Föl med anfall av "lealöshet"

H

Hovdam

Har ett föl som börjat bete sig märkligt. Hon ser ut som om hon tappar all energi. Benen börjar vingla och hon har huvudet i backen. Ibland går hon ner på frambenen. Det kommer som "anfall" som varar från en halv till två minuter. Vi har aldrig sett henne göra så inne i boxen eller i hagen. Detta sker när vi tar ut henne till hagen eller från hagen och in. I övrigt är hon hur pigg som helst. Springer i hagen, äter som hon ska...

Hovslagaren misstänkte borelia. Ringde vet.stationen men dom kan inte komma förrän på måndag. Någon som har erfarenhet av detta?

Om det skulle vara borelia - hur bråttom är det att fölis får behandling? Känner mej väldigt orolig :cry: .

Sv: Föl med anfall av "lealöshet"

Egentligen skulle jag nog inte svara, för att inte skrämmas, men för ganska många år sedan hade grannen ett föl som gjorde precis som du beskriver.
Det visade sig att det var en hjärnskada, troligen medfödd som bara blev värre ju äldre hon blev. Fanns inget annat att göra än slakt.
Så du kan ju hoppas på borelia för så som du beskriver det att bara är på till och från hagen verkar det inte vara så allvarligt ännu.

Enl. våra veterinärer här runt omkring så brukar ej föl,valpar,barn m.m få erlichios/borrelia.
Mitt föl var ju sjuk för ca 2 veckor sen med hög feber och telefonstolpar till ben och jag krävde ändå erlichiosprovet för att jag har plockat jättemkt fästingar under sommaren på bägge fölen men näe,inget där.

Men gör hon det bara när ni leder in/ut från/till hagen? Då låter det isåfall snarare som ngn form av protest/test eller nått sånt.

/Mirre med en fölunge som la sig ner på tröskeln under en period.

Ja, jag har funderat på detta med protest. Första gångerna jag tog ut stoet ur boxen började fölis backa runt i boxen, skrapa med framhovarna och ha väldigt liknande beteende. Därför har jag under den första tiden inte tagit det så allvarligt. Men beteendet har förstärkts under de senaste veckorna. Hon är nu 5 1/2 månad gammal. Anledningen till att jag tror att det är ett protestbeteende är att ingen av oss i stallet har sett henne göra detta i boxen eller hagen. Visserligen ser vi ju henne inte varje minut i hagen men när vi ser henne är det full rulle, äter eller vilar. Dvs beteer sig normalt.

Kan det vara att vår oro över hennes sätt, vilket gör att vi väntar in henne och låter henne hålla på, som gör att hon gör detta? Vi har tidigare konstaterat att hon är lite för "smart" för sitt eget bästa. Hon lär sig saker omedelbart, är orädd, nyfiken, har stort förtroende för människor...men jag börjar misstänka att hon börjat lista ut hur hon ska "köra" med "sina människor".

Tanken att hon skulle ha någon neurologisk skada eller liknande har givetvis slagit mej, men borde hon inte då visa symptom även i boxen, hagen eller paddocken?

HUr pass van är hon att ledas i grimma? Är det bara då ni ser henne göra ngt sådant? Stramar grimman över nacken? Hon kanske rent av tycker att det är obehagligt? Ömfotad??
Och jag tycker ju att ni borde se ngt i boxen eller hagen om det skulle vara ngt som felar och inte bara när hon ska in/ut från/till hage/box.
Prata med veterinären och spåna om det,förklara att ni endast sett detta när den ska gå ngnstans.Ta på grimman,gå en promenad i hagen och se om den gör likadant då.Prova med att promenera på olika underlag,försök att leda den runt i boxen m.m

Hon är van att gå i grimma och går alltid snällt med löst grimskaft även när hon är pigg behöver jag sällan ta tag i grimmskaftet utan bara visar att hon inte får gå förbi. Grimman är en mjuk och lätt Bucas i bra storlek som inte stramar.

Vår hovslagare tyckte det lät som typiska symtom på borelia, men kliniken tyckte inte vi skulle nöja oss med bara att ta prover för det kan vara väldigt många olika saker sa dom. Ska ringa igen i morgon för att få en tid. Dom hade ingen vet ledig i fredags för dom hade fått in ett akutfall som krävde allas uppmärksamhet.

Man hinner ju fundera en del på ett par dagar :crazy: så jag tänkte att någon här kanske har erfarenhet av något liknande. Jag bara hoppas att det går att reda ut vad det är och att det är behandlingsbart.

har hon andra problem med balans, ramlar hon när ni tar tag i grimskaftet? Varning för slinger/wobbler. Neurolgisk unghäst/fölskada som tyvär inte har någon framtidsförutsättning alls. Vi har haft ett föl inackorderat som drabbades av detta vid ca fem-sex månaders ålder. Började på samma sätt men utvecklades snabbt till en grav balans-störning. Tyvär.
Hoppas din fölis blir bättre!!! Lycka till...

Nej, hon har inga problem med balansen i övrigt. Exempelvis så var hovslagaren här för några dagar sedan och hon var lite stökig men hon visade inte på något vis att hon skulle ha problem med balansen. Självklart har mina tankar även nuddat detta med slinger men vill ju inte gärna "måla fan på väggen" innan vet har kollat upp henne.

Det förstår jag absolut!
Hans slinger visade sig när man skulle leda. Det gick inte alls, när man drog i grimskaftet fick han panik och ramlade ihop. Annars rörde han sig som en vanlig fölunge. Men ju mer man hanterade honom, desto mera märktes det. :)
*hoppas din blir bra*

Hur går det med din fölunge?
Hoppas att det inte är ngt allvarligt.

varför i hela fridens namn har jag en lycklig gubbe efter det inlägget? måste vara hjärkontoret som tiltat... :(

Tagit hjälp vid insläppet så att jag kan ägna hela uppmärksamheten på fölis. Hon har inte visat detta beteendet på ett par dagar. Busar mest. Tagit ur henne ur boxen och lett henne runt stallet - inget då heller. Blir bara arg och börjar göra liknade rörelser men sen hoppar hon runt och vill gå på egna vägar. Så jag hoppas på att det är protester. Har de senaste gångerna hon börjat så här har jag börjat klia henne och prata uppmuntrande och då verkar det som hon "kommer ur det". Så det lutar åt att det är trots helt enkelt. Men vet ska komma och ta prover och kolla henne i vilket fall som helst.

Tack för att du frågade AMKM :)

Vi hoppas alla på det bästa!!! Hoppas, hoppas, hoppas det bara är bångstyrighet!!! Keep us informed... :smirk:

Hovdam skrev:
Tack för att du frågade AMKM :)

Men jisses,man blir ju orolig när man vet att du skulle vara i kontakt med veterinär och sen inte hör av dig på mer än ett dygn! :crazy:

Hoppas på att det bara är en massa trots,fortsätta att prova lite med att leda runt fjölis,även inne i hagen och prova gärna i boxen också och se om du kan t ex "provocera" fram ngt.

Jodå, jag har nu "provocerat" lite :devil: . Bl a gick igår en medhjälpare före ut ur hagen med stoet. Själv väntade jag lite med fölis - inga tendenser - snarare full rulle. Idag - med hjälp med stoet igen - tog jag ut fölis först. Hon började lite smått med nosen i backen men sen råkade mamsen rassla med några stenar när hon skulle ut ur hagen och vad händer då... lilla svansen i topp och pigg-piggelin hela vägen till stallet. Så... det lutar åt trots. Till saken hör att hon är en smart liten rackare, och har varit sedan första dagarna. :smirk:

Jo, jo, dom kan allt dom små dom också. :D

det behöver ju verkligen inte vara något allvarligt men jag blev lite illa till mods när jag läste ditt inlägg om ditt föl. Jag var tvungen att ta bort min häst i våras på grund utav skador på kotorna i halskotpelaren. Han betedde sig precis som din häst. När man gick in i boxen backade han omkring och ville inte bli fångad..ville ej ha godis eller någonting. Sen efter en stund var han som vanligt igen.
i hagen fick han som små anfall när han stod med huvudet i marken...såg nästan ut som om han letade efter något. I själva verket tryckte kotorna på nerverna vilket gav upphov till oerhörd smärta och då stod han helt still och darrade med bakbenen. Enda utvägen var tyvärr avlivning. detta var en m3edfödd defekt som kom att visa sig först efter några år när skadan blev större/värre.
Lycka till och hoppas verkligen inte att det är något farligt!!

Tack för ditt svar! Jag har varit väldigt orolig, men dessa "anfall" har avtagit markant efter att jag ändrat mitt hanterande av henne. Så borde inte detta beteende fortgå även om jag ändrar rutinerna OM det är neurologiskt? Hur som helst är vet på ingång. Rapporterar så fort jag vet mera.

Hovdam>Hur går det med fölisen? Har vet. kollat den ännu eller har ni kommit fram till ngt?

Liknande trådar

Hästvård Står med det svåraste valet som finns nu med min häst. Halva jag känner att det är bäst att avliva, andra halvan vill låta henne leva...
2
Svar
32
· Visningar
5 191
Senast: Vita_N_6520
·
Hästvård HEJ! Behöver råd om ett mitt 18-åriga halvblodsto som sparkades illa i nov.-04. Muskler i området höger bröstkorg har skadats...
Svar
2
· Visningar
1 769
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama