Föl som kliar sig?!

lundsbo

Trådstartare
I stallet finns en fölunge som är 6 v nu som kliar sig så pass mycket så pälsen åker av.
Värst är det på undersidan av halsen (passar bra att klia mot krubban) och baken (kliar mot träden i hagen.
Svansen och manen är inte utsatt.
Ser inga insektsbett och han är ute dagtid (07-19).
Inga kala fläckar på varesig hans mamma eller den andra fölungen/mamman.

Skrap-prov till odling är taget, men svaret kunde dröja 3v.
Veterinären rekomenderade tvättning i grönsåpa men det har inte hjälpt. Apoteket föreslog asollösning, ingen skillnad med det heller.
Starkare preparat som man kan ha på häst är oftast från 12v ålder...

Svamp? Löss? Bara en ide? Vad tror ni?

Snälla flytta inte tråden - då de vanliga preparaten inte får användas på föl!
Jag behöver tips från uppfödare!

Sv: Föl som kliar sig?!

Den kliar sig helt enkelt för att fölpälsen är på väg att släppa, vissa föl är mer frenetiska än andra.. så det kan bli sår som då bör tvättas!

Uppfödare 1977-2005 av 57 föl samt otalet betäckningsston & deras föl samt även en hel del inackorderingar!

Bia

Hej och tack för ditt svar!
Några frågor!
Han började gnugga när han var 3½v, tidigt?
Det blir avlånga/runda helt kala fläckar, även huden är rispig.
Min första tanke var ringorm, men ingen annan har/har haft ringorm. Därför togs proverna...

Det brukar bli så här alltså?

Min lilla föling var precis likadan i början av fällningen, nu har hon lugnat ner sig med kliande och fått päls på sina kala fläckar.
Har oxå haft ute vet. och de kunde inte hittat något fel. Vet trodde det kunde bero på flera faktorer som fölpälsen började lossna+ knott och värme....så de börjar helt enkel klia sig lite väl mycke kanske.
Fick tips om att at på Switch Pour on, om ifall det rörde sig om någon ohyra och det hjälper mot knott. Har nog hjälpt lite på min.
Så mitt tips är att prova switch...sen är det nog bara att låta det va.

Visst är det synd om dem att det kliar så men det går över...sen ser de ju lite hemska ut med kala pälslösa fläckar!

/Mian

Snälla flytta inte tråden - då de vanliga preparaten inte får användas på föl!
Jag behöver tips från uppfödare!
Ledsen, men forumet funkar inte riktigt så...
Det finns uppfödare även på hästvårdssidan och det är väl bara att vidarebefodra eventuella svar till veterinären, som får avgöra vad du ska göra!
För jag hoppas inte att du behandlar ditt föl enbart med råd från ett forum på nätet! ;)

Fölungen (som inte är min) var på Strömsholm i annat ärende där ägaren bad om att de skulle ta en odling för att utesluta ringorm.

Deras ända ide var grönsåpa.:smirk:
Det lindrade inte klådan.

Då många uppfödare ser betyligt fler föl än veterinärerna så sökte jag råd i den kretsen!
;)

Liknande trådar

Hästvård Mitt senaste tillskott, ett halvblodsto som jag köpte i oktober förra året, reaggerar väldigt mkt på myggen häruppe... Vet sedan...
Svar
3
· Visningar
1 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar
  • Strö i boxen
Tillbaka