Föl som knorrar i halsen? del 2!

neywaz

Trådstartare
Ni som svarade på min andra tråd om mitt föl som låter som en liten gris i halsen, här är en liten uppföljning! Vi var på ultuna igår och fastställde att hans problem är entrapment på caglottis som någon gissade (nafayette?). Struphuvudlocket är något förstorat och ger upphov till ljuden när han andas. Många blodprover togs och han är frisk som en nötkärna utöver entrapment.

Veterinärerna på ultuna (ja de var många runtomkring oss - fölis var dagens populäraste häst ;) ) visste inte så mycket om just detta, de sa att de opererat på vuxna hästar som travare och galoppörer med goda resultat. De trodde att det kunde växa bort men visste inte säkert och sade att skulle det behöva opereras så skulle det ske först när han är vuxen eftersom han kan växa ikapp det?

Vet någon med erfarenhet här om sånt här vad som händer? Hur är framtidsutsikterna för sånt? Växer det bort eller måste man operera? Om operation behövs, hur fungerar hästen efter det? Eller alternativt om operation inte behövs, blir den helt "återställd"`? Jag ställde alla frågor till veterinärerna men de visste inget. Veterinärerna kunde heller inte svara på om det var ärftligt, men då jag har både lillens pappa, mamma och mormor här vet jag att ingen av dem har detta iaf.

Tacksam för svar!!!

Sv: Föl som knorrar i halsen? del 2!

upps råkade stava fel... entrapment av epiglottis hette det visst :o

Hej!
Jag har haft ett par pass hästar med förslappat gommsegel. :devil:
Det beror mycket på hur din häst skall ansträngas om det behövs oppereras el inte. :idea:
Travare och galoppörer ansträngs ju på ett annat sätt är en ridhäst. :smirk:
travarna brukar ha en tendens av att bli väldigt heta med detta. :(
De kan till och med kväva sig själva både i lopp och träning. :cry:
Travare har ju åfta en tendens att lägga tungan över bettet och det gör inte saken bättre. :mad:
Jag har även hört att om man låter dem lägga tungan över bettet en längre tid kan detta bidra till slappt gommsegel.
Jag har varit med om att det går i arv, där jag jobbade innan upptäckte vi inte att mamman hade det förrens hon tävlat klart och hon känade över en miljon. :banana:
Men hon var fruktansvert het. :devil:
Jag har varit med om en häst som hade det tidigt som två åring och det växte bort. :banana:
Vi märkte det när han började ansträngas då han började väsa.
Han har i dag känat 800000 och har förhoppningsvis många fina år framför sig :banana:
Det är en lätt operation som inte tar lång tid att läka men det är inte säkert att det blir bra.
Det kan komma tillbax. :cry:
Jag hade väntat och set vad som händer, det är ju ett tag kvar tills han ska börja ansträngas hårt. ;)
MVH Linnea

"Vi" opererade hingstungen på Strömsholm.Så hör med dom om vad dom kan göra för att hjälpa dig. Erfarenheten finns.

Problemet som uppstod var när han skulle sövas. Då la sig gomseglet på "rätt plats"
Så vi fick åka med honom två eller tre gånger innan det blev något gjort.
Han är idag tävlingshäst.
(förvisso ingen stjärna men hans ev misslyckanden har inget med detta att göra)

AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka