föl slutar dia?

Z

zillax89

Hej, jag har senaste veckan inte sett min 10 månader gamla hingst dia mjölk från mamma. Annars brukar man se honom rätt ofta vara där å snutta. Har även lagt märke till att stoet varit lite grinigt. jag får vara där å pilla så hon verkar inte vara öm eller ha ont men de ja e mest förundrad är över hur fölungen bara har slutat dricka? För vi har ju inte betäctk om stoet heller. Kan det vara något fel?? Visst, han e väl gammal nog att sluta dricka men iallafall, blir lite fundersam när det bara upphör sådär helt plötsligt.
veterinären komemr på tisdag men tänkte att ni kanske hade nått att säga om det? nån som varit med om det? för sist veterinären va här sa hon klat och tydligt att de ofta va svårt att avvänja dom om man inte började med att skilja dom på nätterna. Vi har inte hunnit fått upp hans egna box så han har ju gått med mamma. Men nu skulle vi börja med att ställa in mamma i stallet ensam i nåra timmar per dag så hon fick äta ifred och bara ha lugn och ro och vänja av dom på det sättet men nu verkar dom ha klarat av det själva?

Sv: föl slutar dia?

Jag har sett femåringar som aldrig blivit avskiljda ta en slurk i bland så du ska inte tro att allt löser sig självt.

Om hingstungen är 10 månader kan det vara dags att skilja av nu när våren kommer och hormonerna vaknar.

Är han 10 månader så bör han inte dia längre. Se till o skilja sto o åring (han är inte föl längre)så du inte får ett oönskat föl nästa år.

I naturen är det vanligt att mamman vänjer av sitt fjolårsföl ngn månad innan hon ska föla igen. Vad som styr detta vet man inte riktigt. Kanske följer ditt sto sina inre instinkter. Hennes son kanske börjar lukta hingst också nu när ljuset ökat.Eftersom de sannolikt är inhägnade och det väl inte finns ngn annan vuxen hingst som kan jag bort den unge, snart könsmogna får du hjälpa naturen på traven och sätta honom i en annan hage. Tvärt.HH

Vårat sto började "stöta" bort bebisen då och då redan vid 5 mån ålder. Hon ansåg väl helt enkelt att bebisen gott och väl kunde leva på samma mat som henne vissa delar av dygnet.. ;)

F.ö tycker jag att du ska vänja av dem så fort som möjligt, iom att ungen är så pass gammal.

nej ja tror inte att allt löser själv, de e ju därför ja e lite orolig över att nått e fel?

jo vi pratade med veterinären om de å hon sa att de kunde bli svårt, näst intill omöjligt om man inte hade skilda boxar och särade på dom på kvällen. Men kan man inte smeta vitlök på juvret då? då lär han ju inte vara där å nappa?

Jag tror inte alls att du behöver vara orolig över att din 10 månaders har slutat dia. Inget konstigt med det. Något du däremot borde vara väldigt rolig över är risken att han betäcker sin mamma. Sära på dem! Igår!

jo vi pratade med veterinären om de å hon sa att de kunde bli svårt, näst intill omöjligt om man inte hade skilda boxar och särade på dom på kvällen.

Varför skulle det vara omöjligt?
Vi hade ingen möjlighet att ha dem i olika boxar, så bebisen fick helt enkelt byta stall (på området)
Iofs visade det sig att de fick för sig att rymma från hagen båda två, så bebis fick flytta en månad till ett annat ställe, och nu går det hur bra som helst att ta dem på promenad tillsammans.

Jag vet folk som helt flyttat stoet "över en natt" (dag) utan att ens haft dem ifrån varandra en sekund. Det var lite synd om fölet i början kanske men hon tog det relativt bra iom att hon fick gå i sin gamla flock med sto, föl och unghästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon som har tips på hur jag på bästa sätt ska utfodra mitt föl för att hon ska få i sig tillräckligt med protein utan att hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 630
Senast: Madick
·
Avel Igår när jag kollade till mitt sto med föl så var låg fölet ner. Fölungen föddes i måndags och var alltså 3 dygn gammal. När hon reste...
Svar
13
· Visningar
2 993
Senast: CK
·
Avel När börjar ni tex. ta era föl på korta promenader UTAN att mamma följer med? När kan de vara själva i hagen UTAN mamma för under kortare...
2
Svar
33
· Visningar
2 328
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Har pållen inhyrd i ett stall som från början verkade så himla bra, men nu känns d inte alls roligt längre.... :cry: Hästarna får...
Svar
15
· Visningar
1 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka