Föl i grimma

Rotterö

Trådstartare
Jag har en del funderingar på detta med att gå med fölet i grimma.
Denne lille kille är svårare än min andre gubbe.
Först är han feg.
Väl i grimman.
Han drar något fruktansvärt när han går i grimman.
Vad skall man göra för att han lugnar sig.
Drar han inte så går går han inte alls. Det funkar med grimskaftet runt rumpan.
men när han drar då får vi springa efter honom. Skit jobbigt.

Nu har jag satt på grimman i hagen . Då kanske jag får tag i han.
Han kommer fram och snuffsar på dig. Men inte tillräckligt nära för att man skall kunna ta honom. Får man tag på honom drar han baklänges innan man får tag och fatt runt bogen.
När man väl har fast honom.Då kan man kolla hovar rumpa mm. Då fungerar det bra.
Snälla bra tipps. :confused: :confused: :confused:

Sv: Föl i grimma

det låter som en normal fölunge :devil:...när du är där du tänker att "detta går aldrig" så helt plötsligt bara funkar allt :D ...... så vänta bara ett tag så kommer det att funka ...

Ett mycket bra och fungerande tips hur de ska lära sig att gå i grimma är att knyta fast grimskaftet i mammans svans. Då de naturligt följer stoet och stannar då stoet stannar.
Prova, du kommer bli förvånad av hur lätt det går. :banana:

Min fölunge har det varit hus i hels*ke med! Han är ena dagen jättego och går snällt som en lydig liten hundvalp efter en. Andra dagen så stegrar han sig och ska absolut inte vara snäll en sekund. Det hör nog till deras sätt, han vet att jag är starkare än honom men måste testa til max ändå. Feg har han aldrig varit, det är mer jag som får hoppa undan och springa för livet när han kommer vilt farande när man visar sitt tryne i hagen! ;)

Om man verkligen ska knyta fast fölisen i mammans svans så gäller det att man har en mycket bra kontroll på stoet. Jag kan tänka mig att det inte är alltför roligt om stoet blir rädd för något och fölisen börjar dra i svansen... och om stoet sätter av i full fart så lär det inte heller vara så trevligt då fölet släpas efter fastbunden i mammans svans...En annan sak är att fölet oftast inte går bakom stoet utan brevid det. Sammantaget innebär det att jag är ganska skeptisk till detta sätt att lära fölungen att bli ledd.

Bättre är då helt enkelt att låta en kompis leda stoet samtidigt som man själv leder fölet. Om fölet inte vill följa med är det "bara" att vänta ut det medan man har ett jämt tryck på den ifrån grimman. Börjar fölet att springa använder man "naturens lagar" om vem som har mest kraft genom att man drar i grimskaftet snett bakåt ifrån hästens huvud, ungefär i en 45 graders vinkel om man ser halsen som "utgångslinjen". Men för att kunna ledas så måste ju fölet först bli fångat... Även här tror jag att det bästa är att ha en medhjälpare. Man använder helt enkelt ett hörn i hagen dit man går med stoet. Om stoet är lungt och tycker att det är helt okej att man håller på med hennes fölis så kan man binda upp henne där. Annars så håller medhjälparen stoet. Därefter manövrerar man sedan in fölet i hörnet där man kan "ta fast" det. Det kommer förmodligen att kämpa men när det inser att det inte kommer någonstans så brukar det ge upp och slappna av och så fort fölet gör det så låter man det gå. Därefter låter man det vara en stund för att det ska tänka över vad som hände och sedan "tar man fast" det igen. Efter några gånger kan man sätta på grimskaftet och påbörja ledövningarna. Det kanske låter grymt att tränga upp fölet i ett hörn men genom det så lär den sig väldigt snabbt att vi tvåbeningar inte är så farliga och att när den ger efter för det vi vill (att stå stilla) så får den gå. Det är en lektion som man kommer att ha nytta utav när man ska lära hästen andra saker.

/sara

Jag har hört att man kan använda en gjord och binda upp fölisen i. Då går de bredvid mamma.

Har inte testat detta men funderar skarpt på det.
När jag får tag i han.
Ivårt fall så blir stot oroligt i hagen när vi jagar fölisen. Då ropar hon på honom och röjer okring.
Lite svårt med hörnen. Man ska testa om det går.

nu har han grimma på sig i hagen. Men har nu i dag varit i hagen flera gånger. bara fixat med mamman och matat lite. men fölis håller sig på avstånd.
Snuffsar bara på finger topparna. Då går det inte ta honom.

En sådan gjord har jag använt mycket till att lära hästar att gå som handhäst, fungerar mycket bra :) Det är inte omöjligt att den fungerar bra att vänja föl att bli ledda, har bara aldrig tänkt på det förut.

Mmm, det kan vara lite jobbigare om stoet är oroligt när man håller på med fölet. Då gäller det att man ser till att man är nära stoet så mycket som möjligt när man hanterar fölet.

/Sara

Jag har varit med ett tjugotal fölungar och deras uppfostran och det har alltid fungerat med detta tips (binda grimskaft i svansen), naturligtvis så har man full kontroll på stoet, det förutsätter jag att ni förstod. Det är det mest "naturliga" sättet för fölet att lära sig bli ledd i grimma.
:D

Den mest naturliga positionen för ett föl är brevid stoet, inte bakom det. Men även om man för det mesta har en mycket bra kontroll över stoet så kan även den mest väluppfostrade häst bli rädd. Att det då är något som sitter fast i svansen på stoet gör inte precis saken bättre. Ett hårt ryck i svansen av fölungen kan även ge skador på ryggraden för stoet. Att ha en gjord som man sätter fast fölet i är egentligen kanske inte heller det bästa, då fölungen är så pass liten att den inte har så mycket att säga till om om stoet skulle dra iväg. Jag har använt gjorden för att lära unghästar att gå som handhäst men de hästarna är lite större och har bättre möjlighet att hänga med om den andra hästen sticker.

/Sara

Undrar om någon har lust att förklara mer ingående hur man använder gjorden till att lära fölisen att gå i grimmskaft?

Tack på förhand

Undrande Tora

Hej
Jag har en bok unghästen. Där har de visat hur man kan göra vid en visning av häst. Fast dom har använt ett rep runt mamman och bundet fölet i.

Så man gör mog likadant med gjorden. Binder upp fölet på den sidan som du inte går. Utsidan.
jag har inte testat ännu. Men kommer göra det.
Då jag skall gå över vägen med dom.

Nu har jag visserligen inte använt gjorden till att göra föl ledvana men jag kan tänka mig att man använder den på samma sätt som när jag lär hästar att gå som handhäst. Gjorden ser ut ungefär som en tömkörningsgjord. På gjorden sitter en ring som är lite starkare än på tömkörningsgjorden och i den fäster man ett kortare rep (ca 30-40 cm långt). Repet sätter man fast i grimman på hästen som ska lära sig att gå som handhäst (eller fölet som ska bli ledvant). Därefter börjar man leda hästen med gjorden lite sakta framåt, oftast börjar jag med en sväng åt det håll där handhästen för att det är lättare att få den att börja röra på sig. Så fort den börjar röra på sig och följa så berömmer man den. I början leder jag oftast hästarna på en volt så att den blivande handhästen är innerst. Det är ju oftast "start och stopp" som är svårast för handhästen och därför övar man det ett antal gånger tills det går bra. Därefter börjar man även att svänga så att handhästen hamnar ytterst och man upprepar start och stopp där också. När det fungerar bra kan man övergå till trav. Eftersom mitt mål är att rida och ha unghästen som handhäst så brukar jag i det här läget ta fram en tredje häst som också är erfaren och sedan upprepar jag ungefär samma saker som ifrån marken fast jag gör dem i alla gångarter. När jag rider så måste den blivande handhästen befinna sig ytterst men när jag går ifrån marken så leder jag från båda hållen, naturligtvis kan man inte gå vid bogen på "gjordhästen" utan man går snett framför den. Även fast man inte ska rida in fölet på ett antal år än så tror jag att det är bra att vänja det vid att man kan befinna sig över fölet på en annan häst. Unghästar har ju en begänsad tid då de kan vara koncentrerade och samma gäller för föl, därför är ca 5 minuter tillräckligt i början. Allt eftersom kan man sedan öka på tiden.

/Sara

Senast ändrad av en moderator:

saen, Du skriver som om du har erfarenhet av en skadad fölunge/sto. Det finns ingenting som säger att fölungen är tryggare fastbunden på sidan än bakom. Det ska ju handla om att lära fölet att gå framåt och stanna. Om stoet blir rädd så åker grimskaftet av svansen, medans om man knyter fast i en gjord i sidan har fölet ingen chans att hänga med om stoet blir rädd.
Alla sätt är bra så länge man uppfostrar en trevlig individ som gillar utmaningar.

Mvh/ alexa

Nej, jag har ingen erfarenhet vad det gäller att föl eller ston blir skadade när man ska göra fölet ledvant. Det kan väl komma sig utav att jag inte binder fast de föl jag har tränat i stoet. Oftast gör jag så att en person leder stoet medan jag leder fölet eller om stoet följer mig väl så leder jag bara fölet. I ett tidigare inlägg konstaterar jag att det inte heller är det bästa sättet att göra ett föl ledvant genom att använda en gjord eftersom fölet är så på pass litet. Men vad det gäller den mest naturliga placering för fölet så är det vid sidan av stoet.
Men om grimskaftet är så pass löst fastknutet i svansen att det åker av när någon börjar dra, hur kan det då lära fölet sig att bli ledvant för det kommer förmodligen att pröva att stanna och då åker ju grimskaftet av?

/Sara

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 240
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 244
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama