Föla ute eller inne?

Mettan

Trådstartare
Vi väntar föl här i maj och jag går och grunnar fram och tillbaka på vilken lösning som är bäst. Skulle gärna vilja ha hjälp med att väga för- och nackdelarna i detta fallet.

Vi har två ston på lösdrift med rejäl ligghall. Stoet som är dräktigt är också högst i rang. Min fundering är om jag ca två veckor innan beräknad fölning, ska börja stalla in hästarna om nätterna i varsin box och vaka i stallet, Hon kanske inte vill föla i en box när hon är van vid större yta?

eller om jag ska låta båda två gå kvar ute tillsammans om nätterna och avgränsa en liten "fyrkantshage" i anslutning till ligghallen, så jag kan ha dem under uppsikt. (Belysning och jag vakande i ligghallen, såklart.) Så hon får vara i sin naturliga miljö med sin kompis när det är dags för henne?

Eller om jag ska dela av hagen, så att stona ser varandra men enbart det dräktiga stoet har tillgång till ligghallen och kan föla och lära känna sin bebis ifred?

Tips och synpunkter mottages tacksamt:bow:

Sv: Föla ute eller inne?

Normal ute i det fria så går stoet som ska föla bort från resten av flocken och håller sig borta ett tag. De flesta ston brukar inte vilja veta av andra under första tiden efter fölningen. Hur länge den perioden varar är olika från sto till sto och vara allt från några timmar till ett par veckor. Så det brukar vara en fördel om man kan dela på sina ston innan fölningen.
Normalt brukar det också vara en stor fördel om stoet kan få föla ute. Minder risk för infektioner och att hon lägger sig fel i boxen plus att föletn brukar ha lättare att resa sig utomhus. Men om du menar att hon ska föla i lösdriften så har du inte de fördelarna på samma sätt.
Annat att tänka på är vädret. Även i Skåne kan det vara fel väder för ett nyfött föl i maj om det vill sig illa.

Går fölningen bra så är det ofta lättare att stoet ute. Men om det blir komplikationer så kan det vara en stor fördel att ha henne inne. Speciellt om det är på natten och det är mörkt ute.

Så ja det finns för- och nackdelar med bägger delar. Själv brukar jag om det är bra väder låta stona föla ute om de fölar under dagtid och inne om det är på natten. Jag delar också på stona så att de är själv några dagar innan fölningen och så får de vara ifred från andra hästar tills att de själv vill tillbaka till flocken med sitt föl.

Ston går väldigt mycket innan de ska föla, det gör själva fölningen lättare.
Jag ser flest fördelar med att ha stona ute. Det är det naturliga och de kan röra på sig så mycket de behöver. Stona brukar självmant gå undan och har dem en stor hage ser jag ingen anledning till att dela på stona. Hemma finns en stor sto flock (ca 15-20 indivier) och där har fölstona fått föla. De sköter det där själva :)

Ända negativa är om det skulle hända något och bli komplikationer,. .då är det lättare om stot är på en begränsad yta. Men samtidigt; du kan väl vaka ute ? :)

Vill du väldigt gärna ha koll under fölningen kanske du kan dela av en bit av hagen och ha stot där? en del av ligghallen och en del utanför? Tänk bara på att ston vill gå runt mycket innan de ska föla, så se till att det inte blir för litet. :)

Jag, personligen skulle inte vilja att stot fölade i box. Dels för risken att de lägger sig "dumt", ex. mot väggen.. och de kan inte gå runt innan heller.

Mitt sto fick föla ute och valde att gå in i ligghallen och föla, sen fick inte fölis gå utanför ligghallen de 2 första dygnen.

Jag tog undan det andra stoet samma dag (tog mjölkprover som var jättetydliga på mitt sto, så hon fölade samma dag som kalkhalten ökade) eftersom hon var skendräktig och kanske hade försökt ge sig på föl och sto... Man vet aldrig med henne.

Jag gick ut en gång i timmen och sedan låg jag ute och hade koll efter fölning.

Senast ändrad:

Jag föredrar inomhus. Det är alltid torrt, det går att tända om det behövs, skulle fölet inte vara friskt är det lättare att skydda det inomhus. Jag har aldrig varit med om att något sto lagt sig för nära väggen och boxarna har alltid varit så stora att min häst kunnat gå runt. Fjolårsfölet både travade och galopperade runt mamma i boxen när hon var ett par timmar gammal och fick plats bra. Jag har ett sto som vaktar sina föl ordentligt de första veckorna, om någon annan häst så mycket som tittar på hennes föl jagar hon bort dem, så hon ska inte föla med andra hästar omkring sig.

Har själv aldrig pysslat med avel. Men skulle jag börja med det skulle det ske ute till den mån det går. Man får anpassa efter varje individ och väder/underlag. Kanske inte så lämpligt om hagen är en enda lervälling.
Jag försöker hålla min hästhållning så naturlig som möjligt.

Våra ston går väldigt mycket för att hjälpa värkarbetet vid fölning och därför föredrar jag utan tvekan att låta dem vara ute. Enda gången vi haft ett sto inne, pga vinterfödsel (-30 grader ute), är också enda gången vi varit nära att förlora ett föl. Stoet var helt slut efter ett tungt värkarbete som fick ske nästan enbart liggande. Vårt gamla avelssto rör sig oerhört mycket och kan till och med springa när värkarbetet börjar och lägger sig endast ner en kort stund, 10-20 minuter och är sällan särskilt slut när fölningen är avklarad.
Hade jag varit du skulle jag låta stoet föla ute, är hagen stor nog och det andra stoet "vettig" så hade ag låtit dem gå tillsammans, annars tagit ut det andra stoet ur hagen.

Ella

Och jag säger utan tvekan inomhus, finns ingen möjlighet i världen att ha tillräckligt bra koll på dem ute, här övervakas stona konstant dygnet runt när det är dags och hade jag inte gjort det så hade jag utan tvekan förlorat två ston och två föl, med konstant kamera övervakning så ser man när något går tokigt redan i ett tidigt skede något som definitivt hade missats vid fölning ute, båda behövde akutinsatser när det var kolmörkt ute.
Dessutom vill mina ston föla inne de står med benen i kors vid grinden med mjölken droppande när de står och tjatar om att de vill in tidigt då vet man att det är fölning på g.
Naturligtvis skall de ha stor box och som sagt full övervakning.
Har för övrigt med tanke på vad ovanstående skrivet aldrig haft någon normal fölning där stoet legat mer än 10-20 minuter och inte heller någon som varit slut efteråt men så hjälper vi också till vid fölningarna finns ingen anledning alls att ett sto skall behöva ta ut sig fullkomligt när man lika gärna kan hjälpa henne på traven. Enda gången det hänt var en fölning som höll på att gå åt helvete och hade jag inte varit i boxen direkt efter att vattnet gick och insett att det var tvärstopp när hovarna kommit ut och gått in och känt att den låg med slaget huvud så hade varken sto eller avkomma stått i stallet nu. Det handlar om minuter när en fölning går fel och att då ha stoet ute utan ordentlig uppsyn på henne då ser man sällan att det gått åt helvete förrän det är försent och i det läget skall det sen försöka åtgärdas i mörker i ficklampssken, nej tack aldrig jag skulle gambla med sto och föl på det viset.

Jag tänkte detsamma som du, 10-20 minuter är inte kort, det är normalt.
Däremot har jag aldrig behövt hjälpa till, jag har haft tur, alla fölen har legat rätt och stoet har fixat det själv medan jag tittat på för att se om jag behövt ingripa.

Tack alla för bra svar. Som flera av er skriver, så är det ju många faktorer som spelar in, såsom väder, övervakning, hästarnas relation sinsemellan etc. Det lutar nog åt ligghallen, som har bra belysning och rejält med plats och som dessutom är "hemma" för stoet. Hur noga rengör ni box/ ligghall inför fölning? Är det descinfiktion eller bara väl rengjort som gäller för er? Man hör ju olika åsikter bland avelsfolk och veterinärer. Det är bara dessa två ston som går här på gården, alltså bara deras baciller.

Min fölar ute. Fölet kommer inte in i ett stall förrän i okt/nov. 10ha hage på 1 föl, 1sto, 1 hingst o 1 valack.

Det jag kan säga var en stor nackdel för mig var just ljuset då mitt sto valde att lägga sig i ligghallen utan lyse. Men å andra sidan hade jag ficklampa och har bra mörkerseende.

En annan nackdel är att föl ser ganska dåligt i början och mitt förra föl sprang genom staketet flera gånger sina första dagar. Denna, utomhusfödda, var inte i närheten av staketet - mamma tillät inte det - men jag var väldigt orolig för att han skulle komma utanför hagen...

Hos mig beror det nog lite på individ, flockkonstellation och väder. Hittills har jag blivit blålurad av alla ston. Före kamerornas tid hade jag övervak personligen men så behöver man ju lätta på trycket själv ibland så vid ett par tillfällen passade stoet på att föla precis när jag gick in i huset en kort stund. Varmblodstravaren fölade inne varje gång, gick hur fint som helst förutom då att hon passade på när jag då var tvungen att smita ifrån en kort stund...

Ett halvblodsto var mer tydlig att läsa av så där syntes det tydligt att hon tänkte föla så henne tog jag in.

Ett annat sto,Nordsvens bruks, skulle föla ute. Vi vakade i bil intill...hungern sög till och vi for snabbt hem för att hämta fika, då ringde en granne och sa att det stod ett föl i hagen :o ...

Syrrans sto(lånade hennes mage) var ute i hagen, beräknad nedkomst var den 11/6 så jag tog semester från 1/6...31/5 ringde syrran mig på jobbet och sa att det numer fanns 3 hästar i hagen...Mitt ungsto var med och det var väldigt intressant att se hur mamman till fölet höll avståndet men att ungstoet direkt fick i uppdrag att hålla koll på omgivningarna. Hon tog det på största allvar och vartefter tiden gick blev hon den som uppfostrade ungen mer och mer. Den ungen gick ute från dag 1 förutom när det regnat i flera dagar och platsen under granen blev blöt, då fick dom gå in.

Alla fölningar har gått bra, även om ett föl inte var livskraftigt (dog efter en vecka). Fördelen med att föla ute är att ytan är större, underlaget bra för ungen när den ska resa sig men å andra sidan har ju fölningarna inomhus också gått hur bra som helst.

Jag har mina sto på lösdrift.
När den ena skulle ha föl förra året (2010) var det ganska kallt om nätterna så jag tog in henne om nätterna och hon fölade inne.. 19 dagar över tiden, men ändå..
När jag hade två st som skulle föla iår var det bättre väder så de var kvar ute, den första som föla gjorde det i maj, hon valde själv att gå in och föla i ligghallen på förmiddagen och jag övervaka det hela.
Den andra (som fick fölet 2010) fölade ute i hagen på morgonen, när jag gick ut för att kolla var hon redan färdig och när vi tittade tidigare på morgonen (innan fölningen) gick hon bara och beta i lugn och ro..
2012 väntar jag ett föl och låter vädret avgöra om hon ska stå inne eller ute...

Mitt fullblodsto har fölat både inne o ute.
Första fölet hos mig blev utomhus, hon gick då med ett annat sto i hagen, allt gick jätte bra.

Hon fick 2011 inne i boxen, lurade mig så jag missa allt. Blev iaf en vacker hingst stor o rejäl. Gick bra de med.

Shettisfuxen föla inne, hon hade haft föl innan, lurades verkligen, inga tecken alls, var där vid 00, då stog hon o sov, gnägga när jag kom. Sen va gubben ute o kolla på natten, lungt då med, men på morra när vi skulle släppa ut, stog ett torrt stoföl där.

Shettis nr 2 (svarta stot) förstfödeska, vit mjölk samma dag, Tog in dom vid 19, Var där lite då o då. Somna till o sov en liten stund för länge, kom bort o skulle släppa ut på morra då stog ett stoföl ett par timmar gammalt.

Alla mina fölningar har gått bra, hoppas på de iår oxå, här väntar 3st föl, ett på fblstot o två st på shettisar (svarta båda två).

De går på lösdrift, men ska föla i juni resp juli/aug. 'vet ej om de får bli fölning ute i hage, box el i lösdrift. allt beror på hur de känns då.

Liknande trådar

Avel Har en liten fundering. Jag har ett sto som är dräktig som går tillsammans med en valack. Han är 20 år och en riktigt gentleman. Dom har...
2
Svar
21
· Visningar
5 836
Senast: Ingridl
·
G
Avel Mitt sto går fortfarande med sin åring ( nu 10 månader) , enligt alla jag har frågat så sköter stoet själv avvänjningen inför nästa föl...
Svar
15
· Visningar
3 101
M
Avel Måste skriva av mig lite.. Mitt dräktiga sto som jag köpte i våras var beräknad att föla nu kring 15 augusti. Hon är en islandshäst och...
2
Svar
25
· Visningar
4 320
Senast: mul
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden