Följa beräknad foderstat?

sassiball

Trådstartare
Gör ni det? Jag har analys på höet och jag får ingenting att stämma, det skulle i så fall vara kalcium/fosfor kvoten - den är ok enligt programmet. Jag har testat ett par olika program - de säger att jag ger för mycket av både energi, protein, kalcium o fosfor. Ush så trött jag blir på det. Hästarna är ju liksom inte i överhull - jag kan inte dra ner på fodret helt enkelt... Finns det program som ni tycker funkar? Har provat hippocampus men i det programmet funkade det inte att lägga in eget mineralfoder. Jag ger snart upp och fodrar enbart med ögat.

Sv: Följa beräknad foderstat?

Det är ju ingen poäng att sitta och räkna och sedan strunta i uträkningen, så självklart följer jag den!

Jag tror att du gör det misstaget många gör, du försöker att följa programmets uträkningar till punkt och pricka istället för att titta på vad hästen behöver i verkligheten och basera foderstaten på de värdena.

Dina hästar äter alltså en viss mängd energi (energibehovet är det som alla andra behov baseras på, protein och mineralerna) idag och är fina på det. Du vet att ditt hö innehåller en viss mängd energi. Ta antalet kg hö din häst äter, t.ex. 10 kg och multiplicera det med antalet MJ i höet, t.ex. 7.

Då ser du att din häst idag äter 70 MJ och ser fin ut på det. Då kan du bortse från programmets förslag på energimängd för en viss typ av häst med en viss kroppsvikt och istället koncentrera dig på att få siffrorna att matcha de 70 MJ som du vet att din häst behöver.

Jag använder själv Optignägg, den äldre versionen, som finns på freefarm.se.
Där kan man enkelt klicka ur rutan "uppdatera automatiskt" där man fyllt i hästtyp och kroppsvikt, och bara begränsa näringsinnehållet i foderstaten efter hästens verkliga behov. Istället för att fylla i "500 kg halvblod, inget träningstillägg" så skriver jag in "70 MJ, 420 g smrp, 28 g Ca och 21 g P" i respektive ruta, för jag vet att min hästs behov är så.

Sedan lägger man in foderslagen, klickar på "optimera" och får upp siffrorna direkt, utan "dumma förslag" från programmet...;)

Hästens behov beräknar du på följande sätt:
Smrp: 6 x MJ
Ca: 0,4 x MJ
P: 0,3 x MJ

Sv: Följa beräknad foderstat?

Precis som Pinky förklarat för dig, så är de där tabellerna bara gjorda efter medelhästen. Sen är det ju väldigt individuellt för varje häst vad dom behöver - ofta är det faktiskt MER än vad tabellerna säger.

Som Pinky beskrev - försökt att räkna hur många MJ hästen ifråga går på NU (räkna på 8MJ på höet om du inte har analys och värdena på övriga fodermedel kan du söka fram) och så sätter du hästen på den MJ-nivån oavsett vad programmet säger. Sen räknar du på de övriga behoven efter det och ser till att kvoterna blir rätt osv. Det rä ju egentligen DET man är ute efter med en beräknad foderstat = att få rätt balanser och att verkligen se till att alla behov är TÄCKTA.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka