Föl som lägger på sig dåligt

athena

Trådstartare
Ett av årets föl får inget hull alls. Hon är nu en månad gammal. Växer på höjden, men man ser fortfarande revbenen tydligt, även på håll.

Det är en mycket lugn bebis (kanske för lugn?), trippar mest omkring lugnt och stilla utan att rejsa. Blir inte alls orolig om hon kommer från mamma en stund, hon verkar närmast frånvarande (min seminvet tycker att hon är lillgammal).

Mamman har bra hull och de går på ett kanonbete.

Det är ganska mycket xx i ungen, mamman har dryga 50% och pappa ännu mer.

Funderar på om man ska stödutfodra, men visst är det isf fölet som behöver mat? Tips på hur man löser det rent praktiskt (de går med flera ston med föl)? Hon betar en del och äter även hö och krf när mamma får det.

Eller ska man bara ha is i magen och konstatera att de är olika?

Sv: Föl som lägger på sig dåligt

Har stoet haft föl förr?
Vissa ston ger dåligt med di och lägger istället på sig själv. Jag vet att många större stuterier/stoägare sorterar ut dessa stona från avelsboxen.
Om du ska ge fölet extra foder så ska det vara i form av mjölkersättning och inte vanligt foder.
Kolla om stoet har mjölk först och det kan också vara läge att kolla fölet veterinär för att se om hon är frisk.

Jag hade faktiskt låtit en veterinär kolla ungen, dels blodprov för att se om det finns en infektionsbild, dels att de lyssnar på hjärtat, hjärtfel har en tendens till att kunna visa sig som dåligt hull och sävlig unge.
Har du sett den bajsa den har inte diarre ? (Min minsting kunde man inte se ett spår av i gumpen att han hade diarre utan det såg man bara när man lyckades se precis när han bajsade och då sprutade det ur honom som vatten)

Hon har haft föl förut.

Hur ska jag kunna kolla hur mkt mjölk hon har? Och vad ska vet kolla? Ev infektioner?

Jag tänker nån sån där slags mjölkpellets, men du menar att hon ska pulvermjölk då isf?

Hon hade rejäl diarre när hon var ca 14 dagar, men sen har jag sett henne bajsa normalt flera gånger.

Känn på juvret och du även prova med att mjölka ur och se hur mycket du kan få ut. Veterinären kan dels ta blodprover och kolla lungor och hjärta men även om hon har magsår. Ca 80% av alla föl föds med magsår och på de flesta märker man inte av något utan det läker ut alldeles av sig själv. Men om något händer med fölet t ex som din som haft diarré så kan magsåret vara kvar och även bli värre så att det krävs behandling av det. Det bla därför man alltid behandlar föl som fått penicillin även för magsår.

Ja jag menar att om du ska ge extra foder så ska det vara mjölk än så länge när fölet inte är äldre. Av två anledningar dels så är matsmältningen inte färdig för att kunna bryta ner andra foder än mjölk ännu och dels med risken att hon får eller förvärrar ett magsår.

Is i magen ska du absolut inte ha, tycker jag. första tiden är ju så oändligt viktig.

Av denna knapphändiga info tycker jag nog ändå att det mesta tyder på att mamma mjölkar dåligt.

Att stoet har gott hull betyder inte med automatik att de ger mycket mjölk. Tunna ston kan vara mjölkkossor och feta ge dåligt, och tvärtom.

Enklaste snabbaste åtgären är väl att först ge stoet mycket mer mat och se om det ger reslutat. Det borde visa sig snabbt snabbt. Om inte annat i att fölis blir livligare. En "tam" fölis är ofta en folis i "undernäring". Först livligare, och sedan när det räcker till kroppen också så lägger denpå sig.

Stödfodra henne med ett bra avelsfoder eller helt enkelt några kg havre med lite soja i?

Ang hur mycket hon mjölkar så kan du kolla om hennes juver är fyllt eller mjukt. Mängderna kan man egentligen aldrig kolla ordentligt, det kräver vägning av fölet före och efter di och det är inte görligt annat än på klinik, i forskningssyfte tex.... Så hur mycket mjölk fölet får i sig är lite av en gissningslek. Det enda du kan följa är hull och livlighet.

Som parantes så hade en väninna (både hästveterinär och uppfödare) bekymmer för att en fölis bara gick fram och diade ett par drag och sedan lämnade stoet. Hon trodde att stoet inte gav, så fölet ledsnade.
Hon tog en flaskaoch provmjölkade. Ett par tre drag och flaskan var full :D Stoet mjölkade så rikligt att fölet helt enkelt inte behövde mer än ett par buffningar och sugningar och sedan var den mätt. Mycket riktigt så blev det fölet det största, rundaste och busigaste i hela den stora fölhagen. ;)

Har stoet haft föl förr?
Vissa ston ger dåligt med di och lägger istället på sig själv. Jag vet att många större stuterier/stoägare sorterar ut dessa stona från avelsboxen.
Om du ska ge fölet extra foder så ska det vara i form av mjölkersättning och inte vanligt foder.
Kolla om stoet har mjölk först och det kan också vara läge att kolla fölet veterinär för att se om hon är frisk.

Precis som andra skrivit så kan det vara så att stoet föder sig självt men är en "dålig mamma" på att mjölka tillräckligt till fölet.

Vi brukar selektera ut dessa ston ur avelsboxen efter ca 3 föl om det är likadant varje fölning.

Det bästa är att stödutfodra fölet, antingen med mjölkersättning eller fölpellets. Vi använder krafft milk och Groov 125.

Har diskuterat med min vet igen idag (de har varit på station i veckan). Hon tror inte att det är nåt fel på fölet, hon kissar också mycket vilket tyder på att hon äter ordentligt. Troligen är det som flera av er säger här inne, att mjölken helt enkelt inte håller tillräcklig kvalité.

Vi ska prova att stödutfodra fölet, med fölpellets som innehåller mjölkpulver.

Mamman är betäckt nu, vi får väl se om hon blir dräktig (hingsten var såklart på Falsterbo så det blev inte riktigt som tänkt) till att börja med.

Jag hade nog i alla fall begärt ett blodprov och hjärtkoll om fölet är så stillsamt och magert det låter lite oroväckande

Jag hade nog i alla fall begärt ett blodprov och hjärtkoll om fölet är så stillsamt och magert det låter lite oroväckande

Det känns livsfarligt att säga att det inte behövs :D Med mina goda kontakter med Murphy...

Dock - om fölet och stoet utfodras lite extra så borde man att se resultat ganska snabbt. Inom ett dygn borde fölets livlighet - eller snarare brist på - ändras. En veterinär hinner oftast inte komma så fort bara för en hälsoundersökning.

Så, hade det varit jag - peppar peppar - så hade jag stödfodrat mor o barn och kollat en-två dagar för att se vad det ger. Om inget ändras så kanske det är dags för veterinär?

Jag har tillgång till veterinär varje dag i princip, och har idag hämtat hem sto + föl från hennes station där de stått i en vecka. Vet. vill inte ta några blodprover, vet ej vad hon ska leta efter, och är inte orolig för hjärtfel etc. Vi tror att det är maten som felar.

Under veckan på station så har hon ätit rätt mkt krf från mammans krubba (de har inget bete utan står på stall om natten), och vi tycker hon har blivit lite piggare.

Hon är ju inte mager, heller inte direkt slö, utan bara inte riktigt lika med och välväxt som de andra. Så det känns inte som ett akut problem :).

Liknande trådar

Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
3 083
Senast: QuickStar
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 820
Senast: tussen
·
Träning Jo ja undrar ltie om hur man sköter föl o unghästar samt stora hästar lite.. För ja blir så trött!!! Föera år har ja ridit på en...
Svar
5
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka