annie_cool

Trådstartare
Till moderaterna ni får flytta denna tråd om den hamnar fel.

Jag vet att föälboxen ska vara stor så att stoet kan vända sej och inte kunna skada fölet om hon skulle hammna fel. Eller lägga sej fel och har varit med om att ston som har lagt sej nära en kant och nästan klämmnt ihjäl sitt föl pga att boxen har varit för liten.Har ett sto som snart ska föla men det dröjer ett tag till men vet någon vilka mått som gälelr vid en fölbox?

Sv: Fölbox

Mått för fölningsbox och box för uppstallning av sto med föl
Mankhöjd (m) Area (m²) Bredd (m)
<0,85 3,5 1,6
0,86-1,07 4,5 1,9
1,08-1,30 6,5 2,3
1,31-1,40 7,5 2,5
1,41-1,48 8,5 2,6
1,49-1,60 10 2,8
1,60-1,70 11 3
>1,71 13 3,2

Sto med föl får hållas tillsammans i fölningsboxen eller boxen för uppstallning av sto med föl fram till och med fölets sjätte månad. Därefter ska de hållas i utrymme motsvarande gruppbox.

Källa: jordbruksverkets hemsida
Lycka till:)

Viktigt är att komma ihåg att det där är absoluta minimimått. Dvs absolut minsta som är lagligt. Så att ha större är bara bra.

Är vanligt att dom lägger sig mot kanterna, oavsett hur stor boxen är! så försök att se till att vara där när det är dax, finns så mkt som kan gå snett. Det allra bästa är ju att kunna låta fölningen ske ute, på gräs, om väder och möjligheter finns där man står!

Fast utomhus kan de föla i elstaketet, vet mer än ett sto som gjort det.

Personligen föredrar jag fölningar inomhus p g a vädret, tycker att det är skönt att ha ungen inne där det är torrt och man kan tända lampan för att ordentligt kunna se att allt är och går som det ska. Har genom flitigt övervakande lyckats vara med vid mitt stos alla fölningar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 489
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver skriva av mig... och nej, innan någon anmäler till polisen - det är inte ett människobarn det är talan om. Men min hästs bebis...
Svar
14
· Visningar
2 622
Senast: Tualma
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 645
Senast: _Taggis_
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 343
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka