Fölet står och "tom-kissar"?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare FTW
  • Startdatum Startdatum
F

FTW

Fölet står och \"tom-kissar\"?!

Ett stoföl (1 vecka) här står i kisställning fast det kommer inget. Ibland kommer det ju naturligtvis, men sedan ställer hon sig i samma ställning flera gånger till, utan att det kommer något.
Allvarligt? Normalt? Öööhhh ... :confused:

Sedan verkar hon inte bajsa nå't vidare heller. Tarmbecket gick och magen kom igång, men sedan har vi inte lyckats lokalisera några högar som uppenbarligen är hennes. Häromdagen hade hon dock lite rinn på benet, så nå't har ju kommit ut.
Ska det vara så? Hur kan man se om hon har förstoppning? vad gör man åt det?

Re: Fölet står och \"tom-kissar\"?!

Sedan verkar hon inte bajsa nå't vidare heller. Tarmbecket gick och magen kom igång, men sedan har vi inte lyckats lokalisera några högar som uppenbarligen är hennes. Häromdagen hade hon dock lite rinn på benet, så nå't har ju kommit ut.
Ska det vara så? Hur kan man se om hon har förstoppning? vad gör man åt det?

Kolla henne frekvent, är det fler i stallet så be samtliga kika om de ser henne bajsa.

Stona kan nämligen 'städa' efter de små i början. Dvs äta upp fölbajset.

Jag letade och letade och letade efter fölbajs i boxen i början. Inte minsta spår. Var till och med tvungen att fråga en bekant om jag helt glömt hur fölbajs såg ut och fråga hur hennes fölis bajs såg ut *s*

Lillan här hade mekoniumförstoppning som löstes med Micorlax och sen såg jag att magen var igång. Men sen såg jag henne varken bajsa eller något bajs i boxen och började ju bli fundersam. Men hon kissade som vanligt, diade och mådde bra så hon hade ju inte förstoppning. Det var då någon tipsade om det där att stona städade boxen ibland.

men jag blev snudd på bajsfixerad ett tag och ägnade timmar åt att stirra på henne ;) Det var ganska glatt den dagen min pojkvän hade varit ut och hämtat nåt i stallet och tyckte ' Kele bajsade!!!'. Jag knatade ner tio minuter senare, men inget bajs i boxen.

Efter cirka 8-9 dagar slutade stoet städa och jag började hitat fölbajs i boxen (fast man får leta nooga ibland).

Har de förstoppning brukar man inte kunna missa det, de står och 'krystar', flaggar med svansen etc. Ju värre det bli dessto tydligare syns det, de tittar/sparkar mot magen, rullar, slutar dia etc.

Beroende på hur 'hårt' det sitter så kan det räcka med Microlax (eller Klyx, men Klyx är tydligen knivigt att få tag i nu, något med tillverkningsproblem eller nåt)

Hej
Om du tar ut stoet ensamt . Låter fölis vara kvar ensamt. Då blir fölis lite stressat, Då brukar de bajsa och kissa.
Det gjorde vårat föl. :confused:

Småskvätter hon bara då.. de ggr det kommer nåt?

Detta är inget jag varit med om, låter inte riktigt normalt tycker jag.. du bör nog rådfråga en Vet.
Det kan ju ev. vara en infektion!

Ang. bajseriet så har du fått ett bra svar av 'Alex' :)

Lycka till med din fölis!!

När någon av mina föl har visat dessa symtomer (tom kissar) är det ofta att de är förstoppade. Har använr mig både av Klyx och Microlax som funkat ypperligt.

Jag håller med om att det är svårt att hitta fölbajs i boxen. Kolla henne direkt efter att hon har diat eller busat för då brukar magen komma i gång!

Lill / Stall Nöbbeled

Ska prova Microlax, för det kommer inget även när hon busat runt rejält.
Ska man ta en hel tub, eller t o m två? Ger man det en gång eller flera?

En tub räcker gott och väl att börja med. Min lilla var iofs nyfödd när hon fick, men hon fick först ½ tub och när det inte gav mer resultat än några 'harpluttar' fick hon en timme senare en hel och då 'hände det grejer'. Jag rådfrågade vet mellan gångerna, för att inte orsaka 'skada' och om det var okej att ge henne 1 till så snart inpå den första borde du kunna börja med en tub och så ge det ett tag. OM du inte ser något resultat skulle jag ta ut vet, det kan vara svårt att lösa förstoppning när de är små, spec om de gått ett tag. Men jag håller tummarna att Microlax hjälper.

Ang ge flera ggr förresten, det råd jag fick av vet (Djursjukhuset) var att om inte gång två fungerade så avvakta lite till och sen in med henne/ta ut vet. Om det däremot ähände något' men magen inte kom igång helt så kunde hon få en tub till dagen efter (nu behövdes inte det dock).

Dock så tog det som sagt nästan en vecka innan jag såg något bajs, och det bajsades inte för hon hade diat/busat heller, men magen VAR igång. Sen när jag började hitta när jag mockade så var det inte så ofta jag såg henne in action heller. Utan jag gick helt på tecknen, dvs så länge hon visade tecken på att det inte var som det skulle (hon ställde sig med lyft svans och krystade) så var det inte okej, sen såg jag ju när Microlaxen verkade, men sen så städade ju stoet och jag 'missade' de gånger hon tydligen bajsade men då gick jag på glad och obekymrad fölis utan temp och som diade och var som vanligt.

Tack för tipset!!!
Vi provade och se - resultat lät inte vänta på sig! Det var precis som du sa - förstoppning. Tack än en gång - det hann aldrig bli allvarligt! :bow: :bow: :bow:

För säkerhets skull....ge fölet Microlax ytterligare nån dag, så ALLT kommer ut. Mekuniumet är MYCKET nämligen och även om det ser ut att det kommer mängder finns det alltid mer.
Mjölkbajsen som kommer sedan skall vara ljus! Mekoniumet är mörkare och segare.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 914
Senast: Raja
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 344
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar