Föl-Unghästar-Knott?

fettso

Trådstartare
Hm har en exem knottfundering till er kloka.:crazy:

Min bebis Glaesir har kliat svansen lite nu sista veckan, han är 3,5 månad och har ej kliat sig innan.
Shettisen kliar sig också nu i fällningstider på just svansen men även i manen.

Eftersom Kaela har visat sig utveckla exem så är man ju orolig att han ska få det.
Men han är ju född i Sverige så han bildar väl antikroppar mot knotten antar jag!?
Är det större risk att han utvecklar exem i ett knottrikt område?
Eller kan det vara bra att han redan från början går i ett knottrikt område så att kroppen vänjer sig?
Kan det vara till hans nackdel om han går i flock vid havet där det finns mindre eller inga knott och sedan komma hem till oss där det är extremt mycket knott?

Sv: Föl-Unghästar-Knott?

Det är så att forskningen visar att ston med eksem får större andel eksemavkommor. Ca 8% av svenskfödda får eksem.

Antingen kliar han sej för han byter päls eller så är det för det klias, bara. Eksem på svenskfödda brukar visa sej först vid/efter 1 års ålder om jag minns det hela rätt.

Men spelar det ngn roll om han är i ett knottrikt område eller inte?

tack för ditt svar:bow:

Hur brukar det yttra sig?

Huruvida mijlön påverkar fölets uppväxt vågra jag inte uttala mej om. Har hästen eksem så kommer det ändå fram förr eller senare - säljs hästen från knottfritt område till ett knottrikt och utvecklar eksem pga milljöombytet händer ju, ha sett det själv.

Hur det börjar är olika, det jag sett personligen visar på avkliad svans och man samt hård vågig mankam och svullnad vid svansrot samt svullnad under magens mittdel.

Kan han ha mask eller lös i magen kanske??

Eller så kliar han sig bara=)

Man ska ju inte glömma att mygg och knott bett kliar även om man inte har exem.. Vet ju själv hur de är på sommaren med alla dessa 511 myggbett man får..
Kliar ju söder hela sig till slut:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Mitt Islandssto utvecklade exem i samband med fölningen 2008(importerad Island Jan 2007 som 7 åring). Vi bor i ett extremt knottrikt...
Svar
1
· Visningar
830
Senast: fettso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben