Fölis går ur hagen

Rotterö

Trådstartare
Jag skulle villa ha bra tipps på hur jag får fölis att stanna kvar i hagen när mamma går.
I dag tog vi ut stot från hagen. Lämnade grabbarna i hagen . De hande fått lunsch.
En stog kvar vid staketet.
En gick upp med stot.
Han gick fram och kollade på staketet. Vände bara sig om. Tog sedan bara satts rakt igenom strömm och tråd.
Han blev aldeles svettig när han kom in i stallet.

Bra tipps på hur man skall ha honom i hagen.

Inget bra vi har en stor väg utanför.

Sv: Fölis går ur hagen

Blev han kvar helt själv i hagen?
I så fall kanske det hjälper med en kompis bara!

Rotterö skrev:
Jag skulle villa ha bra tipps på hur jag får fölis att stanna kvar i hagen när mamma går.
I dag tog vi ut stot från hagen. Lämnade grabbarna i hagen . De hande fått lunsch.
En stog kvar vid staketet.
En gick upp med stot.
Han gick fram och kollade på staketet. Vände bara sig om. Tog sedan bara satts rakt igenom strömm och tråd.
Han blev aldeles svettig när han kom in i stallet.

Bra tipps på hur man skall ha honom i hagen.
Inget bra vi har en stor väg utanför.
Jag hade inte provat...
Jag brukar alltid se till att de är helt avvanda och släpper inte ihop förrän till sommarbetet. Om jag måste släppa ihop dom i samma hage så tar jag in fölen samtidigt som stona. :)

Jag tycker inte att du ska fortsätta att ta ut enbart stoet från hagen, det är inte snällt mot fölet.
Inte så smart heller när du har en stor väg vid hagen.

Hur skall jag lära honom. Jag kan ju inte avskilja föl och sto.
Båda killarna skall gå ihop. Men var skall jag göra om jag inte ens kan ta ut stot. Om hon försvinner då.
Han stannar inte i hagn.
Han är 8 mån. Han kan ju inte gå med mamma hela tiden
Bra tipps tack

Du kan ju börja med att ta ut fölet o låta stoet stå kvar i hagen. Fölet får då komma ut o lära sig nya saker o se världen, gå ut på små promenader o sånt..Fast det gör du kanske redan?

Jag gjorde så ibörjan..lärde fölet att gå ut o gå i grimma o sen fick hon komma tillbaka till sin mamma. Tog inte ut mamman till en början med förens fölet var ca 11 månader men då kunde fölet vara ensam en längre tid och hon smet inte ur hagen när mamman gick förbi. Funkade för oss varifall

Jag fick en arabhingst 01 hade precis köpt mamma och hon kom aldrig när man ropade och jag är inte den som jagar.
Hingstfölet kom alltid så jag började att in honom själv redan när han var 1-2 veckro gammal. Han var colllugn och amman sprang ju självklart och stog vid grinden och skrek men jag lärt henne stå där en tills jag borstat och lyft hovar och allt.

Jag hade nog låtit stoet stå kvar i hagen och tagit ut fölet.
Om du rider iväg tror jag det r bättre att du lämnar han och brodern inne i boxen medans du rider tills han börjar vänja sig.

//Lotta

Jag tycker att det bästa sättet att skilja sto och föl, är genom att låta dem stå åtskilda under natten,
gärna så långt ifrån varandra så att de inte kan höra varandra, och släppa ihop dem på dagarna i hagen.
Ge fölet lämplig mängd hö som nattfoder och när fölet har lärt sig att äta upp allt under natten kan du avvänja dem helt från varandra.

Nu är det så här
Han har stått ensam på naten från 5 mån. Fungerar gör bra.Han äter sitt hö.
Ställs in 18 till 0630.
Sedan går de i samma hage under dag tid.
Jag har ridit sedan han var 4 mån. Då har han stått ensam i stallet , nu är broder hemma också.
Men nu har jag inte ridit på ett tag hon har haft korsförlamning.
Han kan gå ut i hagen ensam i grimma. Men då måste mamma finnas där ute.
Han går in i stallet ensam utan problem.
Så det kan han. Men inte stanna i hagen.
Men han är hingst måste snart dela dom.
Men ännu inga problem.
>Förre gubben hade jag möjlighet att lämna till en granne innan betet. Hon hade 2 hingstar. Men i år har hon sto föl.
Så jag vet inte hur jag skall göra .

Jag tycker att du ska ställa dem i var sin hage, har du några där de inte kan se eller höra varandrara är det jätte bra.

vi hade samma bekymmer
fölet smet ut hela tiden så fort vi tog ut nån häst
speciellt när jag tog ur stallets enda sto
som har blivit nån slags fostermor till fölet
fölets mamma är inte kvar i stallet
det här var oerhört jobbigt
så vi fick ta in alla hästarna när någon skulle ut ur hagen
för att förhindra att fölet smet med
det pågick väl ca 3 veckor
sen försökte vi att lägga ut hö
och hade någon människa som stod och passade grinden under tiden
det funkade hyfsat
nu har fölet mognat och lärt sej stanna kvar

Har du ingen möjlighet att skicka iväg antingen sto eller föl någon annanstans ett par veckor, så du får honom riktigt avvand? Det har varit det enda sättet med mitt sto.

Tråkigt!!!
Mitt 4 mån isl-föl går kvar i hagen med ett ardennersto medans vi är ute och rider eller på kurs. Men han fick lära sig att stå själv i boxen redan som riktigt liten om det så bara var 5 minuter i början. Nu är det lugnare att han är kvar i hagen hos "moster" han går och ställer sig i höhäcken eller fjäskar med "moster".
Det är skönt att man inte är så låst.

Kan han stå själv i stallet då, din häst?

Detta hjälper inte dig men jag hoppas du hittar en lösning!!!

Han kan stå ensam i stallet inga problem .
Har inga hagar som dom kan stå i utan att höra och se varandra.
Hon gnäggar ju på honom när han ropar.

Lite jobbigt och dyrt när de springer sönder grindar stup i ett.
Kan hamna på vägen
Vår andra gubbe lärde sig snabbt att vara ensam med kompisar. Men inte dennegubbe.
Han skiter i stömmen.
Han fick grind snörena runt bakbenen i dag.
Han var genom svettig när hankom in i stallet.
Skulle jag gått tillbaka med honom ner till hagen igen?
Jag får se om jag kan hitta något stall som vi kan lämna stot.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama