Sv: Följa beräknad foderstat?
Det är ju ingen poäng att sitta och räkna och sedan strunta i uträkningen, så självklart följer jag den!
Jag tror att du gör det misstaget många gör, du försöker att följa programmets uträkningar till punkt och pricka istället för att titta på vad hästen behöver i verkligheten och basera foderstaten på de värdena.
Dina hästar äter alltså en viss mängd energi (energibehovet är det som alla andra behov baseras på, protein och mineralerna) idag och är fina på det. Du vet att ditt hö innehåller en viss mängd energi. Ta antalet kg hö din häst äter, t.ex. 10 kg och multiplicera det med antalet MJ i höet, t.ex. 7.
Då ser du att din häst idag äter 70 MJ och ser fin ut på det. Då kan du bortse från programmets förslag på energimängd för en viss typ av häst med en viss kroppsvikt och istället koncentrera dig på att få siffrorna att matcha de 70 MJ som du vet att din häst behöver.
Jag använder själv Optignägg, den äldre versionen, som finns på freefarm.se.
Där kan man enkelt klicka ur rutan "uppdatera automatiskt" där man fyllt i hästtyp och kroppsvikt, och bara begränsa näringsinnehållet i foderstaten efter hästens verkliga behov. Istället för att fylla i "500 kg halvblod, inget träningstillägg" så skriver jag in "70 MJ, 420 g smrp, 28 g Ca och 21 g P" i respektive ruta, för jag
vet att min hästs behov är så.
Sedan lägger man in foderslagen, klickar på "optimera" och får upp siffrorna direkt, utan "dumma förslag" från programmet...
Hästens behov beräknar du på följande sätt:
Smrp: 6 x MJ
Ca: 0,4 x MJ
P: 0,3 x MJ