Föl som diar annat sto!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elektra_92
  • Startdatum Startdatum
E

Elektra_92

Har någon varit med om detta tidigare?

Har ett föl (Född i Maj) som jag håller på att avänja då modern har svårt att hålla hullet trotts massor av kraft foder och bra hö och fölet såg mera ut som en kubik.
Fölet har en "extra mamma" som har varit hennes lektant under hela sommaren. Detta stoet har för några år sedan haft föl men har ej någon mjölk nu.
Mamma häst och fölet går skillda åt och fölet diar bara ur juvret en gång/dag nu, ska sluta helt snart.

Fölet går i en hage tillsammans med sin "extra mamma" och diar nu mera på henne när hon känner för detta. Stoet går nu till och med och ställer upp sig för att fölet ska dia på henne.

Vet någon om detta kan vara farligt för stoetsjuver, så som inflammation eller starta ev mjölkproduktion?
Har ju bara tre hästar sammanlagt så det är ju svårt att dela på dem på annat sätt! Vill ju också att fölungen ska var så trygg som möjligt och inte behöva byta miljö!

Sv: Föl som diar annat sto!

Jag tror att ditt sto kan få en juverinflammation och jag tycker du ska vara försiktig med att låta fölet dia.

Fölet kan mycket väl stimulera stoet så att hon börjar producera mjölk. Har kollat så att det inte redan har hänt?

Tack så mycket för svaren! Jag kollar henne noga och hitills har jag ej kunnat se någon antydan till vare sig juverinflammation eller mjölkpruduktion. Så jag hoppas att det inte blir något heller! Men det är intressant att höra andras funderingar!

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·
Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 090
Senast: cello
·
Avel Jag hamnade i en diskussion med vänner häromdagen. Jag har två vänner vars ston kan gå med mjölk utan att ha haft föl på något/några år...
Svar
1
· Visningar
1 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka