Föla ute eller inne 15 juni?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prinsus
  • Startdatum Startdatum
P

prinsus

Vad är bäst? Jag ska bygga en hage med trästaket där stoet och fölet får gå men är det bättre att hon får föla inne? Annars kan hon ju gå i den hagen från 1 juni då vi brukar släppa på sommarbete. De andra hästarna kommer gå i angränsande hage. Alternativet är ju att alla hästarna får stå inne om nätterna i juni. Jag har en övervakningskamera som kanske är lättare att rigga i stallet för att få med hela ytan men jag vet inte.

Vad tycker ni?

Jag tycker ute är bäst (den årstiden) och mitt sto ska få föla ute iaf. det är mindre bakterier och ingen risk att stoet råkar lägga sej med rumpan mot en vägg å fölet fastnar... :)

Hej!
Jag 'klistrar' in ett svar från en tidigare tråd (ca 3v sen), så slipper jag skriva allt på nytt! :)

"Jag är stor förespråkare av fölningar utomhus.. för fölets skull, men det kräver minst lika noggrann övervakning som inomhus!

Ston lägger sig gärna i ett hörn vid stängslet (stolpe) eller mot en vägg (träd), jag skulle tro att de gör så för att skydda fölet mot rovdjursangrepp.

Mina ston VET att jag övervakar dem.. de äldre lär upp de yngre, så de lägger sig faktiskt i en jättebädd av halm mitt i hagen / paddocken (de vill ju gärna bädda med nåt om möjligheten finns), natthöet serveras där också för att de ska vänja sig att 'bo' där, ingen har någonsin lagt sig utanför bädden (nattetid) sedan jag införde utomhusfölningar.

Två ston har fölat ute i stora 'daghagen', en som jag missade att vara med på (givetvis la hon sig i en hörna) men allt gick bra, nästa sto hade jag kikare-övervakn. på (vaxproppar i 3 omg.) och hon la sig mitt ute i grönskan med hela flocken runt sig som åskådare & beskyddare, jag hann lugnt ut för att bistå med draghjälp (den ungen låg lite tokigt), men allt gick bra även med den :)

I natthagen (15 m från huset) finns belysning och kamera, så jag ligger inomhus på soffan 'och har det så bra' tills det blir dags att gå ut!

En anekdot: Jag har haft två hingstar som gått tillsammans med 'sitt sto', även i natthagarna.. de låg och sov tillsammans i bäddarna innan fölning, men då det blev dags.. 'skickade' stona iväg fäderna till en hörna.. sååå läckert :D

Förra årets föl föddes ute på gräsmattan. :D Har en jättestor gräsmatta som är inhägnad med Gunnebo-stängsel, så vi struntar i att klippa gräset så kan stoet gå där när fölningen är på g. Sommarhagarna ligger nämligen en bit bort och det känns bättre att ha dem nära så man kan ha ordentlig koll på dem. Årets föl kommer också att födas ute, skönare och bättre på alla sätt. Själv ska jag sova ute, vågar inte missa nån fölning efter allt som hänt andra.

Hejsan!!!
Min fölis föddes den 12 juni förra året.... Hon föddes ute, tyckte det kändes bäst eftersom stoet gick ute dygnet runt sen någon månad tillbaka. Stoet gick ensam i en lite mindre hage pga att vi inte visste hur de andra skulle reagera. Mitt sto stod allra längst ner i rang..... Hon började gå i hagen ca 3veckor innan. I för sig tyckte nog hon att det var ganska OK att stå själv eftersom hon var lite av hackkycklingen, speciellt när hon blev tyngre fram på våren. Allt gick i alla fall. Fölis kom vid 24:20 så det var mörkt... Nackdelen när de fölar ute antar jag! Lycka till :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Mia_R
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
851
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar