Sv: Föl-unghäst
gubben skrev:
När
1. Kan man sko hästen första gången?
2. Kan man verka första gångern?
3. Börjar man avmaska?
4. Börjar man vaccinera?
5. Börjar man ge hö/foder i stället för mjölk?
6. Kan man lasta första gången?
7. Sätter man på grimma första gången?
8. Kan man börja lära hästen att stå uppbunden?
1. Man skor första gången när hästen behöver det. De flesta hästar som är hyfsat korrekta i sitt benställ och har normal hovkvalitet brukar klara sig tills de börjar ridas lite ordentligt. Vissa klarar sig ännu längre. Sen finns det ju medicinska orsaker som gör att man kan behöva sko långt tidigare. Man har helt enkelt en dialog med sin hovslagare.
2. Verka första gången är också det olika. Föl ska få sina hovar kontrollerade av hovslagare med samma intervall som en vuxen häst, men det är inte alltid man måste raspa/verka med samma intervall. Ett föl med avvikande benställning eller andra liknande problem kan man behöva fila på redan vid ett par veckors ålder, och sen kontinuerligt hela uppväxten. Min lilla föddes med en felställning i ett bakben, hon filade vi på första gången när hon var 8 dagar, och sen var hovslagaren här och filade försiktigt var tredje dag i början, sen en gång i veckan, sen varannan vecka och sen en gång i månaden. När hon var ungefär ett år kunde vi gå över till normal verkning med normalt (7 veckor) intervall. Men man kan inte säga generellt annat än att en hovslagare ska kontrollera fölets hovar med samma intervall som för vuxna hästar och sen när och hur ofta man behöver göra något beror på hur det ser ut, och även där är det en dialog med hovslagaren som gäller.
3. Man avmaskar första gången vid 8 v ålder och andra vid 16 veckors ålder och håller sen aktuellt medels intervall. Om träckprov indikerar det så avmaskar man dem i februari den första vintern med. Sen är det som vuxna hästar. Ovanstående gäller om mamma är korrekt avmaskad och fölet inte har tecken på kraftigt parasitangrepp.
4. Om mamman är korrekt vaccinerad (dvs en månad innan beräknad fölning) behöver fölet inte vaccineras förrän det är 6 månader gammalt. Sen ges en andra spruta 4-6 veckor efter den första, sen två stycken med ett halvårs mellanrum. Sen stelkramp var tredje år och influensa årligen. Influensan kan man vänta med om man vill tills de är lite äldre, men stelkrampen ska de ha redan som föl, det är viktigt. Nya rön visar att avmaskning innan 6 månaders ålder är ganska verkningslöst om mamma är tilläckligt vaccinerad och fölet diar.
5. Fölet börjar smaka av mammas hö och kraftfoder redan när det är litet. Det kan dock inte tillgodogöra sig det då, men det är bra att det lär sig äta 'riktig' mat. Från de är ungefär fyra månaders ålder kan man börja lära dem att äta lite ordentligare med vanlig mat, men de ska fortfarande dia. Men när fölet ska avvänjas helt måste det kunna äta den mängd foder det sen måste äta för att kompensera för mjölken som försvinner.
6. Lasta första gången kan man göra när man vill, om fölet är välhanterat och rätt hanterad så är det en okomplicerad procedur. Och det är bara bra om de under lugna och trygga former får lära sig att transporten inte är farlig redan soms må. Det är dock ingen fara på taket om de inte ser en transport förrän de är ett eller två år, sitter bara grundhanteringen är det inga problem i alla fall. Mitt föl åkte dels med mamma som liten, och sen ensam ett par resor vid sex månaders ålder, vid 10 månaders ålder och sen som åring.
7. Grimma sätter du på så tidigt som möjligt (dock INTE första dagen) och ledträna gör du också relativt tidigt. Det beror lite på när behovet uppstår och hur du känner. En del föl följer mamma som en skugga, andra går sin egen väg redan som små. Det är dock bra at börja ledträna fölet när det fortfarande följer mamma så man har lite 'draghjälp' av att mamman går först. Min dam hade grimma vid två dagars ålder och ledtränades vid 5-6 dagars ålder.
8. Binda upp kan du börja göra när fölet är ledtränat, accepterar att ge efter för tryck och är grundhanterat. Då ska uppbindningen inte bli ett problem. Det är inte en smart ide att vänta med att binda upp tills de är vuxna, de kan orsaka sig själv mer skada då, samtidigt är fölnackar känsliga så det gäller att ha förnuft. Minns inte exakt när jag band upp min dam första gången men jag tror hon var kring fyra månader.
4.