Föl och kraftfoder/tillskott

H

Helan

När börjar ni låta era föl smaka på mammas mat? (vid vilken ålder)
När börjar ni ge fölet extra kraftfoder/tillskott förutom hö/hösilage?
Varför gör ni det? Pga hökvalitet? Annat?
Hur mycket ger ni?
Vad anser ni är bäst att ge? Pellets, müsli, ren haver/korn, annat?
Extra tillskott, vadå? Vitamin/mineral?

Är intresserad av olika tankegångar, kanske beroende på ras, kommande användning osv. Har själv halvblodssto 2 månader, så det är lite tid kvar innan men planeringen för höstens/vinterns foder har redan startat.

Har sökt lite bland trådarna men hittar inte riktigt någon bra tråd om detta...

Sv: Föl och kraftfoder/tillskott

När börjar ni låta era föl smaka på mammas mat? (vid vilken ålder)
När börjar ni ge fölet extra kraftfoder/tillskott förutom hö/hösilage?
Varför gör ni det? Pga hökvalitet? Annat?
Hur mycket ger ni?
Vad anser ni är bäst att ge? Pellets, müsli, ren haver/korn, annat?
Extra tillskott, vadå? Vitamin/mineral?

Är intresserad av olika tankegångar, kanske beroende på ras, kommande användning osv. Har själv halvblodssto 2 månader, så det är lite tid kvar innan men planeringen för höstens/vinterns foder har redan startat.

Har sökt lite bland trådarna men hittar inte riktigt någon bra tråd om detta...
1 - fölet smakar på mammans mat när fölet själv väljer att göra det
2 - fölet börjar få extra kraftfoder om det ser ut att behöva det, eller när avvänjningen närmar sig. Fölet måste ju äta tillräckliga mängder för att klara sig utan att dia, när det är dags att vänja av.
3 - fölets tarmflora är inte färdigutvecklad förrän runt 8 månaders ålder, innan dess har det svårt för att tillgodogöra sig näringen från grovfoder fullt ut och kan därför behöva betydligt mer lättsmält foder.
4 - pellets eller müsli spelar inte så stor roll, det är vad det innehåller i näringsväg som är viktigt. Sen beror det ju på vad grovfodret innehåller också, vad man behöver komplettera med och i vilka mängder.
5 - hur mycket man ger beror på ovanstående
6 - mineraler ges ifall inte foderstaten täcker behovet (uträknad foderstat med analyserat grovfoder som bas)

Sv: Föl och kraftfoder/tillskott

Mina fölisar är inte gamla när de börjar smaka på mammas mat, nu på sommaren ger jag lite extra till de stona som faller ur o inte klarar sig helt på betet. Fodrar i första hand med Lusern, betfor o lite havre. Har ett sto som är lite svår på att mjölka så hon brukar få rejält med proteinrikt foder.
När fölisarna inte får äta ur mammas krubba längre framåt höstkanten brukar jag ge dom en egen hink med lite foder i, vad för foder det blir beror på höets näringsvärden.
Ska tillägga att jag har shettisar

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
748
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Detta riktas väl kanske främst till alla de som inte tar analyser på sitt hö, utan kör på med ögonmått. Vilka tillskott ger ni...
2
Svar
27
· Visningar
3 610
Senast: yttre
·
Foder & Strö Jag har en gammal häst som behöver extra energi. Han har svårt att få i sig tillräckligt med hösilage (står på fri tillgång ute och i...
2
Svar
21
· Visningar
6 296
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte