Fölgrimmor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Corax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 5 438

Corax

Trådstartare
Jag behöver tips på vart man får tag på de där riktigt små fölgrimmorna (för halvblod).
Alla "vanliga" är alltid för stora för de nyfödda och jag ogillar att behöva göra fler hål och ha "tåtar" hängandes åt alla håll å kanter.
Min gamla fölgrimma gav upp vid sista fölungen...

Sv: Fölgrimmor

Vi har köpt våran mini,mini läder grimma på Ek*Den är verkligen liten. Passar toppen på en nyfödd arab fölis.

Jag har tre varianter av fölgrimmor, dels en lädergrimma som jag använder då shettisfölen åker på utställning. Där har jag gjort fler hål och klippt av överflödiga remmar för att de ska passa perfekt, vilket de också gör...
Sen har jag en sort som är lite större där man spänner utan att göra hål, utan bara trär remmen genom spännet, som är lite trångt. Den brukar jag nog kunna ha på halvblodsfölen ganska tidigt. Köpte den på Börjes för många år sen, konstaterade nu att de inte finns kvar så det var kanske tur att jag bunkrade flera... :p
Och till sist har jag de vanliga fölgrimmorna med hål-spännen.

Det är svårt med fölgrimmor, man måste ha väldigt många i olika storlekar om man ska slippa ha långa remmar med många hål i.

Jag har en variant som jag har som första fölgrimma. Den har två remmar i kryss under hakan, så att den alltid skall sitta bra och inte vrida sig på det lilla fölhuvudet.
Jag har fått mina grimmor av en sadelmakare som sytt dom själv, men jag tror att liknande skall finnas i välsorterade hästsportbutiker.

Har fölisarna minihuvud brukar jag sätta på nackludd och även pannband, så sitter grimmorna superbra.

Jag behöver tips på vart man får tag på de där riktigt små fölgrimmorna (för halvblod).
Alla "vanliga" är alltid för stora för de nyfödda och jag ogillar att behöva göra fler hål och ha "tåtar" hängandes åt alla håll å kanter.
Min gamla fölgrimma gav upp vid sista fölungen...

jag har köpt en minishettlandsgrimma...eftersom jag har araber och dom har minimala huvuden men minishettis passar fint och de har ju dom flesta välsorterade affärer så prova me de...har två i läder och en syntet dom i läder går att spänna ut ganska mycket så den räcker länge...idag använder vi ponny....men så är hon ju snart 1 år också...23 april:banana: :banana:

cat

Det är bara att köpa shettisföl grimmor perfekt de första veckorna till halvblodsfölisarna.
Nyfödd ca 5 timmar gammal i shettisföl grimma.
0607071.jpg

Själv köpte jag en shettisföl, en ponnyföl och en av halvblodsföl strl 1 och strl 2 (första fölen och hade ingen aning vilken storlek jag skulle ha), har haft nytta av alla och alltid haft en grimma som passat perfekt från dag 1. Dock kan jag säga att det tog lång tid innan de var uppe på halvblodsföl grimmorna, nu har iofs båda mina nätta ädla huvud men helt klart behöver man någon av ponnystorlekarna också till halvblodsföl.

Tack för alla svar.

Men Gylle (och alla andra), vart har du köpt dem??
Jag hittar bara shettisgrimmor och vet av egen erfarenhet att de inte passar förrän tidigast efter två månader.

Min gamla fölgrimma var en sån "kryssad" och satt som gjuten, men den är ett minne blott.

Kan ju tillägga att även jag har en rejäl uppsättning grimmor i alla dess storlekar men just dessa "mini" har jag helt enkelt svårt att få fatt på...

Jag har köpt mig rep för att göra en repgrimma till fölet när det kommer.. Då kan jag ju reglera strl hur jag vill..

Och för att tydliggöra.. JAG SKA INTE LÅTA FÖLET GÅ MED REPGRIMMA I HAGEN.
Utan bara använda när jag vill ledträna lite, el. behöver hålla fölet stilla.

Ev. kommer jag att sy en grimma själv av teryleneband (tror det heter så) så att det passar som jag vill. Det gjorde vi till våra nordsvenska föl.

Mina köpte jag i vår vanliga foder/ridsports affär. De köper in mkt från de större grossisterna typ Hansbo, Three Horses, Capriati, Globus odyl så min gissning är att de borde finnas/gå att ta hem i de flesta ridsportsaffärer. Just den randiga på bilden ovan har jag sett i flera ridsportsaffärer finns i alla de olika fölstorlekarna.

Du skriver 'fölstorlekar' men jag har aldrig sett till annat än standarden Fölgrimma (vilken alltid är för stor).
Surfade runt lite på nätet och som bäst hittade jag en grimma i stl. minishetland. *hm*
Har dessutom ingen ridsportaffär i direkt närhet (förutom Granngården då...)så det blir väl till att beställa från nätet.

Är det någon som har en länk så får ni mer än gärna klistra in den.

Senast ändrad:

Jag provade och googlade på fölgrimma shetland och fick många resultat på ställen som sålde fölgrimmor i olika storlekar.
Så prova det så skall du se att du hittar någonstans att köpa.

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
475
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick... 2
Svar
22
· Visningar
2 046
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka