föl- och unghästmönstringar

Sv: föl- och unghästmönstringar

I Virestorp visades alla unghästar (0-2 år) i grimma, tror jag.
Visarnas klädsel varierade, men alla hade hjälm. Bra skor är bättre än ridstövlar att springa i.
En långpisk kan vara bra att ha men det brukar vara mer fart på hästarna vid visningen än hemma.

Var ska du visa henne?

Hon ska visas på Hallagården i Lekhyttan, Örebro.
Tack för tipsen.

Rapport från Wången!

Bästa sto blev Ronja från Valne, född 2004
E: Aron frá Strandarhöfda U:Spes frá Litlu-Tungu

Bästa hingst blev Eldskjóni från Västeråsen, född 2003
E:Randver frá Nýjabæ U: Elding frá Bakka

I övrigt en mycket trevlig helg på Wången!
Lördag startade med unghästmönstringen, många fina hästar visades men mitt bestående minne är att det visades otroligt många väldigt grova hästar med dåliga gångarter och lite fart i. Redan vid 2 års ålder såg unghingstarna ut som gamla valacker..... Mycket pisk och spring behövdes för att man skulle få lite fart på dom. En del var rent otroligt fräcka.
Men en del var också otroligt läckra, Eldskjónis trav var bara helt :love: :love:

Efter lunch hade Johan Häggberg en clinique, han visade tre hästar i olika utbildningsstadier. Mycket intressant och Johan bjöd bra på sig själv.
Sen var det in i föreläsningssalen och lyssna på þórvaldur och BLUP´en. Intressant MEN lite långtråkigt. En intressant grej som þórvaldur snart har klar på sin hemsida är att man kan kolla en tilltänkt avkommas BLUP genom att knappa in moderns och faderns reg.nummer och vips så har man avkommans hela BLUP radda framför sig!
Sen tog Siggi Sæm över och berättade om hans och Lisbeths avel på Hóltsmula. Det var helt klart ett bra drag att lägga Siggi sist, för med en stor portion humor så berättade han om aveln och träningen. Ibland skrattade vi så vi höll på att trilla av stolarna. Han visade säkert 100 bilder av hästarna på gården och den vackra omgivningen. Allt fotat i strålande sol och ofta med Hekla i bakgrunden. Rena resereklamen för Island :D men så ligger Hóltsmula väldigt vackert till!

Sen var det gemensam middag för dom som stannade kvar, timmen blev sen i det trevliga sällskapet!
På söndag hade Johan H en endagarskurs för Gneisti medlemmarna. Vi stannade och tittade ett par timmar innan hemresan påbörjades.

Ett mycket trevligt initiativ av AU, och jag hoppas det blir återkommande. Enligt rykten var vi visst 139 personer betalande på lördagen :eek: Inget dåligt resultat, och det visar att detta är nåt att spinna vidare på!

Hej, tyvärr fick jag inte komma med min åring pga unghästvårtor på mulen. :cry: Men jag kommer utan häst och tittar på er andra, vad heter din?

Nej men skit vad trist.....men det är ju som tur är inget farligt.Om man nu ska se nåt positivt med det.....
Min heter Gåva.

// Åsa

Jag kommer också till Hallagården (för att hålla färgföredrag :) ), men utan hästar. Inte en chans att mina små flock-killar är så tama som behövs :D

Intressant tycker jag att man måste ha en ett-tvåårig hingst så mkt hanterad för att visa den på unghästmönstring. Jag vill ha dem lite vildare, det räcker för mig att de går att hantera vid verkning och avmaskning och flytta dit man vill på hemmaplan. Att leda omkring vältränat i grimma och grimskaft i en ny grupp på ett nytt ställe med andra hingstar och springa med i tölt och trav som en vuxen häst ligger för mig längre fram i utbildningen. OK om man bara har en häst kan det vara roligt att tämja den så tidigt som möjligt ;) men har man många och låter flocken göra jobbet blir ett sådant evenemang ett avbrott som bara riskerar att hästen lär sig dumheter eftersom den inte är tränad för sin uppgift. Och ska man ha en hingst med sig i ett stort sammanhang måste den ju vara vältränad och man måste vara helt säker på hur den reagerar i alla (ovana) lägen så man inte kan riskera att tappa den.

Att bara visa de yngsta unghästarna helt fria infösta i ett i ridhus, sådant passar mig bättre - men uppenbarligen inte andra enligt en tidigare tråd :D .

Men det ska bli spännande att se många fina småpållar från trakten :idea: :love:

Blå Bergen - alla unghästar SKA ha vårtor, det går över och sedan är de immuna. Precis som vattenkoppor eller något.

Vad kul då ses vi.....hoppas jag får tillfälle att lyssna lite på dig också.
Jag är lite orolig för hur en del ska uppföra sig imorgon men det är ju härligt att livet är så spännande :D
Främst den 2 benta fölungen på 3 år.Han är helt ohanterad :love:Stundtals.
Fölis kan få riktiga glädjefnattar och beter sig då också lite svårhanterat.Då får man inte ha för långt grimskaft....Och den stolta modern är ju en riktigt reserverad häst som inte uppskattar närgångna främlingar....
Vi åker dit med Meja och Gåva redan i kväll så de iallafall ska få se sig om lite.

// Åsa

Senast ändrad:

Oj oj oj då skall du se mina som skall vara med. Dom är absolut inte hanterade. Men jag har tur att det är på hemmaplan i alla fall. :smirk: vera

Ja, hihi, "hemma" hade vi också kunnat vara med :D "Bedömningen sker gruppvis här inne i den fina hagen med Lundex-staket, eller här i corallen av stålgrindar, tack!" :idea:

Men det blir ju en annan apparat att leda omkring ett gäng otämjda unghingstar på en spännande bortaplan bland en massa ston :p

Så roligt ska vi (de) inte ha i år :D

klassvinnare Grevagården

stoföl Frenja från Örbyhof e Askur från Håkansgården u u Gefjun från Gölshult

sto 1 år Skeifa från Örslösa Prästgård e Randver frá Nýjabae u Ófeig från Stenholmen

hingst 1 år Sproti från Madkullen e Meitill från Kjarnholtum u Hella frá Arbakka

sto 2 år Dokka från Ljunghem e Blaer från Stenholmen u Ósk frá Eyrarbakka

valack 2 år Krakki från Frideborg e Hrafnfaxi frá Reykjavík u Dagsbrúnn frá Hjalla (var ensam i sin klass)

sto 3 år Saedís från Hvidagården e Atli frá Sydra-Skördugili u Arta frá Sydri-Thvera

Hej Elin!
Vad tyckte du om Skeifa (och de andra hästarna som var där)?! Hörde att de tyckte hon var lovande, med bra extriör.

Skeifa såg trevlig ut. Välrest med bra manke. Välproportionerad. Hon travade och galopperade och töltade lite. Såg pigg ut.
Tyvärr var det för mörkt i ridhuset för min kamera och jag såg henne aldrig utomhus så jag har bara några mörka och suddiga bilder på henne.

Jag tyckte de flesta hästar var välhanterade (även om det fanns undantag), särskilt impad blev jag av de sju ettårshingstarna som leddes runt på ring.
Det är roligt att domaren (Nina Bergholz) inte bara premierade avelsbedömningsämnen (stora, högställda med mycket vilja och stora rörelser) utan ridhästämnen med bra temperament och balanserade gångarter placerades också bra.

Två Glófaxiavkommor visades (ettåriga hingstar). Den ena tyckte jag var riktigt fin, lättbyggd med taktmässig och vägvinnande trav. Den andra var lite tunn och hade inte lika fin hals men den hade också bra trav.

Randveravkommorna var små och visade alla gångarter. Framis avkommors var också små, med korta ben.

Meitills avkommor visade bra trav och god samarbetsvilja.

De båda Ljunghemsstona Dokka och Tinna var väldigt trevliga. Dokka är lite tung för min smak men välbyggd och välmusklad (och välgödd). Tinna har en vacker framdel och är välproportionerad och visade spänstiga rörelser.

Tack för rapporten! Intressant!

Liknande trådar

Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
1 009
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar