Föl med klåda, hjälp??

mian

Trådstartare
Jag har ett föl som är ca 5 veckor gammal, nu har hon börjat klia sig så att hon skaver av håret på vissa fläckar speciellt uppe vid huvudet, på hals, bog och rumpa:confused:. Först trodde jag att det berodda på att hon började tappa fölpälsen men det finns ingen färdig päls ubder bara lite fjun. Har kollat igenom henne grundligt och kan inte hitta någon ohyra eller liknande som det kan bero på., ser jätte fin ut i hårbotten och huden.
I övrigt är hon hur pigg som helst inet nervös eller stressad heller.

Någon som kan ge mig tips på vad det kan vara, eller någon som varit med om något liknande?? Har haft föl tidigare men aldrig har det blivit så här.
Mian

Sv: Föl med klåda, hjälp??

Låter lite som min lilla fröken på 6 veckor gammal...Trodde först att det var något normalt t ex fölpälsen som du oxå trodde. Men jag ska ringa min vet imorrn. Har bytt vet, för den förra var ........Njae. Han är insatt i aveln o sånt, så det känns tryggt.
Ska höra med honom om han vet vad det är. Nu när jag varit hos mina hästar upptäckte jag att fölungen har en liten hal fläck vid örat :crazy: Jag vet att hon biter sig själv pga flugor, knott, m.m. Härute har vi mycket sånt jävla kryp. :devil:

Hade ute veterinären hos min lilla tös igår, men de kunde inte hitta något fel på henne. Hion så normal ut i huden och inga andra förändringar kunde hittas. Så jag fick rådet att behandla henne med Switch pure on, om i fall det skulle röra som om någon slags ohyra som man inte kunde se.
Men troligtvis så okynnes kliar hon sig bara för att det är skönt, och för en massa flugor, knott och värmen. Vet. trodde dock att hon kommer att sluta med detta så det försvinner när fölpälsen är borta.
Men skönt att veta att det inte var något farligt i alla fall.:)

Hade ute veterinären hos min lilla tös igår, men de kunde inte hitta något fel på henne. Hion så normal ut i huden och inga andra förändringar kunde hittas. Så jag fick rådet att behandla henne med Switch pure on, om i fall det skulle röra som om någon slags ohyra som man inte kunde se.
Men troligtvis så okynnes kliar hon sig bara för att det är skönt, och för en massa flugor, knott och värmen. Vet. trodde dock att hon kommer att sluta med detta så det försvinner när fölpälsen är borta.
Men skönt att veta att det inte var något farligt i alla fall.:)

Liknande trådar

Kropp & Själ Ännu en klådtråd idag, men ej om underliv. Jag har senaste 2-3 veckorna haft klåda på kroppen. Överallt utom i ansikte, hårbotten...
Svar
17
· Visningar
1 806
Senast: Retina
·
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
4 147
Senast: ptr
·
Hästvård En häst i stallet där jag håller till har någon form av klåda som pågått några veckor, kanske upp till ett par månader, ingen annan häst...
Svar
3
· Visningar
1 117
Senast: skuggi
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 455
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka