Följsam häst..

M

Mirrejones

Är medryttare på en varmblodsdam på 7 år som jag gärna skulle vilja få lite mer följsam i vissa sitiationer :smirk: tex. när jag ska göra en hörnpassering och ställa henne så om man "lägger om" skänkeln lite så att hon "böjer" sig lite så tar hon det som att hon ska gå i 300 (ibland) men det är inte så kul för sedan ska man ju få henne att bli lugn och sedan göra om det och så händer det så igen och så får man börja om..
Hon gillar inte att man sitter ner i traven så mycket så jag rider MYCKET lättridning...Hon kan vara JÄTTEFÖLJSAM men det är ju självklart om hon inte hars tått 1-2 dagar :smirk:..
Jag kan inte gallopera i paddocken pga. för liten storlek (hon har inte muskler for att bärs sig på en volt ännu)..jag rider oftast inte mer än ca:30 min i paddocken och det är för att jag inte komer på något att göra...
Så har ni några bra dressyrövningar och "följsamhetsövningar" skriv gärna dom..

Hoppas ni förstog vad jag frågar efter (är nog inte på bästa skrivhumör då man har pluggat till matteprovet.. :( )

//MIchelle

Sv: Följsam häst..

Ut i skogen och rid runt träd först skritt sen trav. Båda varven växla sväng, rakställ sväng, sväng rakstäl. Allteftersom kan du ta det i trav. Fungerat utmärkt för de travarna i stallet. Gör att de blir mer uppmärksamma på vart du ska ta vägen och inte drar iväg i 300 knyck :D

Lycka till Mvh Diabetikern

Jodå jag rider mest i skogen men endel på ridbana också (tränar lite), idag när jag red så var hon SÅ fin i munnen och tog förhållningar (nästan) direkt..

finns mängder av övningar och hela upplägg på övningar som stärker rygg och rumpa på hästen.
Läs boken "träna hästen för hoppning". Den är en bibel för mig. Här finns MASSOR av kunskap över hela linjen från yngsta pållen till den avancerade vältränade hästen! Boken tar upp mycket dressyrövningar som även en hopphäst måste kunna så för en "vanlig" dressyrryttare är boken utmärkt.
Jag fick boken i tips av en äldre man som varit beridare på Strömsholm och han tävlade i mkt höga dressyrtävlingar. Han tyckte boken var bra.

Håller själv på att träna min 3-åring, varmblod. Började rida henne i februari då mest i skog o mark med lättare klättring o d. Efter bete o vila så har jag börjat träna lite på bana, nu ca 2 ggr/vecka - 30 min/gång. Jobbar mycket med ställning-eftergift, flytta undan bogen så hon kommer in under sig med bakbenet. Det har gett fantastiska resultat, så nu får jag skärpa mig så jag inte kräver för mycket o för lång tid. :idea:
Vi tränar också öppna som är mycket bra som grund övning. Sen kommer sluta som jag måste lära mig om igen först.
Hon har blivit väldans följsam och stark. Men hon orkar inte långa stunder så jag är försiktig. Gör lite övningar enl. "akademiska läran" som jag tror är jättebra för att stärka och bygga upp.
Måste säga att varmbloden är otroligt känsliga, skärpta och lättlärda. Jag är väldigt imponerad av min häst. :bow:
Började jobba från marken och det varvar jag med fortfarande.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar