föl med gammal infektion - vad göra?

G

glimt

Vårt föl, fött i mars, verkade trött, lite hängigt, blev sen i utvecklingen. Han hade inte visat symptom på att vara sjuk tidigare. Han var avmaskad. Vi tog blodprov som visade förhöjda vita blodkroppar och som också visade att infektionen han hade var gammal. Han fick Hippotrim i en vecka. Vi tog sedan om blodproven men tyvärr så visade de inte någon nämnvärd förbättring och han verkade inte heller så. Vi väntade in två veckor och tog om blodprovet (tog då också på mamman men hon var helt ok). Då låg hans vita blodkroppar i medeltal bara lite högre än referensvärdet vilket ju var glädjande men värdet på den gamla infektionen kvarstod och var lite förbättrat bara. Hans Hb är helt ok nu från att ha varit för lågt. Han äter bra nu, både diar, gräs, hö och krafft, vitaminer, han växer igen, rör sig bättre och mindre stelt. Ser helt enkelt "gladare" ut och är nyfiken på omgivningen. Han är testad negativ på borrelia och erlichia. Han har ponny kompis i hagen förutom mamma. MEN han är inte frisk än? Vår veterinär har aldrig mött detta för ut? Har någon varit med om liknande och vad gjorde ni då? Tacksam för svar!

Sv: föl med gammal infektion - vad göra?

Jag tycker inte att det låter så unikt? Man kan inte heller avgöra hur "gammal" en infektion är utifrån blodprov - de vita blodkropparna visar alltid en dagsfärsk bild.

Fölet har väl haft fölsjuka eller någon annan sepsis?

Om hästen fortfarande är sjuk kanske ni ska fundera på att ta den till klinik för att få en riktig diagnos.

Hej

Det stämmer inte att blodprov alltid visar daggfärska infektioner. Om man ser på hela labb bilden så får man fram olika värden på vita blodkroppar.
Tyvärr har han inte haft som du skriver.

Vi har också kontakt med djursjukhus. Han skall inte transporteras enl dem eftersom han inte skall stressas.

Fick han halv dos Hippotrim- en gång per dag eller 2?

Vet nu inte hur man brukar göra med just föl.:confused:

Vad jag har förstått om fölsjuka blir de väldigt sjuka med ledproblem som följd- bl.a. o inträffar tidigt:confused: av smuts via naveln- Tant Ester! rätta mig!

Nej, det är inte fölsjuka. Jo, vi vet hur man tar hand om föl. Vi har haft flera föl. Han utvecklades helt i vanlig ordning de första två månaderna. Det är sen något har hänt. Vet. är också lite osäkra på fortsatt hanterande, det finns flera olika alternativ. Vår fråga var om någon känner igen sig i vår beskrivning.

Jag hade ett föl 2005 som var lite tunn och växte dåligt. Vi tog blodprov efter att andra föl i stallet fick rhodococcer. Han låg högt i vita men hade ingen temp, hosta eller andra symtom.
Han fick först Ethacillin i 5 dagar utan någon förändring på blodprovet. Vi åkte till klinik och röntgade lungorna med tanke på dom andra fölen utan att hitta något. Han fick då Hippotrim, kommer inte ihåg i hur många dagar, men ingen förändring efter det heller. Vi tog träckprov på honom och han hade rikligt med blodmask, trots att han var avmaskad som han skulle. Det blev två avmaskningar och 7dagar ethacillin och efter det gick dom vita ner.

Han var dock lite sen och tunn fram tills sommarbetet som tvååring då han började ta sig.

Lycka till med din fölis!

Tack! Det påminner mycket om vårt föl. Han har inte heller haft några symptom typ hosta, feber, snor eller liknande. Han är också avmaskad. Vi tog "kolla masken" också men det visade inget men kanske vi skall ta och kolla det igen.

Du får gärna utveckla lite! Vilket blodvärde avser du med "värdet på den gamla infektionen"? Naturligtvis visar inte blodprovet dagsfärska infektioner, däremot blodbilden för dagen (vilket jag också skrev). Det finns inga eftersläpande värden som förändras med tiden och gör det möjligt att datera en inflammatorisk process. Lågt hb, förskjutning av neutrofiler m fl förändringar kan indikera en kronisk infektion, men även andra specifika tillstånd.

Föl brukar fö ligga högre i vita än vuxna hästar; vilka referensvärden använder du?

En rodococcusinfektion ger antingen symptom från tarm eller luftvägar, tillsammans med avmagring och utebliven tillväxt. De senare ses ospecifikt vid alla mer långdragna infektioner hos föl. Behandlingen är fö visserligen antibitika, men varken pc eller trimsulfa. Behandlingen brukar pågå i ett par månader.

Ta fölis till klinik. Är han så dålig att han inte klarar resan? I sådana fall bör definitivt utredningen fortsätta så att rätt diagnos ställs och behandling sättas in. Troligen är resan mindre stessande för kroppen än den pågeånde infektionen.

Han har inte haft symptom från luftvägar eller tarm.
Han har växt till sig lite nu. När det gäller hans värde så:

B-Leukocyter 13,1 (referensintervall 5,1 - 10.3) Det är något bättre värde än tidigare (förra blodprovet) men fortfarande ligger det ju för högt. Men det går åt rätt håll.

Men här kommer bekymret utifrån labb -rapporten. Vid B-differentialräkning så är det mesta inom ref intervallet men INTE
Monocyter värde 8 (ref intervall 0 -3 )
MCV värde 33 (ref intervall 37 - 49)
MCH väde 13 (ref intervall 14 - 18)

Skall vi låta honom läka ut det - eller skall vi transportera iväg honom till klinik för större undersökning och riskera att stressa honom. Anledningen till vår tvekan till att göra det är att vet- på kliniken säger att om han har invärtes bölder så är det inte så lyckat att göra det...det här är usch...Han har inte lunginflammation så vad skulle det egentligen kunna vara för bölder? (ingen häst i stallet har varit sjuk varken innan föddes eller efter)

Vi funderar på att ta om blodprovet nu om en vecka och om värdena inte förbättrats åka upp med honom och stoet.

MCV och MCHC är värden som man använder sig av om hästen lider av en anemi (blodbrist). De säger en del om typen av anemi. Är hb och EVF normalt skulle jag inte bry mig ett dugg om de små förändringarna.

Av leukocyterna är det alltså monocyterna som är förhöjda. Det kan ge en fingervisning om vilken typ av infektion hästen bär på. Är den ordentligt avmaskad/kollat träckprov?

Ja, han är avmaskad och också kollad med "kolla-masken".

Nej det är monocytera som är viktiga här som du skriver. Kan man säga vilken typ av infektion menar du. Hur menar du?

Att värdet är förhöjt i blodbanorna tyder på att det är åtgång på mognade monocyter (=makrofager) i vädnaden. Troligen hålls immunförsvaret med att städa upp någonstans i kroppen, efter en genomgången infektion (en pågående borde antingen ge en förhöjning av t ex granulocyterna eller en leukopeni (minskat antal leukocyter) pga förbrukning).

Hur såg värdena ut vid de första provtagningarna? Och vad säger behandlande vet om referensvärdena för föl, de brukar ju skilja sig åt från vuxna hästars?

Får väl skamset säga att "en gammal infektion" är en ganska målande bild över vad man kan utläsa från analysen.. :o;)

Värdet på monocyter hade stigit någon enhet vid senaste blodprovet. Har inte exakt värde här. Borde ju gått åt andra hållet. (men B-leukocyter sjunkit någon men fortfarande lite för högt) Nej vi har inte pratat om att ref värde för föl kan skiljs sig. Vet du / någon / om det även gäller ref intervall för monocyter.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·
Hästvård Hej. Tänkte höra om någon sett liknande värden hos sin häst? Inte min häst men min uppfödning och ägaren och veterinären står...
Svar
0
· Visningar
1 176
Senast: Minna_A
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 719
Senast: Dopy
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 824
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur