Föl troligen uppätet av varg

Undrar hur vargkramarna ska lyckas bortförklara det här? Vargar är ju så snälla...
Vargar är rovdjur, punkt. Vargar gör vad vargar var födda att göra av naturen. Att ens förvänta sig att en varg ska vara snäll, vare sig man gillar vargar eller ej är bara barnsligt och naivt. Att man sen väljer att hata vargen för att den äter och jagar är lika dumt som att tycka att den är "snäll". Hur kan man förvänta sig att vargen ska se skillnad på mat och mat? (boskap - vilt)

Bortförklara vad? Vem har påstått att vargar är snälla eller dumma? Vargar är djur och de uppför sig som djur, de äter, sover, jagar, leker, förökar sig och dör. Vad har det med dum kontra snäll att göra?

Otroligt dumt påstående!

Ja men vi som bor på landet får ju ständigt höra att vi tror på Rödluvan och vargen när vi påpekar att vargar är farliga. Tom rovdjursansvarig på Kolmården erkänner ju att han hade en naiv inställning till vargen (när en skötare blev dödad och uppäten).

Ja men vi som bor på landet får ju ständigt höra att vi tror på Snöluvan och vargen när vi påpekar att vargar är farliga. Tom rovdjursansvarig på Kolmården erkänner ju att ha hade en naiv inställning till vargen (när en skötare blev dödad och uppäten).
Fast, att varg kan döda djur är väl ingen som missat?
Att det därimot skulle vara vanligt att de tar föl eller ger sig på människor är ju tämligen osannolikt.

Fast, att varg kan döda djur är väl ingen som missat?
Att det därimot skulle vara vanligt att de tar föl eller ger sig på människor är ju tämligen osannolikt.
Vargar tar byten upp till ca 40 kg, sedan om det är får, föl eller barn bryr sig inte vargen om. En flock vargar kan döda en fullvuxen älg (och inte på det mest skonsamma sättet).

Ja men vi som bor på landet får ju ständigt höra att vi tror på Rödluvan och vargen när vi påpekar att vargar är farliga. Tom rovdjursansvarig på Kolmården erkänner ju att han hade en naiv inställning till vargen (när en skötare blev dödad och uppäten).
Ja du, vi som bor på landet är trots allt en väldigt stor andel av Sveriges befolkning och inte fasen säger vi att vargen är snäll, den är ett rovdjur och den uppför sig som ett rovdjur. Djurskötaren på Kålmorden blev inte uppäten, hon blev dödad efter att ha brutit mot reglementet och gått in ensammen i hägnet. Det hade kunnat hända om hon gått in till lejonen eller björnarna med, är det någon som påstår att de är snälla? Det är sånna där lögnaktiga påståenden som skapar ryktesspridning och det gagnar inte debatten. :meh:

Tror du att en påkörd älg dör en skonsam död? Tror du din fredagskyckling dör skonsamt? Grisen eller kon i slakttransporten dör skonsamt? Du tror inte de upplever en enorm stress, dödsångest, skräck och även många gånger oförsvarligt lidande under långa slakttransporter för att sedan skållas levande i karet, skottet tar fel, kvävda i buren under transporten, brutna ben, nedtrampade till döds? Vill du ha ren ondska ska du se dig omkring. Vad sägs om rovdjurshatarnas ofta plågsamma hetsjakt och kvalificerade misshandel när de kör över eller skadeskjuter, förgiftar, slår och stympar levande djur för att förlänga pinan i det längsta, i någon sorts sjuk hämnd? De människorna går lösa i vårt samhälle, det kan vara din granne, din släkting, din chef som är så förtvinad i skallen att de borde drogas ner och spärras in på låsta avdelningar där de sondmatas så länge de lever. :crazy:

Det är beklagligt för ägaren att fölet dog, men djur utsätts dagligen för betydligt värre saker av människor som är långt ifrån snälla eller ofarliga. I jämförelse med hur en hel del djurhantering går till idag så är jag rätt säker på att fölet dog förhållandevis skonsamt. :(

Undrar hur vargkramarna ska lyckas bortförklara det här? Vargar är ju så snälla...

Vilka syftar du på med vargkramare? Och vilka har påstått att vargar är snälla? I så fall får du nog rikta ditt påstående till dem.

Jag tycker att vargdiskussioner på det här forumet brukar vara rätt balanserade, vi är många som bor på landet, många av oss bor även i vargrevir. Jag har aldrig sett någon hävda att en varg skulle vara snäll, däremot är jag en av de som inte heller tycker att ord som "grym" eller "mördare" passar att använda för att beskriva vargen.

Det är klart att vargar kan ta hästar, om jag inte minns fel är de hästar som dödats av vargar i Sverige samtliga av mindre ras och eller föl och ingen av dem har gått i en ordentligt inhägnad hage. Rätta mig gärna om det är något fall där detta inte stämmer.

Fallet i Tyskland utreds fortfarande, dessutom lär man ha svårt att avgöra om fölet dödades av varg eller om det bara åts upp även om det fastställs att det faktiskt är varg som varit framme.

Det är klart att jag har respekt för både björn, varg, älg och numer även vildsvin eftersom jag bor som jag bor men varken jag som hundägare som är ute mycket i skog och mark eller någon hästägare jag känner är rädd. Det känns helt onödigt.

Alltså, det här med varghatare och vargkramare, jag har sett föl dödas av hundar, men då är det ingen som tycker att hundar är grymma eller vad man vill kalla dem. Varför är det så mycket värre när det gäller varg? Där jag har varit tror jag att det är vanligare med smådjur/djurungar på gården som blir dödade av hundar än av vargar. Det är ju djur, som gör som djur gör. Man får ju vara lite förutseende om man bor i vargtätt område, och även acceptera att liv är skört och denna värld är uppbyggd av byten och rovdjur.

Tragiskt är det ju oavsett! :cry:

Vilka "vi som bor på landet"? Och vilka är "vi"? Jag bor på landet och delar inte alls din rädsla. Jag känner ingen annan i min närhet heller som delar din rädsla. "Vargkramare" brukar vara ett uttryck som det här gänget med bildekalerna "Nollvision varg" brukar svänga sig med. Oftast poppar de upp i jakttider...

Jag har läst många vargtrådar här och aldrig sett någon påstå att vargar är "snälla". Däremot förskräcks du och en del andra över att ett vilt djur också behöver äta. Hur graderar man lidande över att bli dödad? Är det mer smärtsamt att som älg bli dödad av ett rovdjur ute i skogen än att bli skadskjuten i samma skog av jägare och få springa omkring med inälvorna hängandes utanför? Eller att som höna trängas ihop med tusentals andra höns i ett hönseri? Eller att som spädgris bli kastrerad utan bedövning och trängas ihop med hundratals eller tusentals andra grisar på en för liten yta?

Tragiskt - men varför låter man ett sto föla oövervakat? Och om grannarna hörde ett föl skrika - varför hörde inte ägaren och var var han?

Det här kommer piska varghatet, men för mig väcker det mest frågor och känns jävligt tråkigt att det kunde ske.

Och nej jag tycker inte om varg, ja jag bor på landet och ja det finns etablerad varg här. Jag skulle gärna se en ökad avskjutning - men jag blir inte på minsta vis upprörd på vargen av artikeln. Vargen har betett sig som varg gör. Ett lo hade kunnat göra samma sak. Eller en hungrig, större hund. Det gör det inte mindre tragiskt, men om det inte var så att det aldrig siktats varg i området så anser jag också att man som djurägare får anpassa sig till ett liv jämte vargen sålänge den finns, vad gäller stängsel osv.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Inom loppet av ett par veckor har fyra föl dött i salmonella på en gård i norra Ångermanland. ... Källa / Läs mer...
Svar
2
· Visningar
708
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med flera bränder i området kring det nationella centrumet för hästsport i Avenches, Schweiz, dog 23 hästar. Bränderna...
Svar
2
· Visningar
767
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag släpptes filmerna på de uttagna elitfölen och nytt är att alla som vill kan sms-rösta på det föl som de tycker att Therese...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästuppfödare utanför Tidaholm, hittade sitt föl dött i hagen. Kroppen hade bitmärken från rovdjur och snabbt fick fallet stort...
Svar
0
· Visningar
1 065
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama