Följa kvoten eller bara titta på behoven! *mineraler*

alice

Trådstartare
Sitter och klurar på höstens foderstat till hästen och det här med mineraler och kvoter hit och dit. Energin och proteinet är ju betydligt lättare eftersom man kan titta på hästen och korrigera foderstaten efter hästen. Mineralerna är ju värre eftersom man inte kan titta på hästen på samma sätt. Jag har fullständig analys och vet hur jag ska räkna MEN....vad är "viktigast" eg? Att behoven är uppfyllda av Ca, P och Mg eller att kvoterna är "rätt"? Om behovet är uppfyllt av alla mineraler men kvoterna ligger "fel", tex Ca/Mg på 2,1 men behovet av Ca och Mg är täckta, bör man korrigera Ca i detta fallet så att kvoten ligger rätt? Har svårt att förklara vad jag menar, men hoppas att ni förstår vad jag vill veta!

Jag vet att man inte ska räkna ihjäl sig på foderstater och stirra sig blind på siffror...

//Alice

Sv: Följa kvoten eller bara titta på behoven! *mineraler*

Täck behoven och korrigera därefter kvoten om det går. Ca/Mg kvoten är borttagen ur senaste foderhäftet.

Magdalena skrev:
Täck behoven och korrigera därefter kvoten om det går.
Tack! :bow: Som jag gissade!

Ca/Mg kvoten är borttagen ur senaste foderhäftet.
Intressant! Har du någon teori om varför eller fått någon förklaring? Är det så att den räknas som "oviktig"?

//Alice

alice skrev:
vad är "viktigast" eg? Att behoven är uppfyllda av Ca, P och Mg eller att kvoterna är "rätt"?
Som jag förstått det är det viktigaste att behovet är uppfyllt och att Ca/P-kvoten inte är för liten. Om kvoten är högre gör inget, eftersom det inte är farligt att överdosera Ca. Däremot kan det vara farligt att ge P utan tillräckligt mycket Ca. Kvoter upp till 6 lär enligt nån undersökning vara helt ok (har tyvärr ingen referens).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
501
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 843
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 081
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar