pa vilket liv de lever.
Nu viker jag av en en liten, liten bit ifrån ämnet ett tag...

Jag kan inte svara för hur det har varit på de ridskolor ni andra har varit på men jag tycker inte att ridskolehästar har det värre än vissa tävlingshästar eller privathästar jag har träffat. Vi har inte många hästar på våran ridskola men de rids inte mer än vad en privathäst rids av sina ägare. Ca en timme om dagen. Går de mer än så så får de vila dagen efter. De får gå i hagen hela förmiddagen från klockan åtta på morgonen tills tre på eftermiddagen och bara ta det lugnt och vi ser till att de får göra omväxlande saker på lektionerna. I jämförelse med vissa (märk noga VISSA) tävlingshästar som tränas hårt varje dag och spenderar helgerna på tävlingsplatser där de ibland bara står uppbundna i transporterna hela dagarna. Jag undrar vilka det är som har ett bättre liv.

Det är inte normalt att ridskolehästar blir folkilskna för då är det något som är fel. Om inte annat så blir det snarare tvärtom. De blir mer vana vid att det är olika personer som rider dem, håller på med dem och klappar dem. Däremot kan kanske en häst på ridskola börja nafsa efter folk på grund av att barn i allmänhet är mer glada i att ge godis till hästarna vilket kan leda till att hästar börjar nafsa efter människor och till slut kanske hugger de även om det är extremt. Att skylla dåligt beteende hos en häst för att den står på en ridskola är bara att skylla ifrån sig när en hästs beteende nästan alltid beror på hur människan behandlat den en gång i tiden. Väldigt få gånger så sitter det i hästens huvud och då märks det långt innan en häst blir så pass gammal att man använder dem i ridskoleverksamhet. (hoppas jag iallafall att ingen tar in för unga hästar i ridskoleverksamhet)

Förlåt om jag verkar arg och irriterad men jag blir lite sur när folk kommer och påstår att "mina" hästar skulle vara sämre än andra bara för att de står på ridskola. Jag har dessutom ridit på två olika ridskolor när jag var yngre och besökt ett antal andra ridskolor och stall och inte har jag träffat fler ilskna hästar på ridskolor än vad jag har i privatstall. Snarare tvärtom.

Håller med, och på sikt blir det nog så att han flyttar. Men tills dess borde man nog varna... :crazy:

Vi har också en "revir-tänkande" häst, som vi helst hanterar i stallgången. Där är han ganska trevlig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 023
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka