föl som inte kissar

Qvicka

Trådstartare
Mitt relativt nyköpta, dräktiga, sto fölade natten till 1:a juni. Jag var inte riktigt beredd då hon inte visat mer tecken än att hon fyllde upp juvret ganska rejält för ca 3 veckor sen. Beräknat datum var om en vecka, så det är ju ok ändå.
Men lilla fölet var svagt och utan min hjälp så hade hon inte kunnat äta. Har flaskat henne i drygt ett dygn nu, och tog igår em ut veterinären då jag tyckte hon blivit slöare igen.
Blodprovet indikerade något med njurarna, och tyvärr så har lillan inte kissat något ännu... Veterinären misstänker något fel/ev missbildning med urinvägarna/blåsan, och då är det nog inte mycket att göra..
Någon som varit med om detta?

Jag känner mig lite uppgiven.. Köpte detta sto eftersom mitt andra gått tom i två år. Skulle äntligen få ett föl i år, och så blir det såhär..:cry:
Det värsta - om man får säga så - är att fölet precis har börjat dia själv, och skuttar runt litegrann i boxen nu. Från att ha legat och flaskmatats varje halvtimme..

Sv: föl som inte kissar

Åk till klinik! Så fort som möjligt. Urinblåsan kan så vitt jag vet spricka vid fölning, men det är något som man kan operera.

Men borde man inte kunna kolla först så det inte bara är stopp i gångarna? Är det nån idé att åka in på Djursjukhuset för röntgen/ultraljud eller det är bara Strömsholm som gäller? Tyvärr är det en bra bit att åka... Någon som vet vad sånt brukar kosta, eftervård osv?

Jag har ingen aning om vad det kan tänkas kosta, min unge var inne för fölsjukan i fem dagar och det gick på 30 000 kr + 8 000 kr
för besöket av distriktveterinären på en lördag + plasma etc. Tur att man hade ungen försäkrad.

Jag tippar på att man gör Ultraljud för att kolla blåsan. Finns det ingen klinik närmare? Eller måste ni till Ulltuna/Strömsholm?

Djursjukhus finns närmare men ingen som kan göra en ev operation. Det jag menade med om det är nån mening att kolla UL/röntgen där först. Självklart händer det en lördag.

Man kan alltid ringa och höra? Ring Ulltuna för råd, de var helt fantastiska med min unge i alla fall.

Analysen av bukvätskan tyder inte på någon ruptur.:) Fölet är piggt, äter och har börjat skutta litegrann.
Veterinären är i kontakt med Strömsholm gällande blodanalysen (ett värde som var något förhöjt), och var man ska tro att urinen är. För ut har den inte kommit vad vi sett.. Känns helt osannolikt att man skulle ha missat det! Jag satt ju där hela natten och nästan hela dagen igår. Sen hon började dia imorse så har jag försökt ta igen lite sömn mellan varven.

Hopp finns. Men man törs ändå inte tro för mycket. :crazy:

Rent krasst borde inte fölet bli piggare om den inte kan kissa. Jag kan bara tänka mig att den kanske inte fått i sig tillräckligt med vätska första dygnet för att få ordentligt med urin? Och den lilla kan ju ha passat på o kissa när du tog dig en tupplur;) Håller tummarna att den fortsätter att pigga på sig!!

Ja, jag hoppas Verkligen att det är så. Enligt blodanalysen var hon fortfarande lite torr, så vet kommer idag för att ge mer dropp. Sen ska jag inte lämna henne med blicken på 3 h efteråt för att se om hon kissar då..

Inatt har jag bara varit ut varannan timme och tittat, då har hon oftast varit uppe på benen. Går omkring lite och verkar äta som hon ska, så det känns bra iaf.

Fortsättning följer..

Om hon diar och inte kissar borde buken vid det här laget vara ganska uppsvälld och även hård. Så om fölet ser normalt ut och rör sig tror jag som JulieChexx att hon kan kissa men ännu inte fått så mycket urin och att ni missat det lilla som kommit.

ja man tycker ju det. men hur svälld? skulle det vara väldigt uppenbart?
jag försöker se och känna på magen men ingen jätteskillnad. klart att hon fyllt ut kroppen lite mer, men det ska hon ju göra.
åååh, vilken jobbig väntan det här är! jättenervös varje gång jag går ut, är hon på benen, äter hon, andas hon normalt osv...

på Strömsholm sa de att det oftast inte ger symtom förrän efter 48 h om det det läcker urin till buken. nu är hon snart 60 h, men det kan väl hända än tänker man då..:crazy::confused:

Har bara sett det på bild, men där har det synts tydligt.
Tror du kan börja andas ut, om hon äter och skuttar lite och ser vaken ut i blicken så brukar det vara bra tecken för en lite fölis!!:)

Dom brukar bli päronformade d v s de blir större på den biten bakom revbenen. Så om du inte ser eller känner att magen är hårdare för var gång du känner så tror jag inte att det är något problem. Dessutom verkar ju inte din veterinär se det så akut som det borde varit om något var riktigt fel.
Utan det är nog snarare så att hon fått lite vätska/mjölk i början och varit/är lite uttorkad. Då blir den urin som bildas väldigt koncentrerad så om hon kissar blir det inte så mycket och inte heller så ofta.

Jag kanske inte ska påstå att hon skuttar runt en massa, det är väl snarare så att hon går några varv ibland när hon är uppe, och ibland tar ett skutt eller två. Första dygnet stod hon bara rakt upp och ner och la sig sedan platt.

Stoet hade Jättestort juver och det rann lite mjölk i början när fölet började dia. Hon hade ju varit ganska stinn i ett dygn då. Nu är jag istället lite orolig om hon mjölkar för lite.. Tycker ibland det låter som att fölet suger men inte sväljer, dvs det kanske inte kommer något.
Jag har provat mjölka ur och det kommer mjölk, men absolut inga mängder. Ibland får man dra några gånger innan det rinner till.
Herregud, känner att jag letar fel överallt nu.
Man kan ju bli nojig för mindre.

Hej,
lite snabbt, hade det varit så att hon ej kunnat kissa så hade hon varit i mycket sämre skick nu.
det är vanligt att det tar några "tryck/dragningar" i spenorna innan mjölk kommer, det är mängden mjölk som är av betydelse, sugreflexen kan vara lite dålig och då stimmuleras ej juvret så pass bra att den ger di. Föl tröttnar även lätt om det ej kommer något.

Du kan se på fölet om hon försöker dia ofta. Det kan betyda att hon är hungrig.
Samt om hon tappar i vikt snabbt.

blodvärden kan försämras pga för lite mat, samt kolla blodmask, vilket inte är för ovanligt på födda föl.

Förra året hade jag ett föl som blev lite trött, hängig efter några dagar, vi såg henne aldrig kissa, men bajsade mycket lite och löst.
Dock stod hon på benen, rörde sig bra i box/hage, försökte ofta att dia. Men blev ej nöjd.
Stoet hade året innan inga problem med mjölk men detta året blev det inte bra. Fast vi försökte spruta igång henne för diet, samt stimmulera juvret så gav hon ej tillräckligt med di.
Vi började med att flaskmata, inga stora mängder då vi ville att hon skulle stimmulera juvret.
Men fick tillsist inse att det var bara att flaskmata som gällde.

Vi flaskmatade henne i 5-6 månader. Klart värt det.

jag tyckte redan på fm idag att hon var liite tröttare igen, klev upp och diade men tog inte så många extra svängar innan hon la sig igen.
efter ett par timmar började andningen bli lite mer ansträngd/ojämn, och efter ytterligare nån timme började hon skaka lite när hon låg ner, trots filt.
när vet kom UL:ade vi och det fanns en del vätska i buken, jag hade anat det på hur hon såg ut också, även om det inte var väldigt uppenbart. som man tycker att det kanske skulle ha varit.
hon visade missnöje när man tryckte på buken och andningen blev mer häftig medan vi undersökte.
så utan att få ett 100%-igt besked på vad det var, mer än att något var galet med urineringen, så beslutade vi att hon inte skulle lida mer.
jag vet att vi hade kunnat åka till Strömsholm i går, men försäkringen hade inte täckt allt det och det var en väldigt lång resa när vi inte var helt säkra på vad som var fel heller. så vi bestämde att inte göra det. ni får tycka vad ni vill om det..
nu ska jag vila innan jag ska tillbaka till stoet och se om hon har accepterat förlusten..:cry:

Instämmer i att det säkert var rätt beslut. Hoppas du och stoet nu kommer till ro och kan gå vidare.

jag gick ut till stallet för en stund sen för att se hur det var med stoet, funderade om jag skulle ta in de andra som sällskap eller inte..
men när jag klev in genom dörren så gnäggade hon genast (har varit helt tyst alla gånger jag sprungit där innan), jag gick fram till boxen och då kliver hon försiktigt över fölet - som låg vid dörren - och börjar skrapa i golvet. hon vill ut.
jag leder ut henne, släpper henne till kompisarna och de springer iväg som om ingenting hänt ungefär... hon gnäggade inte en enda gång eller var det minsta orolig. det kändes lite skönt trots allt.
hon förstod nog för längesedan...
:cry:

Liknande trådar

Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 092
Senast: cello
·
Avel Nä, nu, så fort veterinären åker hemifrån då blir något plötsligt annorlunda. Stoet har under dagen krystat ut en del blodblandad...
Svar
3
· Visningar
1 575
Senast: Mistimed
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 186
Senast: moon
·
Avel JAg har ett sto som beräknas föla för första gången om ca en vecka. Hon är normalt en genomsnäll häst som aldrig har ställt till med...
Svar
3
· Visningar
866
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka