Följa John.....

Lurcher

Trådstartare
När jag är ute och "går" i hagarna har jag en rad hästar efter mig.

Det började med islandshästen som alltid har gått med mulen i min korsrygg och liksom bara följt efter. Det skojiga är att efterhand som det kommit ny häst till, har de efter ett par veckor börjat följa efter på samma sätt.

Jag tycker mest det påminner om grannens kor på väg till mjölkning.:)

Det kan ibland vara ganska irriterande, stannar jag så blir det en slags kedjereaktion med små krockar längre bak i ledet....

Detta är kanon när man ska hantera men som sagt kan det vara jobbigt i andra situationer. Ex. hål i stängslet som ska lagas utan att pållarna upptäcker det....

Gör de detta för att de uppfattar mig som ledaren? Och hur ska jag då på ett positivt sätt få dem att förstå att "denna gången vill jag inte ha med er."

Sv: Följa John.....

Sådär gör ofta mina hästar med, särskilt om de går själva..

Jag skulle tro att det är någon typ av ledarskap de ger dig.
Eller, om du brukar ge dem mat i hagen eller ur handen så kan det ju vara därför de följer... :idea:

Om du tränar dem att backa med en handsignal så kanske du kan få dem att sluta följa dig genom att ge den backsignalen så snart den börjar följa...

Tack för tipset, ska försöka med lite backträning.
Det kan ju vara bra i andra situationer också.:)

...fick en sån rolig bild i huvudet när jag läste om "krockarna längre bak i ledet.....Min dotters häst är vansinnigt "tittig" och kollar på allt som händer när man leder upp honom till sin hage så stannar man upp så går han rakt in i en och blir väldigt förvånad.."oj då! stod du där?" Han är underbart söt. Lite krockfaktor där också...
Jag tror att våra hästar är trygga godmodiga varelser som är nyfikna och sociala varelser som liksom vi uppskattar sällskap och gillar att vara med och se vad som händer. När vi mockar hage eller fyller på vatten eller annat som behövs är våra hästar alltid med och kollar vad som händer. Speciellt när det mockas, eftersom om man har tur och matte inte är stressad, så kan man bli kliad på manken eller ryggen med plastkrattan och det är himla skönt. Dessutom kan man skanna fickor eller jackor eller håret, eller varför inte bakom öronen på matte efter något litet gott att tugga på.
Skulle sen häst bli liiite för sällskaplig och vara i vägen så man inte kan göra något, viftar man bort häst som fattar vinken och håller sig på avstånd. Det brukar räcka en lite stund i alla fall. Sen när jobbet är klart kan man ju alltid klia lite igen och mysa lite mera.
Så visst kan hästarna se dej som ledare kanske. Det är ju trots allt du som initierar händelser i stallet och runt om och ser till att det dagliga fungerar.
Oavsett om det är "rätt" eller inte så tar jag det som en positiv grej att min häst vill vara med mej och se vad som händer plus att han accepterar att bli tillsagd när han blir för närgången.
Funkar det inte att vifta bort hästarna så fäll öronen och visa tänderna....det kanske funkar ;)

Se där, lite träning till mig också!

Tänderna inga problem men öronen behöver jag öva mig på. :rofl:

Undrar vad grannarna ska säga.....-Kolla in fru...nu står hon och hugger i luften och viftar med öronen. Stackars hennes man.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Hej alla bukefalister, Jag har precis köpt en häst, eller köpet är inte igenom än, men har kommit helt snett på det. Säljaren körde hem...
2
Svar
25
· Visningar
4 235
Senast: AliceZeta
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 361
Senast: Mirre
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 448
Senast: Hjalti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama