Fölbesiktning

Vanilj_hallon

Trådstartare
Hej, Vi har tänkt åka på en fölpremiering i augusti. Vi har aldrig gått på en sådan innan, så kan inte ni Buke folk berätta vad man gör?

Bedöms ändas fölet, eller stoet med? Ska man springa med de? vad bedöms?

Berätta berätta!

Sv: Fölbesiktning

oftast går det till så här:
Man leder in sto + föl och skrittar runt något varv innan man ställer upp dem för domarna. Sedan visas skritten också för hand. Efter det brukar vi koppla loss fölet och trava med stoet vid hand, efter det släpps även stoet och bägge visas i lösgalopp.
Bägge fångas in, ställs upp igen och sedan är det klart.

Fölet bedöms;
1. typ
2. huvud, hals och bål
3: extremiteter
4 skritt
5 trav
6. galopp

Sv: Fölbesiktning

Förutom det Pooh säger så är det bedömning av stoet om man ska stambokföra denna. Annars är stoet bara med som sällskap åt fölet ;)

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
879
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
732
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 052
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna