Följdsjukdomen anasarka? slutet på Vickis liv?

lektra

Trådstartare
Kvakan gick över för vickis del och blev istället anasarka.
På veterinären låter det som slutet är nära.
Tog detta från agrias hemsida:

Anasarka är en överkänslighetsreaktion som orsakar inflammation i blodkärl. Symptomen är fläckvisa ödem (vätskeansamlingar) på kroppen, ödem på huvudets undersida, i benen och under buken, samt punktformiga blödningar på slemhinnorna i till exempel mun, ögon och näshåla. Även anasarka kan orsaka dödsfall. Den här komplikationen kan också uppkomma som följd av infektioner med andra streptokocker än Streptococcus equi.

taget från "privat"

Hästen kan få en allergisk reaktion av kvarkabakterien, vilket kan leda till vätskeutgjutningar i huvudet, under buken, i armbågarna och i benen. Kan även ge skador på kärlen. Detta är svårbehandlat och kräver en lång behandling och har en medelgod överlevnadschans.

Vicki är annars pigg i huvudet och äter normalt. Humöret är helt ok och ingen feber. Hon står med benlindor så svullnaden på benen går bara till knä och has. bölderna under buk och vi bog har gått ned. Huvudet svullnad har även det gått ned en liten bit. de punktformiga bldningarna i munnen har även det gått ned

Hon har inte ens behandlats för sjukdommen (hon fick antibiotika för kvarka innan) min fråga är: ser det ljust ut?

Sv: Följdsjukdomen anasarka? slutet på Vickis liv?

Så länge hon äter och är pigg så finns det hopp.

Ha hoppet uppe.
På mitt förra jobb fick vi kvarka. Och 2 ston fick senare anasarka.Det var hemskt en tid ,de såg förskräckliga ut båda två .Men de repade sig och mår idag bra.

Låter inte kul, men ge inte upp. Hästar är så grymt sega, bara de har viljan... /Anna-Karin; vars sto fått liemannen att springa härifrån TVÅ gånger på fem år... ;) :D

*håller alla tummar!!!!!*

Tack tack. Nej själv tror jag hon repar sig :smirk:

Blödningarna i munnen är helt borta

För ett antal år sedan fick vi kvarka i stallet där jag jobbade då.
Två av hästarna fick Anasarka.
Den ena fick vi nödslakta, och han var så dålig att vi med svårighet fick ut honom ur stallet då nödslakten kom.
Den andra tyckte vet i Helsingborg, då vi konsulterade dem, att det bara var att avliva, för de sade att det inte går att få Anasarka hästar friska. Vi kämpade dock på, har för mig att han behandlades med kortison och antihistamin, men jag kan minnas fel.
Hästen piggnade på så småningom, och fick vila i flera månader. Efter en oändligt försiktig igångsättning, märkte vi dock att vi inte kunde få upp flåset på honom. Han blev hela tiden tröttare än vad han borde bli. Sedan helt plötsligt kollapsade han i slutet på ett ridpass (under avskrittning), och blev undersökt.
Det visade sig att han hade fått ngt hjärtfel, som gav hjärtflimmer vid ansträngning. Bara att slakta..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka