Föl utan mamma

Maris_

Trådstartare
Tänkte höra om ni har några råd, eller ideer eller nåt! Ett sto i stallet ska tas bort i början på december, då hennes fölunge är 6 månader gammal.

Finns det något vi borde tänka på innan såhär, just med fölet? Något som vi borde passa på att göra, med mamman och henne som hon har nytta av när hon är äldre? Iofs är det väl ingen skillnad mot när man skiljer dem av, bara det att mamman nu blir borta för evigt. Tänkte mest på om det är något vi borde göra med dem gemensamt, innan det är för sent så att säga?

/ Maris

Sv: Föl utan mamma

Jag skulle nog börja skilja av dom redan när fölungen är 4 månader ..så att den är mer självständig.Det kan ju vara lite jobbigt om det visar sig att den e "mammig".

Sv: Föl utan mamma

Nu kanske ni redan har gjort detta men att gå på promenad i grimma och grimskaft med en trygg mamma med sig är jättebra miljöträning. Första gångerna bara promenera o titta på alla hemska saker som inte hagen bjuder på. Diken m skalbaggar, plastpåsar, skatbon i träd, vattenpölar.
Efter några gånger, stanna mamma o låt fölis gå först korta stunder eller stanna fölis 2-5 sekunder o låt stoet gå före men gör det på ett sätt så det inte blir bråk.
Vår senaste fölis var inte ett strunt rädd o knallade glatt omkring 50m från en stressad mor redan på fölmönstringen så det har aldrig varit något problem med avvänjningen.
Men för en annan pålle kan det var ide att ha med stoet. Ett tryggt djur blir lugn.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 883
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30